רשלנות רפואית: הריון למרות עיקור

(0)
לדרג

הורים לעשרה ילדים תבעו את המדינה ואת קופ"ח כללית על כך שלא גילו את ההריון, למרות קשירת החצוצרות שעברה האם. הפיצוי שנפסק - מעל 100 אלף שקל

מאת: מערכת zap doctors

בית משפט השלום בחיפה חייב בשבוע שעבר את המדינה ואת שירותי בריאות כללית לפצות זוג הורים, לאחר שהאשה הרתה למרות העיקור שעברה. בני הזוג, להם עשרה ילדים, יפוצו בכ-105 אלף שקל, והחזר הוצאות משפטיות בסך 25 אלף שקל נוספים.

לפי פסק הדין, ההורים תבעו את המדינה ואת "שירותי בריאות כללית" האחראית על בית חולים רמב"ם, שם עברה האשה ניתוח לקשירת החצוצרות בשנת 2000. רופאה מטעם "הכללית" בדקה את האם בהזדמנויות שונות במהלך הריונה וטיפלה בה, אך לא הצליחה לזהות את ההריון עד שלביו המאוחרים.

התביעה הוגשה בעילת "הריון בעוולה", שהסתיימה בלידה לא רצויה של ילד בריא. השופט דניאל פיש קיבל את עמדת המומחה מטעם בית המשפט, לפיה העיקור בוצע ברמה מקצועית מקובלת וללא רשלנות, וכי מדובר באחד מהמקרים הסטטיסטיים הנדירים שבהם נוצרת רקאנליזציה של החצוצרה (יצירת תעלת החצוצרה מחדש). יחד עם זאת, השופט השתכנע כי במקרה זה מדובר ב"אובדן אוטונמיה", משום שלתובעת ניתן הסבר כללי בלבד לצורך קבלת הסכמתה לניתוח העיקור ולא הוסבר לה כי קיים סיכוי לכישלון הניתוח.

הרופאה לא זיהתה הריון

עוד קבע השופט כי הרופאה מטעם "הכללית" התרשלה, מכיוון שכשהמטופלת הגיעה אליה לאחר איחור במחזור, לא גילתה את ההריון. הרופאה לא זיהתה הריון בבדיקת אולטרה-סאונד, ולא שלחה את המטופלת לבדיקת דם, אף שהיא הייתה בשלב זה בשבוע השביעי להריונה. השופט קיבל את דעתו של המומחה מטעם בית המשפט, כי מדובר בקיבעון מחשבתי שמשמעותו המשפטית היא רשלנות.

עוד עולה מפסק הדין כי גם כאשר חזרה המטופלת ביוזמתה לביקור במרפאה בשבוע ה-15 להריונה, לא הצליחה הרופאה לזהות בבדיקת אולטרה-סאונד את העובר ורק בעקבות דרישת הבעל כי יבוצעו בדיקות דם התגלה ההריון.

עוד פסק השופט פיש כי רשלנות המדינה מוגבלת, בגלל אי מתן הסבר אודות כישלון הניתוח, אך על הרופאה היה לזהות את ההריון; על כן קבע השופט כי הקופה תישא ב-90% מהפיצוי, והמדינה ביתר.

מהו הריון בעוולה?

סוגיית "הריון בעוולה" כשבסופו נולד ילד בריא מורכבת וכוללת בתוכה שאלות אתיות ומוסריות רבות, כשלצדן גישות שונות למתן הפיצוי. במקרה זה, הסביר השופט, נבחרה דרך ביניים, הדוגלת בפיצוי עבור הנזק הישיר במהלך ההריון בלבד - "הפגיעה באוטונומיה" של ההורים, בשל הפגיעה המשמעותית בחופש הבחירה שלהם.

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום