בעיות זיכרון: טיפול טבעי

(0)
לדרג

מחקר חדש: נטילה של תוסף התזונה "ויאקוג", העשיר באומגה 3 ופוספטידיל סרין, משפרת את התפקודים הקוגניטיביים של מבוגרים הסובלים מבעיות זיכרון קלות. צרכנות רפואית

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בעיות זיכרון הן תופעה נפוצה בקרב אנשים מעל גיל 60. המונח מתאר קבוצה של תסמינים הקשורים לתפקוד הזיכרון, ואשר מופיעים אחד מהם או יותר בדרגות חומרה שונות, בקרב חמישה עד עשרה אחוזים מהאנשים בקבוצת גיל זו. מחקר חדש, שהתפרסם בכתב העת Dementia and geriatric cognitive disorders, העלה כי תוסף התזונה למבוגרים "ויאקוג" עשוי לסייע לטיפול בתסמינים אלה.

המחקר התנהל בבית החולים איכילוב, בראשותו של פרופ' עמוס קורצ'ין, מנהל מחקר הפרעות זיכרון במחלקה הנוירולוגית", אומרת הנוירולוגית ד"ר ורוניקה וכפוב. "המחקר בחן את השפעת תוסף התזונה 'ויאקוג' על יותר מ-150 אנשים מבוגרים הסובלים ממגוון הפרעות זיכרון, ללא דמנציה, והעלה כי נטילת תוסף התזונה תורמת לבריאות המטופלים בכך ששיפרה באופן משמעותי מגוון מדדי זיכרון שנבחנו והביאה עקב כך לשיפור באיכות החיים של הנבדק ושל משפחתו".

נהוג להבחין בין בעיות זיכרון קלות לבעיות זיכרון קשות, המכונות "דמנציה" ומתארות מצב שבו תפקודי זיכרון שונים של הנבדק יורדים באופן שפוגע ביכולתו הקוגניטיבית וכולל התנתקות מהמציאות. מבוגרים רבים מדווחים דווקא על בעיות זיכרון קלות, שמתבטאות בירידה בזיכרון לטווח הקצר, ירידה בקשב, ירידה באוצר המילים, ירידה ביכולת לתכנן ולבצע פעולות מורכבות, שכחה של מילים, שמות של אנשים ואפילו פרצופים.

הפרעות זיכרון במבוגרים
הפרעות זיכרון במבוגרים

אבחון מוקדם, טיפול מערכתי

לבעיות הזיכרון הקלות, הנפוצות מעל גיל 60, נטייה להחמיר עם הגיל", אומרת ד"ר וכפוב. חשוב לפנות לאבחון וטיפול מיד עם הופעת הסימנים, החששות או החשדות הראשוניים".

הטיפול בבעיות זיכרון מתונות (להבדיל מטיפול בדמנציה, שביטויה החמור הוא מחלת האלצהיימר שלה יש טיפול תרופתי) הוא טיפול מערכתי. הטיפול מתמקד במניעה של בעיות הזיכרון, בשיפור המצב ובמניעת הידרדרות והחרפה של ההפרעות כשאלה כבר החלו.

מי שמועד לסבול מבעיות זיכרון ומי שמאובחן כסובל מכאלה חייב לשנות את אורח חייו ולסגל אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת ובריאה, שמירה על כושר גופני, הימנעות מעישון ואלכוהול ושמירה על משקל גוף ולחץ דם תקינים, שללא ספק תורמים למניעה או החלשה של הפרעות זיכרון. "המחקר החדש מוכיח ששמירה על כל אלה חיוניים אך לא מספיקים", אומרת ד"ר וכפוב. "התוצאות מעלות שיש דרך יעילה נוספת להילחם בהפרעות הזיכרון ולסייע למוחנו לשמור על חדות מחשבה ויכולת קוגניטיבית טובה ולהימנע מהופעת בעיות זיכרון או החרפתן. הדרך היא נטילת 'ויאקוג' באופן יומיומי".

אז מה זה בעצם "ויאקוג"? מה מכיל תוסף התזונה? וכיצד הוא תורם לשיפור מצבם של הצורכים אותו? תוסף תזונה מכיל כמות מרוכזת של חומר מסוים, הנושא תכונה כלשהי המסייעת לבריאותנו", מסבירה ד"ר וכפוב. "באופן האמור גופנו מקבל מנה מרוכזת ו'טהורה' של המזון המשובח והמועיל. 'ויאקוג' מהווה תרכובת של מספר רכיבים תזונתיים ממקורות טבעיים, ששילובם יחד ועיבודם הוכח כתורם ליכולות הקוגניטיביות של מי שנוטל אותן".

בין החומרים המצויים ב"ויאקוג" ניתן למצוא אומגה 3 ופוספטידיל סרין, שני מרכיבים חשובים של דופן תאי העצב. הפורמולה הייחודית הזו מסייעת לתפקוד המוח משום שהיא מעשירה אותו בחומרים הללו, שמצויים במוחנו ותורמים לתפקודו. לפורמולה השפעה מיטיבה על תפקוד של דפנות תאי העצב במוח", מסבירה ד"ר וכפוב. "חשוב להבין כי דופן תא העצב מהווה מערכת שלמה וחיונית בפני עצמה, המסייעת לחילוף חומרים בין תאי המוח, העברת אותות ושפעול חלבונים וכך משפיעה על תפקוד המוח ועל יכולות הלמידה והזיכרון. בעת נטילת תוסף התזונה העשיר בחומרים חיוניים אלה ואחרים המוח מקבל מנה יומית מובטחת של חומרים חיוניים ותפקודו משתפר באופן משמעותי".

שיפור בסדרה של מדדים קוגניטיביים

במחקר, שנערך כאמור בבית החולים איכילוב, השתתפו 157 מבוגרים שהוגדרו כסובלים מבעיות זיכרון. חלקם קיבלו את תוסף התזונה, ואחרים קיבלו תרופת דמה (פלצבו). לאחר שבועות ארוכים של טיפול נבדקה יכולת הזיכרון של משתתפי המחקר, על ידי בחינת מדדי זיכרון שונים באמצעים שונים. בין היתר נבדקו המשתתפים על ידי קלינאי תקשורת ועברו מבחני הערכה המקובלים בעולם המחקר והרפואה מבחן מילולי הבוחן יכולות זיכרון ולמידה; מבחני הערכה ממוחשבים לבחינת יכולות קוגניטיביות שונות כגון קשב, ריכוז, זיכרון ולמידה; והערכה שמטרתה לבחון את דרגת השיפור שמציין המשתתף בעקבות הטיפול.

"תוצאות המחקר הוכיחו חד משמעית כי השימוש ב'ויאקוג' תרם לשיפור היכולת הקוגניטיבית ויכולות הזיכרון של הנבדקים", מסכמת ד"ר וכפוב. "המחקר כלל גם מבדקים של בטיחות השימוש בתוסף התזונה, והוא נמצא בטוח לשימוש וללא תופעות לוואי חריגות או משמעותיות. תופעת הלוואי היחידה שנשמעה יותר מפי הנבדקים שקיבלו 'ויאקוג' בהשוואה לקבוצת הפלצבו הייתה תלונה על ריח של דגים שעולה מהתוסף או נמצא בחלל הפה עקב בליעתו. המחקר, למעשה, הוכיח את יעילותו של תוסף התזונה, שהתקבל כאמצעי טיפולי יעיל ומומלץ במבוגרים הסובלים מבעיות זיכרון מתונות.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות זיכרון בקרב מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום