טיפולי פוריות - סיכון ללב?

(1)
לדרג

לדברי ד"ר אריק כהנא חובה לעבור תשאול מקיף על היסטוריה רפואית ובדיקות לפני טיפול פוריות. עם זאת, בדיקת קרישיות דם לכולן מיותרת וסיבוכים על רקע זה נדירים

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306945 (מספר מקשר)

אשת התקשורת אורלי וילנאי אושפזה אתמול (ג') במחלקה לטיפול נמרץ לב באיכילוב, בשל אירוע לב שעברה. בן זוגה גיא מרוז אמר בראיון לגלי צה"ל כי הרופאים בודקים כעת אם יש קשר בין אירוע הלב לבין טיפולי הפוריות שעברה לאחרונה.

לדברי הרופאים, בלי קשר למקרה של וילנאי, לטיפולי הפרייה סיבוכים שכיחים יותר או פחות, אך נדיר שייגרמו בעיות לב בנשים ללא מחלות נלוות.

מהם הסיבוכים?

לפני שאשה מתחילה בטיפולי פוריות עליה לחתום על טופס הסכמה מדעת בן 4 עמודים, המפרט את כל הסיכונים והסיבוכים, שעלולים לקרות כתוצאה מהטיפולים. לדברי ד"ר אריק כהנא, מנהל המערך הגניקולוגי של רשת "אסותא" מרכזיים רפואיים, "לפי החוק, לפני כל הליך פולשני, כל רופא אמור לעבור עם המטופל על הטופס ולהסביר לו במה ההליך כרוך ומהם הסיכונים.

"במקרה של טיפולי פוריות, לפני שרופא נותן מרשם ראשון להורמונים נהוג לבצע בדיקה רפואית, בדיקת אולטרסאונד ובדיקות מעבדה. הדבר הכי חשוב הוא ביצוע אנמנזה רפואית לבדוק את ההיסטוריה הרפואית של המטופלת ובני משפחתה. התשאול צריך להיות מקיף ויסודי ואמור לארוך כשעה, מהסיבה הפשוטה שעלולים להתגלות דברים חשובים בהיסטוריה הרפואית שיש לשים אליהם לב. למשל, אם יתגלה שאמא של המטופלת לקתה בהתקף לב בגיל צעיר אז יש צורך בביצוע בדיקות נוספות".

כמה שכיח סיבוך של קרישיות יתר בקרב נשים שעוברות טיפולי פוריות?

"כשיוצרים שינויים בגוף באמצעות הורמונים הגורמים לגירוי השחלות כדי לקבל כמות ביציות גבוהה, עלולה להיווצר נטייה לקרישיות יתר ונטייה לאגירת נוזלים. דבר זה עלול להוביל לעומס על מערכת הלב וכלי דם ובעקבות כך - לאירוע לבבי, אבל זה נדיר. נשים צעירות שעוברות טיפולי פוריות בדרך כלל מתמודדות עם הטיפולים היטב".

האם על כל הנשים לעבור בדיקה לקרישיות יתר טרם נטילת גלולות וטיפולי פוריות?

לדברי ד"ר כהנא, "אין צורך לבצע בדיקת קרישיות לכל הנשים, בדומה למה שנעשה לפני כ-15 שנה אז הבדיקה הייתה בשגרה. זאת מאחר שב-99.9% מהנשים הכל בסדר ואין צורך להכניס את הנשים ללחץ מיותר. מאחר שטיפולי פוריות הם קצרי טווח, הסיכון לקרישיות יתר בנשים שלא ידוע שיש להן בעיה קודמת נמוך מאוד, ועומד על 5-10 מקרים ב-1,000 מטופלות".

ד"ר כהנא מוסיף כי, "כיום מבצעים את הבדיקה של קרישיות יתר רק לנשים שיש להן היסטוריה רפואית של בעיות קרישה או למי שעברה 3 הפלות טבעיות, ואז עולה חשש כי יש בעיה בהעברת דם מהאשה לעובר בשל קרישי דם קטנים.

"מיותר שכל הנשים יעברו את כל הבדיקות המייגעות. מה שחשוב הוא לתשאל היטב את המטופלת לגבי סיפור משפחתי על מחלות לב, קרישיות יתר, מומי לב, דלקת פרקים".

יש נשים בסיכון מיוחד?

"נשים הסובלות ממחלות ריאה כרוניות או זיהום בגוף מחלות שמפחיתות את תנגודת הגוף וגורמות ללב להשקיע מאמץ רב יותר בחמצון הדם, נמצאות בסיכון. דוגמאות נוספות הן נשים שנוטלות תרופות באופן קבוע או שאושפזו בעבר. לעתים בבדיקות הראשוניות מגלים שיש בעיה ואז שולחים את האישה לבירור נוסף אצל יועץ קרדיולוגי או המטולוגי".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולי פוריות
הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום