אנדומטריוזיס: האבחון מאוחר מדי

(0)
לדרג

כמחצית מרופאי הנשים מודים כי רוב הנשים בישראל שסובלות מהמחלה מאובחנות באיחור, כנראה בשל חוסר מודעות. אז מהי המחלה המסתורית?

מאת: מערכת zap doctors

נשים רבות בישראל מאובחנות באיחור כסובלות ממחלת האנדומטריוזיס, למרות שהן סובלות מתסמינים אופיניים וקשים. כך עולה מסקר חדש שנערך עבור המרכז לאנדומטריוזיס בשיבא.

כ-10%-15% מהנשים בגיל הפריון בעולם המערבי סובלות מהמחלה, המאופיינת בהימצאותם של תאים הדומים לתאי רירית הרחם מחוץ לרחם. התאים מפוזרים לרוב בחלל הבטן והאגן, גדלים ומתרבים לקראת תקופת הביוץ, ולאחר מכן נושרים ומדממים בתקופת הווסת. הגוף מגיב לכך בתגובה דלקתית, המלווה בתסמינים קשים: כאבים עזים בזמן הווסת, דימום חזק, כאבי ביוץ קשים וממושכים, כאבים בעומק האגן בזמן קיום יחסי מין, דלקות בדרכי השתן ועוד.

בסקר, במסגרתו רואיינו 91 מומחים ברפואת נשים, דיווחו כ-70% מהרופאים כי בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס בישראל. העלייה מיוחסת בעיקר לעלייה במודעות הרופאים לאבחון המחלה.

נזק לבריאות האשה

עם זאת, עדיין קרוב למחצית מהרופאים (44%) מודים כי המחלה מאובחנת בישראל באיחור בעקבות מודעות נמוכה. 18.6% חושבים שהאיחור נובע מהיעדר בדיקה פשוטה ומהימנה למחלה. עוד עולה מהסקר כי כמחצית מהרופאים סבורים כי בשל האבחון המאוחר נגרם נזק לבריאות האשה.

ד"ר דוד סוריאנו, מנהל המרכז לאנדומטריוזיס בשיבא: "נשים רבות הסובלות מאנדומטריוזיס לא מקבלות כיום טיפול נאות עקב איחור באבחון. יש להגביר בדחיפות את המודעות למחלה, זהו הליך בלתי נפרד מזכויות החולה".

פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה, הוסיף בהקשר זה כי "אחת התועלות החשובות של גלולות למניעת הריון היא הקלה בתסמינים של אנדומטריוזיס ואולי גם מניעה של נזק מהמחלה, כולל פגיעה עתידית בפוריות".

בואו לדבר על זה בפורום אנדומטריוזיס - כאבי מחזור ואגן כרוניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום