סוכרת ותת תזונה אצל קשישים

(0)
לדרג

ירידה במשקל או בצריכת המזון עלולה להצביע על תת תזונה בגיל השלישי. כאשר הקשיש סובל גם מסוכרת המצב מסוכן עוד יותר. חשוב לגלות ערנות ולטפל בבעיה

מאת: מערכת zap doctors

סוכרת מסוג 2 היא אחת המחלות השכיחות ביותר בעולם, וככל שמתבגרים עולה הסיכון לחלות בה. מעבר לסיכונים הנובעים מהמחלה, ישנן תופעות נלוות ומסוכנות כדוגמת תת תזונה, בעיקר אצל קשישים סוכרתיים.

"השילוב שבין גיל בו יש ירידה במסת הגוף עם גורמים תזונתיים כמו דיאטה מגבילה כתוצאה מהסוכרת, חוסרים תזונתיים כתוצאה מתרופות, ותחלואה גבוהה יותר המובילה לאשפוזים, מעלה את הסיכון להתפתחות של תת תזונה בחולי סוכרת קשישים", אומרת לימור בן חיים, דיאטנית קלינית במרכז הרפואי תל-אביב. "תת תזונה כזו יכולה להתפתח גם אצל קשישים עם עודף משקל והיא מדאיגה באותה מידה".

סוכרת ותת תזונה אצל קשישים
סוכרת ותת תזונה אצל קשישים

סימנים מדאיגים

תת תזונה בקרב קשישים סוכרתיים עלולה להיות מסוכנת מאוד, ולכן חשוב שהאנשים הקרובים להם יכירו את הסימנים המצביעים על כך. "הסימנים העיקריים להתפתחות תת תזונה בקרב קשישים סוכרתיים הם ירידה בצריכת מזון", אומרת בן חיים. "לדוגמה, כשהקשיש מסיים רק 3/4 מכמות המזון בצלחת ביחס למה שצרך בעבר זהו בהחלט מדד מדאיג.

"סימנים נוספים הם ירידה במשקל, בעיקר אם היא מתרחשת בפרק זמן קצר (בין אם הקשיש נמצא בעודף משקל או בתת משקל), וריבוי מקרים של ירידות ברמות הסוכר בדם (היפוגליקמיה). מצב זה יכול להיות גם מדד לירידה בצריכת מזון".

העשרה לארוחה

הסיכון העיקרי בתת תזונה אצל קשישים סוכרתיים הוא ירידות חדות ברמות הסוכר בדם, שיכולות לגרום לנפילות טראומטיות וכתוצאה מכך לאשפוזים. גורם נוסף המעלה את הסיכון לאשפוזים הוא ירידה בתפקוד מערכת החיסון המקושרת אף היא לתת תזונה. כמו כן , תיתכן פגיעה תפקודית ופגיעה באיכות החיים.

בן חיים מציינת כי חייבים למנוע את המשך ההידרדרות באמצעות מעקב וטיפול וכן באמצעות שמירה על כמות המזון היומית ואף העלאתה במידת הצורך במטרה למנוע ירידה במשקל. "לעתים מדובר בתוספת של 300 קלוריות שיכולה להחזיר את האיזון האנרגטי למצב יציב", היא אומרת. "תוספת המזון יכולה להיעשות בדרכים שונות המותאמות לצרכים התזונתיים של הקשיש, לטעמו האישי, ליכולת הלעיסה שלו ועוד.

"תוספת המזון יכולה להינתן כהעשרה לארוחה קיימת או כארוחה נוספת, בהתאם לסדר היום והטיפול התרופתי של הקשיש, תוך שמירה על איזון רמות הסוכר היומיות שלו. מזון רפואי הוא כלי תזונתי יעיל שיכול להשתלב בטיפול כזה. חשוב להתייעץ עם הרופא לגבי הטיפול התרופתי אם יש שינויים ברמות הסוכר עקב השינוי בצריכה התזונתית".

מניעת היפוגליקמיה

מזון רפואי הוא מזון נוזלי שמתאים לאנשים המתקשים באכילה מסיבות שונות. סוגי המזון הרפואי יכולים להוות תחליף למזון הרגיל ומגיעים במגוון טעמים. "מזון רפואי המותאם למצבי סוכרת, דוגמת גלוצרנה, עוזר בשמירה על רמות סוכר מאוזנות בדם לאחר ארוחה", אומרת בן חיים, "שכן הרכבו מבוסס על תמהיל פחמימות, חלבונים ושומנים, בכמות וביחס המותאמים לחולי סוכרת. תוך תמיכה מתאימה בסיבים תזונתיים ובוויטמינים ומינרלים".

על-מנת למנוע היפוגליקמיה חשוב לשלב באופן נכון את הטיפול התרופתי (כגון באינסולין) ואת אכילת המזון הרפואי, לכן יוצרים התאמה בין רמות הסוכר בדמו של הקשיש, הטיפול התרופתי שהוא מקבל והתיאבון שלו לבין תזמון צריכת המזון הרפואי ולכמות הנדרשת. "אם הקשיש אוכל ארוחה הרי שהמזון הרפואי יינתן כהשלמה מתאימה לארוחה ולא כמנה מלאה, ובמצב כזה סביר שלא תהיה היפוגליקמיה", אומרת בן חיים. "אם החולה אינו אוכל כלל, אפשר להשתמש במזון הרפואי כארוחה ובהתאם להחליט מהו מינון האינסולין שיינתן. חשוב לציין כי נדרשת התאמה אישית לכל קשיש".

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום