גלאוקומה - סיכון לתאונות דרכים

(1)
לדרג

מחקר חדש מחזק עדויות קודמות על הקשר בין ליקוי הראייה לסיכון למעורבות בתאונה ולפציעה בה. 50% מהסובלים מגלאוקומה נכשלו במבחן נהיגה שעברו

מאת: מערכת zap doctors

אנשים הסובלים מגלאוקומה בדרגה בינונית עד מתקדמת נוטים יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים ולהיפצע בהן, בהשוואה לבעלי ראייה תקינה. כך עולה ממחקר שהוצג בכנס השנתי ה-22 מטעם איגוד הגלאוקומה האמריקאי.

החוקרים מסבירים כי בעבר כבר נמצא כי ככל שהמחלה מתקדמת, כך חולים עם גלאוקומה סובלים מקושי רב יותר בנהיגה. בחולים אלה נרשמה עלייה של יותר מפי 6 בסיכון למעורבות בתאונת דרכים ועלייה של יותר מפי 3.5 בסיכון לפציעה בתאונות.

במחקר הנוכחי העריכו החוקרים את כישורי החולים עם גלאוקומה בדרגה בינונית או חמורה, והשוו אותם לכישורים של אנשים בריאים בני אותו גיל. מדגם המחקר כלל חולים בגיל 55 ומעלה, עם גלאוקומה בינונית או מתקדמת ורישיון נהיגה בתוקף. החוקרים התקשו בגיוס המשתתפים למחקר ובסופו של דבר נכללו 22 חולים עם גלאוקומה ו-39 משתתפים ללא גלאוקומה. חציון גיל המשתתפים עמד על 70.5.

המשתתפים מילאו שאלונים להערכת הראייה, התפקוד הקוגניטיבי, דיכאון, הפרעות שינה, כישורים מוטוריים וידע בנהיגה. לאחר מכן הם עברו את מבחן הנהיגה של אוניברסיטת וושינגטון. מדריך שעקב אחר כישורי הנהיגה העניק לנהגים ציון של "עובר", "עובר גבולי" (במקרה של גלישה בתמרור עצור למשל) או "נכשל" (למשל אי-עצירה בתמרור עצור). התערבויות קריטיות הוגדרו כנגיעה בהגה או בלימת הרכב על ידי המדריך.

ראייה ירודה - כישלון בטסט

11 מבין 22 המשתתפים עם גלאוקומה נכשלו במבחן הנהיגה, וכך גם 8 מבין 39 משתתפים ללא ליקוי הראייה (21%). החוקרים מצאו עוד כי בחולי גלאוקומה נרשמה עלייה של קרוב לפי 4 בסיכוי לכישלון במבחן או לקבלת ציון "עובר גבולי", בהשוואה למי שלא סובלים מליקוי הראייה. באשר להתערבויות קריטיות - 7 חולים עם גלאוקומה ו-6 משתתפים בריאים נדרשו לתיקון במהלך מבחן הנהיגה (32% לעומת 16%). גורמי הסיכון לקבלת ציון "עובר גבולי" או "נכשל" כללו גיל מבוגר, נבדק ממין נקבה, מדדים נמוכים בבדיקת חדות ראייה למרחק ומצב קוגניטיבי כללי ירוד.

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום