שחפת: ממגפה לרגיעה

(0)
לדרג

מאז גילוי הגורם לשחפת במאה ה-19, מתו ברחבי העולם 200 מיליון איש מהמחלה. כיום היא עדיין מחלה מסוכנת, אך בישראל ירדה התחלואה ל-4.5 למאה אלף איש

מאת: מערכת zap doctors

השבוע צוין יום השחפת הבינלאומי ולמשרד הבריאות יש סיבה טובה לגאווה; בין השנים 1998-2010 הצליחה התוכנית הלאומית למיגור השחפת להפחית פי שניים את תחלואת השחפת בארץ מ-10.9 חולים ל-4.5 לכל 100,000 נפשות. בנוסף, התוכנית הכפילה פי שלושה את שיעור הצלחת הטיפול במחלה, מ-26% לפני תחילת התוכנית ל-85% בשנת 2010.

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי בשנת 2010 חלו בשחפת 8.8 מיליון איש, בעיקר בדרום מזרח אסיה, באפריקה ובאזור המערבי של האוקיינוס השקט. במהלך שנת 2010 דווח למחלקה לשחפת ואיידס בישראל על 344 חולי שחפת חדשים, מרביתם (87.5%) נולדו מחוץ לישראל.

בעבר: 1 מכל 7 חלה ומת

ב-24 במרץ 1882 הודיע ד"ר רוברט קוך על גילוי החיידק הגורם למחלת השחפת. באותה תקופה המחלה הייתה סיבת המוות של אחד מכל שבעה אנשים באירופה ובאמריקה. למרות התקוות הגדולות שנתלו בגילוי, מתו משחפת מאז ועד היום לפחות עוד 200 מיליון בני אדם בעולם. משנות ה-80 אנחנו עדים לעלייה בתחלואה בשחפת במדינות מפותחות ובשאר העולם.

ב-1993 אף הכריז ארגון הבריאות העולמי בפעם היחידה בתולדותיו על מחלת השחפת כעל מצב חירום עולמי. בארץ, כמו בעולם, מתייחסים בכובד ראש למגמות אלה. עקב העלייה בשיעור השחפת בארץ, הוגדרה המחלה ב-1996 כ"כמחלה מדבקת מסוכנת", ומשנת 1997 יצאה לדרך התוכנית הלאומית למיגור השחפת. בשנת 2007 כונתה התוכנית הישראלית על ידי ארגון הבריאות העולמי באזור אירופה כ"סיפור הצלחה".

איך מטפלים בשחפת?

על מנת לרפא את המחלה יש צורך בנטילה של מספר תרופות אנטיביוטיות במשך 6 חודשים לפחות. טיפול כזה יביא לריפוי מלא ביותר מ-90% מהחולים. יש לציין, כי לפני עידן הטיפול האנטיביוטי, כמחצית החולים בשחפת מתו מהמחלה. כל הפסקה או אי השלמה של הטיפול המלא עלולות לגרום לחידוש המחלה ולהמשך הפצת חיידקי השחפת. בנוסף, טיפול בלתי סדיר מביא להתפתחות זנים עמידים לתרופות ולסיכון להפצתם.

בשנים האחרונות, הופיעו ברחבי העולם דיווחים על בידוד זן חיידק שחפת העמיד לרוב התרופות הקיימות כיום, ועל כן אפשרויות הטיפול בחולים המודבקים בחיידק זה מוגבלות. תופעה זאת קיימת כמעט בכל המדינות בעולם. גם בישראל אותרו מספר חולים בודדים עם זני שחפת העונים על הגדרה של עמידות קיצונית לתרופות.

ממשרד הבריאות נמסר כי המחלקה לשחפת ואיידס, בשיתוף המעבדות הארציות לשחפת והמרכזים לאבחון וטיפול במחלה, ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא בעולם ובישראל, על מנת לתת את המענה לאוכלוסייה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום