הריון: השפעת השמנת היתר

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא קשר בין משקל האם לפני ההריון ובהריון ל-BMI של הילד בבגרות. ייתכן שגם הסיכון להשמנה ולמחלות לב נקבע ברחם?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

משקל האם בהריון משפיע על התינוק, גם הרבה שנים מאוחר יותר בבגרותו. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Circulation. לפי המחקר, יש קשר בין משקל האם והעלייה שלה במשקל בזמן ההריון לסיכון למחלות לב והשמנה בילד, סיכון שילווה אותו לאורך כל חייו.

במסגרת המחקר חקרו פרופ' הוכנר מהאוניברסיטה העברית המרכז הרפואי הדסה בירושלים ושותפיה, 1,400 צעירים ילידי ירושלים בני 32. החוקרים התבססו על הנתונים מאותו מדגם במטרה להעריך את הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) של האם לפני ההריון והעלייה במשקל במהלך ההריון, למגוון גורמי סיכון בתינוקות שכעת הגיעו לבגרות.

נמצא כי באופן בלתי תלוי בעלייה במשקל במהלך ההריון, קיים קשר מובהק בין ערכי BMI גבוהים יותר לפני ההריון לערכים גבוהים יותר של BMI של היילוד, כמו גם היקף מותניים, לחץ דם ורמות אינסולין וטריגליצרידים (שומנים בדם) גבוהים יותר לצד ערכי HDL ("כולסטרול טוב") נמוכים יותר.

מדדי מסת הגוף של מבוגרים לאמהות בעלות ערכי BMI בטווח העליון, היו גבוהים כמעט בחמש נקודות, בהשוואה לערכי ה-BMI הממוצעים במבוגרים, שנולדו לאמהות בעלות ערכי BMI של 21 ומטה לפני ההריון. מעבר לכך, היקף המותניים של הילדים הבוגרים היה גדול יותר ב-8.4 סנטימטרים, ערכי הטריגליצרידים היו גבוהים ב-1.4 מ"ג לד"ל וערכי ה-HDL היו נמוכים ב-3.8 מ"ג לד"ל יחסית למי שנולדו לאמהות רזות יותר.

לממצאים עשויות להיות השלכות על התערבויות להפחתת הסיכון לעודף משקל והשמנה, דבר היכול לצמצם את גורמי הסיכון למחלות לב והפרעות בחילוף חומרים על רקע חשיפה מוקדמת לסביבה המעודדת השמנה. לפי צוות החוקרים, מישראל ומארה"ב, דרושים מחקרים נוספים לבחינת הנושא.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום