רשלנות רפואית ב"אח הגדול"?

(0)
לדרג

על רקע טענות הדיירים כי קיבלו כדורים פסיכיאטריים בתוכנית, מסביר עו"ד גיל קראוס כי תביעת רשלנות דורשת הוכחת נזק, אך ניתן לתבוע על פגיעה באוטונומיה או תקיפה

מאת: מערכת zap doctors

אם הטענות לפיהן בתוכנית הריאליטי "האח הגדול" מכריחים דיירים ליטול כדורים פסיכיאטריים יתבררו כנכונות, מהי אחריות הרופאים ומהן האופציות המשפטיות העומדות בפני הדיירים?

לדברי עו"ד גיל קראוס, העוסק בתביעות רשלנות רפואית, אם יש בדברי הדיירים ממש, הם יוכלו לתבוע את הרופאים בגין רשלנות בטיפול. גם אם לא יוכיחו שנגרם להם נזק, ניתן לטעון שמדובר כביכול בפגיעה באוטונומיה שלהם על גופם, עד כדי תקיפה. עוד הוא מוסיף כי אם יתברר כי אנשי התוכנית היו עדים למעשים, היו שותפים להם, או לא עשו דבר כדי למנוע אותם ניתן באופן עקרוני לתבוע גם אותם.

רשלנות רפואית באח הגדול?
רשלנות רפואית באח הגדול?

מהי תקיפה רפואית?

מהי תקיפה, והאם מתמודדי האח הגדול עברו תקיפה רפואית? התקיפה, מסביר עו"ד קראוס, מוגדרת בחוק העונשין והנזיקין כהפעלת כוח על אדם ללא הסכמתו או כשהסכמתו הושגה בתרמית. הסעיף מציין שהפעלת כוח כוללת בין היתר גם הפעלת גז, ריח או כל חומר שהופעלו במידה שיש בהם כדי לגרום נזק או אי נוחות; לפיכך ניתן לטעון שמתן תרופה שגרמה נזק או אי-נוחות, ללא קבלת הסכמה מודעת של החולה, מהווה תקיפה.

בנוסף, על פי חוק, מי שמבצע טיפול רפואי שעלול להיות בו סיכון לבריאות האדם - חובה עליו לפעול בזהירות סבירה ואם לא עשה כן, מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין. רשלנות במתן תרופות עלולה להיחשב רשלנות רפואית, זאת בין היתר אם יתברר כי מתן תרופות נעשה מבלי לברר את עברו הרפואי של החולה, או מבלי לבדוק רגישויות לתרופות. כמו כן, כאשר ניתנת תרופה, יש לבדוק האם נלקחות על ידי המטופל תרופות נוספות במקביל דבר שעלול לגרום לתופעות לוואי או לפגימה בטיפול התרופתי החיוני לו. כמו כן, מתן תרופות במינון לא נכון, עלול להוות גם הוא רשלנות רפואית , ואם נגרם נזק בהחלט ניתן להגיש על כך תביעה לפיצויים.

תביעה על היעדר הסכמה

לדברי עו"ד גיל קראוס, גם אם לא הוכחה רשלנות מצד הרופא, עדיין עצם העובדה כי לא ניתן על ידו הסבר מלא על מתן תרופה או סיכוניה, יכול להוות עילה לתביעה בגין היעדר הסכמה מדעת. זאת כי על החולה לתת הסכמה מרצונו לצורך קבלת הטיפול לפני תחילתו, ובין היתר עליו לקבל את מלוא ההסברים הדרושים לצורך כך, לרבות הסברים לגבי הסיכונים הנובעים מהשימוש בתרופה.

האם בתביעה שכזו חייב להתגבש נזק קודם להגשתה? כלומר, מה אם תופעות הלוואי מופיעות רק עשר שנים מהשימוש? לדברי עו"ד קראוס, אם הטענה היא לרשלנות רפואית, אזי מרכיב הנזק הוא הכרחי, וללא נזק לא ניתן יהיה לקבל פיצוי. אך אם הטענה של היעדר הסכמה מדעת לטיפול, אז לא חייבים להוכיח נזק ובתי המשפט פוסקים פיצוי בגין היעדר הסכמה גם ללא נזק, בשל הפגיעה בחופש האוטונומיה, בהסכמתו של החולה ובמקרים מסוימים גם בגין תקיפה.


בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום