נשים, גברים והבדלים

(0)
לדרג

שנים רבות רווחה התפיסה כי כל מה שנכון מבחינה רפואית לגברים נכון גם לנשים. בשנים האחרונות הנחות אלו הועמדו למבחן. כך החלה הרפואה המגדרית

מאת: מערכת zap doctors

חברתי הטובה, אם לשניים, נזקקה למרשם מרופא משפחה. כשהתפנתה לקבוע תור היא הופתעה לגלות שהיא אינה משויכת לרופא משפחה כלשהו. מאז שנכנסה להריונה הראשון ובחמש השנים שחלפו מאז שבכורה נולד היא הייתה טרודה בפיתוח הקריירה וגידול הילדים ולא נזקקה לשירותיו של רופא משפחה, לכן גם לא טרחה לטפל בעניין. כשסיימנו לצחוק על כך, התפנינו לדון בסוגיה והגענו למסקנה שנשים פונות פחות לרופא המשפחה. התפיסה הרווחת בקרב הציבור היא שנשים טרודות ועסוקות בגידול הילדים וקידום הקריירה. הן דואגות למשפחתן ופחות לעצמן. בשל סף הכאב הגבוה שלהן והעובדה שאינן מתפנקות, הן לא מן הממהרות לפנות לרופא המשפחה.

מלכתחילה מטרת הכתבה הייתה להבהיר לנשים את חשיבות הפנייה המוקדמת לקבלת טיפול רפואי תוך הדגשת הסיכונים הכרוכים בהתעלמות מסימפטומים ובהגעה מאוחרת לרופא, העלולים להחמיר את מחלתן ולהפחית מיעילות הטיפול. אבל מיד בראשית שיחתי עם ד"ר נצר חירם, מומחה לרפואת המשפחה, החלטתי לשנות את נושא הכתבה מאחר שדבריו ניפצו כמה תפיסת רווחות.

"הספרות הרפואית מצביעה על מגמה ברורה- נשים פונות לרופא יותר מגברים", קובע ד"ר חירם. "אין מדובר בתחושה, אלא בעובדות מבוססות ומוכחות. נשים הן צרכניות גדולות יותר של שירותי בריאות ורפואה- הן נעזרות יותר ברופאים ובשירותי הבריאות ומשתלבות ברפואה הקהילתית השונים, לרבות בתחומים פרה-רפואיים. נשים רבות מגיעות עם תלונות מגוונות אודות בריאותן וקורותיהן; לעתים הסיבה לפניה אינה גופנית. הן משתפות בפתיחות את רופאי המשפחה ואף פועלות לרוב בהתאם להנחיותיהם. כמובן שיש מקרים של הזנחה מסוכנת ולא בריאה, אך זה קורה גם בקרב הגברים".

רפואה מגדרית
רפואה מגדרית

נשים חיות יותר?

אכן, נשים חיות יותר שנים. תוחלת החיים של נשים גבוהה יותר משל גברים ברוב המדינות, אולם הפער בתוחלת החיים בין המינים, שהיה בעבר משמעותי, הולך ומצטמצם. ד"ר חירם מסביר: "מדובר במגמות סותרות הגורמות להקטנת הפער- תוחלת החיים של הנשים נשמרת או מעט יורדת ובמקביל תוחלת החיים של הגברים עולה. מדוע זה קורה? מדובר בשילוב של כמה גורמים: מצד אחד התקדמות המדע והרפואה מאפשרות טיפול יעיל יותר במחלות לב וכלי דם מהם סובלים הגברים. שילוב הרפואה עם הגדלת המודעות לאורח חיים בריא ופעיל גופנית הביא לירידה בתמותה עקב מחלות אלה. במקביל, אורח החיים של הנשים השתנה. הן כבר לא סגורות בדלת אמותיהן, שקועות בגידול הילדים וטיפול בבית; ולכן הן נחשפת למחלות שהיו בעבר נפוצות בעיקר בקרב גברים- מעשנות יותר, חשופות יותר לשמש, אוכלות פחות בריא וכו".

נשים חולות פחות?

בשל העובדה שתוחלת החיים של הנשים גבוהה יותר מתקבל הרושם שנשים חולות פחות מגברים. זהו רושם מוטעה חלק מהמחלות מופיעות בנשים מגברים בגילאים מאוחרים יותר מגברים. ד"ר חירם: "נשים נוטות לחלות יותר לעומת העבר במחלות כגון סרטן ריאות, סרטן עור, סרטן בחלל הפה וכן מחלות לב וכלי דם הנגרמות בשל אורח חיים לקוי. כל זאת בנוסף למחלות ששכיחותן גבוהה יותר בקרב נשים כגון סרטן בלוטת התריס, פיברומיאלגיה, סרטן שד, תסמונת המעי הרגיז, מחלות מין שנשים נדבקות בקלות רבה יותר מגברים, מחלות אוטואימוניות שונות כגון לופוס ועוד. בנוסף לאלה קיימות מחלות ייחודיות רק לאשה, כמו גידולים ומחלות הקשורות למערכת הרבייה.

אז מדוע נשים חולות יותר? לפי ד"ר חירם, השינוי באורח חייהן של הנשים הוא גורם משמעותי המשפיע על בריאותן: "נשים נחשפות כיום למתחים ולחצים כבדים בעבודה ובבית, בין היתר בשל הצורך לתמרן בין קריירה למשפחה והצורך לעמוד בציפיות של התלויים בהן. גם שעות העבודה הרבות גובות את מחירן. התזונה הלקויה מחוץ לבית פוגעת בבריאותן ומשפיעה לרעה על משקלן. הריונות ולידות גובות מהן מחיר בריאותי פיסי ונפשי. בנוסף לכך, חשיפה לשמש והתמכרויות כגון ניקוטין, אלכוהול וסמים, פוגעים אף הם בבריאותן וחושפות אותן למחלות, שלא היו חשופות אליהן בעבר".

בריאותן של הנשים נפגעת גם בגיל הבלות. עם העלייה בתוחלת חיי הנשים גדל מספר השנים בהן הן חיות ללא פעילות ההורמונלית. המחסור בהורמונים משפיע על כל מערכות הגוף, גורם למחלות ופוגע בבריאות הנשים ואף במראן - קמטים וכתמי גיל נפוצים יותר בקרב נשים, משום שבריאות העור נפגעת עקב היעדר הורמונים; כמו כן, נשים נוטות להשמין עקב השינויים במערכת ההורמונלית, המשפיעים על תפקודן של המערכות האחראיות על חילוף החומרים בגוף.

נשים הן גברים עם שדיים?

שנים רבות רווחה התפיסה כי כל מה שנכון מבחינה רפואית לגברים נכון גם לנשים. ד"ר חירם מסביר כי לאורך כל ההיסטוריה ועד לא מכבר המחקרים הרפואיים התבססו על הנחות אלה, והאבחון והטיפול הרפואי היה ניתן ללא התייחסות להבדלים בין גברים לנשים. ההנחה הייתה שגופן של הנשים זהה לגוף הגברים, מלבד השינויים הפיזיולוגים הברורים. בשנים האחרונות הנחות אלו נמצאו כלא נכונות.

ד"ר חירם: כשם שרפואת ילדים שינתה את ההתייחסות לילדים (בעבר התייחסו אליהם כאל מבוגרים קטנים ולכן נקבעו להם אותם הטיפולים רק במינונים שונים, וכיום אנו מבינים שכל המערכות בילדים שונות מאלה שבמבוגר), כך טעתה הרפואת בהתייחסות לנשים. עקב כך שונתה הגישה. כיום אנו מבינים שאישה שונה מגבר והשדיים החל בהסתמנות המחלות, דרך הטיפול וכלה בשלבי ההחלמה. עם השנים הולכת ומתבססת רפואה מגדרית, הכוללת טיפול מותאם לאוכלוסיית הנשים והגברים. כיום יודעים שגוף האישה שונה בתגובותיו הקליניות. תסמיני המחלות גם הם שונים בין גברים לנשים, ולכן תהליך האבחון וגם הטיפולים הנדרשים צריכים להיות שונים. דוגמא בולטת מומחשת בהבדל שבין תסמיני התקף לב אצל נשים וגברים. בעוד שאצל גברים התסמינים האופייניים יהיו לחץ בחזה, כאב ביד שמאל וקוצר נשימה, נשים יתלוננו על תחושת מצוקה וכאב כללי. דוגמא לטיפול התרופתי המשפיע באופן שונה על גברים ועל נשים היא האספירין. מסייע למניעת התקפי לב אצל גברים נמצא שמסייע לנשים במניעת אירועים מוחיים. ככל שהמחקר מתקדם מתגלים ההבדלים נוספים בין גברים לנשים מבחינת המחלות והטיפול בהן. גילויים אלה משפיעים על האופן בו הרופאים מבינים את המחלות בנשים ואת הטיפול בהן."

בואו לדבר על זה עם ד"ר חירם בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום