אוסטיאופורוזיס: למנוע את השבר

(0)
לדרג

תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית ועישון פוגעים בבריאות השלד, ועלולים לגרום לדלדול העצם ולשברים אוסטיאופורוטיים. ההמלצה: שינוי אורח החיים

מאת: מערכת zap doctors

"הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחלת האוסטיאופורוזיס, מחלת דלדול העצם, היא שינוי אורח החיים וטיפול תרופתי", כך אומר פרופ' יוסף פולדש, מומחה לרפואה פנימית, מנהל המרכז לאוסטאופורוזיס בבית חולים הדסה הר הצופים. "המחלה גורמת לעצמות השלד להידלדל בגלל פגיעה בייצור ופעילות התאים האוסטיאובלסטיים - תאים בוני עצם, ובמקביל גוברים התרבותם ופעילותם של התאים האוסטיאוקלסטיים - תאים הורסי עצם". המחלה נפוצה בעיקר בגילאים מתקדמים בקרב גברים ונשים. נשים נוטות לחלות בה בגיל צעיר יותר מאשר גברים בהשפעת הירידה בפעילות ההורמונלית בגיל המעבר.

אוסטיאופורוזיס ושברים
אוסטיאופורוזיס ושברים

טיפול בשברים

הידלדלות העצם מתבטאת בירידה במסה ובצפיפות שלה, וכך עלולים להיווצר שברים אופייניים הנקראים שברים אוסטיאופורוטיים. מדובר בשברים בעלי שני מאפיינים ייחודיים: הם נגרמים מטראומה קלה יחסית ולעתים אף ללא טראומה כלל; בנוסף הם נוטים להתרחש באזורים ספציפיים בשלד, כשהשכיחים והמרכזיים ביותר הם אזור צוואר הירך, גופי החוליות ושורש כף היד.

אם נגרם שבר אוסטיאופורוטי, המטופל עובר תהליך טיפולי שמטרותיו לאחות את השבר ולמנוע היווצרות שברים אוסטיאופורוטיים נוספים. לאחר היווצרותו של השבר האוסטיאופורוטי הראשון גדל הסיכון לשברים נוספים ומכאן חשיבות הטיפול המונע. הטיפול בשבר מצריך לרוב אשפוז וטיפול תרופתי הנוגד את פירוק העצם ומעודד את בנייתה, ובחלק מהמקרים אף טיפול ניתוחי. לכל מטופל שאותר כסובל מהידלדלות עצם מותאם טיפול אישי בהתאם לגילו, למאפייני המחלה שלו ולשלב שבו אותרה המחלה. לדברי פולדש, "רוב התרופות, מלבד תרופה אחת, המכונה פורטאו, משפיעות על מנגנון ייצור האוסטאוקלסטים. פעילותן מעכבת את ייצור התאים שהורסים את העצם. פורטאו היא התרופה היחידה שמשפיעה על המנגנון שבונה את העצם ומעודדת את הייצור והפעילות של התאים האוטיאובלסטיים בוני העצם. התרופה אמנם נמצאת בסל הבריאות, אבל חלות עליה הגבלות מסוימות. אני ועמיתיי מאמינים שיש לשנות קביעות רבות הקשורות לסל הבריאות בנוגע לטיפול באוסטיאופורוזיס, באופן שיתרום להתמודדות מוצלחת יותר עם המחלה".

סטרואידים קטלניים

ברוב המקרים (95%) מחלת האוסטיאופורוזיס מוגדרת כראשונית והיא מתהווה עקב חידלון הווסת, הזדקנות או מסיבה בלתי ידועה. המחלה מוגדרת כמשנית אם היא נגרמה עקב מחלה או שימוש בתרופה מסוימת.

פרופ' פולדש: יש מספר תרופות שנטילתן פוגעת בעצמות וגורמת לירידה במסה ובצפיפות העצם. התרופות המרכזיות והשכיחות הן התרופות הסטרואידיות, הניתנות בטבלייה או בזריקה סיסטמית להבדיל מאלה הניתנות כמשחה, שאיפה, חוקן או זריקה למיפרק שהשפעתן מקומית וספיגתן נמוכה. הן מפחיתות את ספיגת הסידן וגורמות לירידה במספר התאים בוני העצם, מה שמאיץ עוד יותר את היחלשותה. כמו כן, עלולה להיפגע הפרשת הורמוני המין - ההורמונים שמווסתים את פעילות הבנייה וההרס של העצמות".

המפתח - גילוי ומניעה

עם זאת גילוי מוקדם של מחלת האוסטיאופורוזיס עשוי למזער את נזקיה. לרוב, המחלה נחשפת לאחר שבר אוסטיאופורוטי; פולדש מדגיש כי בניגוד למה שמקובל לחשוב, האוסטיאופורוזיס הוא מחלה שקטה ונטולת תסמינים שאיננה כוללת כאבי גב ופרקים כפי שרבים סבורים. לפיכך מומלץ החל מגיל מסוים להימצא תחת מעקב של צפיפות העצם ולערוך בדיקות תקופתיות. "אם מאובחנת הידלדלות עצם, יש לשנות את אורח החיים", אומר פרופ' פולדש. מחלת האוסטיאופורוזיס מושפעת מאורח החיים, כך שתזונה לקויה, מחסור בפעילות גופנית ועישון פוגעים בבריאות השלד. מעבר לתזונה בריאה ועשירה בסידן, נטילת תוספי ויטמין D וסידן, עיסוק בפעילות גופנית מבוקרת והפסקת העישון יאטו את התפתחות המחלה".

בואו לדבר על זה בפורום שברי אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום