לידה: ניתוח קיסרי בהזמנה

(0)
לדרג

יותר ויותר נשים החוששות מלידה וגינלית בוחרות בלידה בניתוח קיסרי, אך מתעלמות מהסיכונים הכרוכים בלידה שלא כדרך הטבע

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות מסתמנת מגמה בקרב נשים הרות בחברה המערבית ללדת בניתוח קיסרי, כאשר האישה קובעת מראש את תאריך הלידה במועד בו תגיע לסביבות השבוע ה-38 להריונה, שלפניו בדרך כלל לא מתחילה לידה באופן טבעי. במינוח הרפואי מדובר בניתוח קיסרי אלקטיבי, ניתוח שאינו דחוף ואינו הכרחי. כל ניתוח כרוך בסיכונים, ולכן בניתוח מסוג זה ישקול הרופא את הסיכונים לעומת התועלת, אך ההחלטה היא של היולדת. דעת הרופא היא בגדר המלצה, מאחר שעל-פי חוק זכויות החולה הרופא אינו יכול למנוע מהמבקשת ללדת בניתוח קיסרי.

ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי

מגמת עלייה

"ניתוח קיסרי נתפס כדרך הקלה ללדת, מאחר שהלידה אינה מלווה בצירים, השהות בחדר הלידה היא קצרה ואין סיכונים לסיבוכים האפשריים במהלך לידה טבעית כגון מצוקה עוברית", אומר ד"ר אריה לידור, גינקולוג בכיר בביה"ח שיבא בתל השומר ומנהל מרפאת הנשים הפרטית 'LAC'. "אולם ניתוח קיסרי כרוך בסיכונים הנובעים מההרדמה, מפתיחת הבטן, מהפגיעה באיברים, מדימומים ומסיבוכים זיהומיים. כמו-כן, זמן השיקום ממושך יותר וקיימת הסתברות של כ-50% לצורך בניתוח קיסרי בלידה הבאה, עקב הצלקת הרחמית מהניתוח הקודם והחשש מגרימת קרע ברחם".

לדברי ד"ר לידור, בשנים האחרונות גדל והולך שיעור הנשים המבקשות ללדת בניתוח קיסרי. בתחילת שנות ה-70 רק כ-5%-6% מכלל הלידות בוצעו בניתוח קיסרי, וכיום מדובר על 20% מהלידות, שמתוכן 7%-8% הם ניתוחים קיסריים אלקטיביים. בארה"ב השיעור גבוה יותר, כ- 30%, ונראה כי מגמת העלייה שם נמשכת. "60%-65% מהרופאים בארה"ב נענים לבקשות ללדת בניתוח קיסרי. בארץ נעתרים בממוצע כ-50% מהרופאים, אך בהיעדר מדיניות של משרד הבריאות לכל מחלקת יולדות מדיניות משלה ולכן שיעור ההסכמה שונה בין בתי החולים.

"יש בתי חולים שלא מסכימים לאשר לידה בניתוח קיסרי ללא צורך רפואי, אבל אישה העומדת על כך תוכל לבחור בבית חולים אחר שבו ייעתרו לבקשתה. עלות הלידה בניתוח קיסרי גבוהה הרבה יותר מלידה רגילה שכן נדרש להקצות חדר ניתוח, צוות רפואי וזמן האשפוז ממושך. ככל שיגדל מספר הניתוחים הקיסריים האלקטיביים, לא יהיה מנוס מקביעת מדיניות מחייבת של משרד הבריאות".

סיכון מיותר

ד"ר לידור סבור כי אילו הייתה קיימת מדיניות הסברה בנושא, ייתכן מאוד שהמגמה הייתה משתנה ומספר הלידות המתוכננות היה יורד. "קיימים בלידה מתוכננת בניתוח קיסרי סיכונים רבים שנשים אינן מודעות להם: סיכויי התמותה של האם גדולים יותר בניתוח קיסרי בהשוואה ללידה טבעית, עקב סיבוכים אפשריים כתוצאה מההרדמה, מזיהומים ודימומים. בנוסף, נשים רבות מחזיקות בדעה מוטעית שהניתוח ימנע סיכון של פגיעה נוירולוגית בעובר. המציאות אחרת: בניתוח קיסרי גדל הסיכון למצוקה נשימתית של העובר, בין השאר עקב ביצוע הניתוח במועד מוקדם מדי כתוצאה מטעות בחישוב של שבוע ההריון שתגרום להקדמת מועד הלידה".

בשורה התחתונה, המגמה של לידות בניתוחים קיסריים אלקטיביים בארץ עולה מתוך ניסיון לחקות את ארה"ב גם בנושא זה, אבל "ברוח הנושבת מארה"ב יש ליברליות מופרזת, הסותרת את ההיגיון שהטבע מכתיב", אומר ד"ר לידור. "למרבה הצער, חלק מהרופאים מעודדים את הנשים ללדת בניתוח קיסרי ללא הצדקה רפואית. מבחינתם מדובר בהליך קצר לעומת לידה טבעית העשויה להימשך 12 שעות ויותר. אין כאן מעשה לא חוקי, אך אי אפשר להתעלם מהיבטיו המוסריים. החשוב הוא לכן שהנשים המבקשות ללדת בניתוח קיסרי תהיינה מודעות לסיכונים הכרוכים בניתוח ותקבלנה את ההחלטה כשהן מביאות בחשבון את הסיכון לעובר ולעצמן".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים קיסריים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום