לידת פג: סיכון בהריון הבא

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש הנערך ב-200 אלף נשים, לידה מוקדמת בעבר מעלה סיכון ללידת תינוק קטן בעתיד ב-70%-125%, תלוי במועד הלידה הראשון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נשים לאחר לידה מוקדמת נמצאות בסיכון מוגבר ללידת תינוק קטן גם בהריונות הבאים, גם אם ילדו במועד. כך לפי תוצאות מחקר חדש, שהוצגו בכנס השנתי ה-32 מטעם Society for Maternal Fetal Medicine.

החוקרים בחנו נתונים על לידות בין השנים 1985-2005 בקרב כ-200,000 נשים לאחר שני הריונות במצג ראש, של עוברים יחידים, לאחר 20-44 שבועות הריון. נמצא כי בנשים בהריון שני למועד המשוער, הסיכוי ללידת תינוק קטן לגיל ההריון היה גבוה יותר בקרב נשים לאחר לידה מוקדמת בהריון הראשון שלהן; זאת גם לאחר התחשבות בגורמים שונים דוגמת המרווח בין ההריונות, גיל האם, מוצא, מדד מסת הגוף לפני ההריון, עישון במהלך ההריון וכדומה.

בקרב נשים שילדו את ילדן הראשון לאחר 28 שבועות הריון או פחות, הסיכוי ללידת תינוק במועד באחוזון העשירי מבחינת משקל הלידה היה גבוה ב-70%. בנשים שבהריון הראשון ילדו לאחר 29-32 שבועות, נרשמה עלייה של 90% בסיכון; ובאלו שילדו לאחר 33-36 שבועות בהריון הראשון נרשמה עליה של כ-70% בסיכון.

מהערכת הסיכויים ללידת תינוק קטן עוד יותר במועד באחוזון החמישי של משקל הלידה החוקרים מצאו כי בנשים שילדו את ילדן הראשון לאחר 28 שבועות הריון או פחות, הסיכוי היה גבוה ב-125% בהשוואה לנשים שילדו תינוק ראשון במשקל לידה התואם לגיל ההריון; באלו שילדו בעבר לאחר 29-32 שבועות, הסיכוי היה גבוה ב-105% ובאלו שילדו לאחר 33-36 שבועות נרשמה עלייה של 80% בסיכויים.

לפי החוקרים, אף שבעבר נבחן הסיכון האפשרי ללידה מוקדמת לאחר לידה מוקדמת בהריון קודם, אין מחקרים רבים בנוגע לסיכון ללידת תינוק קטן בהריון במועד לאחר לידה מוקדמת בעבר. אם הממצאים יאושרו במחקרים נוספים, ייתכן שיהיה מקום להמליץ על הגברת המעקב אחר נשים אלו.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום