הקפה גורם לגלאוקומה?

(1)
לדרג

במחקר מקיף נמצא כי צריכת שלוש כוסות קפה ביום או יותר מעלה את הסיכון לגלאוקומה ב-60% בקרב בני 40 ומעלה. היסטוריה משפחתית משפיעה גם היא

מאת: מערכת zap doctors

מסקירה של הרשומות הרפואיות של יותר מ-75,000 נשים עולה קשר בין שתיית קפה בתדירות גבוהה להתפתחות גלאוקומה. ממצאי הסקירה הוצגו בכנס השנתי ה-22 מטעם ה-American Glaucoma Society.

במחקרם התבססו החוקרים על נתונים שנאספו במחקר בריאות מקיף של אחיות אמריקאיות בשנים 1980-2008. הם התמקדו בנשים בגילאי 40 ומעלה, ללא היסטוריה של גלאוקומה או מחלות ממאירות.

אבחון מחלת העיניים נקבע על פי עדות בבדיקת מנורת-סדק ושתי בדיקות שדות-ראייה מהימנות. שאלון שנשלח לנשים אחת לארבע שנים שימש להערכת צריכת הקפאין, שמקורו בקפה, תה, משקאות קלים ומוצרי מזון המכילים את החומר.

החוקרים זיהו 300 מקרים של גלאוקומה: בנשים שצרכו 500 מ"ג קפאין ומעלה ביום (כוס קפה מכילה כ-150 מ"ג קפאין) נרשמה עלייה מספרית, אך לא משמעותית, בסיכון לגלאוקומה, בהשוואה לאלו שצרכו פחות מ-125 מ"ג ליום. באלו ששתו שלוש כוסות קפה ביום או יותר, נרשמה עלייה של כ-60% בסיכון היחסי לגלאוקומה, בהשוואה לנשים שלא שתו קפה כלל.

בנוסף, הקשר בין צריכת קפה לגלאוקומה היה בולט יותר באלו עם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה, עם עלייה של כמעט פי שלושה בסיכון, בהשוואה לנשים ללא סיפור משפחתי של גלאוקומה.

החוקרים מסבירים כי במחקרים קודמים נמצא כי רמות החומר הומוציסטאין בדם, הנחשב לגורם סיכון למחלה כלילית, גבוהות יותר לאחר שתיית קפה, וכי בחולים עם גלאוקומה ניתן למצוא רמות גבוהות של הומוציסטאין בנוזל הלשכה ובדמעות.

הקפה הקפיץ את הלחץ התוך-עיני

במחקר נוסף שהוצג בכנס נבחנה השפעת צריכה מתונה של קפאין כוס קפה אחת (237 מ"ל) על הלחץ התוך-עיני. במחקר זה שתו כ-100 איש כוס קפה אחת עם קפאין (182 מ"ג) או קפה נטול-קפאין (4 מ"ג) בביקור הראשון במרפאה; בביקור הבא הם שתו את המשקה השני. בתחילת המחקר לא זוהה הבדל במדדים בין שתי הקבוצות. שישים דקות לאחר שתיית קפה עם קפאין, השינוי הממוצע בלחץ התוך-עיני עמד על קרוב ל-1 מ"מ כספית, ותשעים דקות לאחר מכן נרשמה עלייה של 1.26 מ"מ כספית בלחץ התוך-עיני. עם זאת, להערכת החוקרים, לא סביר כי לעלייה החד פעמית תהיה השפעה בעלת חשיבות קלינית.

החוקרים מדגישים עוד כי מדובר בנתונים ראשוניים, ולהערכתם אין מקום לבדוק באופן שגרתי את רמות ההומוציסטאין או להמליץ על שינוי בהרגלי צריכת קפה עד שיהיו נתונים מוכחים יותר בנושא.

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לסובלים מגלאוקומה.
בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום