אקזמה: מפריכים את המיתוסים

(26)
לדרג

האם אקזמה נגרמת מחוסר היגיינה? האם היא מדבקת? האם זה נכון שהסטרואידים הם התרופה היחידה ושהם מסוכנים לבריאות? כל מה שחשוב לדעת

מאת: ד"ר להבית אקרמן

כפות הידיים הן אחד מהאיברים הפעילים והחשובים לתפקודינו. עם זאת, רבים מאיתנו אינם מודעים לאופן הטיפול הרצוי בהן, וכתוצאה מכך סובלים מבעיות שונות, החל בזיהומים פטרייתיים ואחרים ועד מחלות ודלקות עור שונות.

עבור ישראלים רבים הסובלים מאקזמה מתמשכת בכף היד וממחלות עור אחרות, המגע בידיים מלווה בגרד, בכאב, בסבל רב ובהופעתם של סדקים וגלדים לא אסתטיים. מעבר למגבלה הפיזית ואי הנוחות, אותם אנשים סובלים מבעיה קשה לא פחות: תחושת הבושה הנלווית למראה ולמגע ידיהם.

תחושה זו גורמת לרבים מהם להמעיט ביציאות מביתם ולהסתיר את ידיהם באופן אובססיבי כל אימת שהם נאלצים לצאת. בכתבה זו נסקור את הטענות המקובלות על אקזמה, שלחלקן אין קשר למציאות:


צילום: שאטרסטוק

1. אקזמה נגרמת כתוצאה מחוסר היגיינה

לא נכון: המשמעות של אקזמה הינה בעבוע - דלקת של העור, שהגורם לה לא תמיד ידוע. שטיפה תכופה של הידיים מזיקה לעור, שכן המים וחומרי הניקוי גורמים לפגיעה בשכבת השומן הטבעית המגינה עליו וגורמים לו להתייבש ולהיסדק, ופוגעים בעמידותו מפני גירויים חיצוניים שונים. התייבשות זו אף חושפת את העור להתפתחות של תהליכים דלקתיים. אי לכך, מומלץ לשטוף את הידיים רק במידת הצורך, כגון לאחר השהייה בשירותים, לפני ואחרי האוכל ופעמים נוספות בעת הצורך בהיגיינה של כפות הידיים. אם נדרש מתוקף העיסוק לשטוף את הידיים מספר רב של פעמים ביום, מומלץ להשתמש בסבון המכיל לחות; בנוסף מומלץ להשתמש בתכשירי לחות לעור הידיים על בסיס קבוע מספר פעמים ביום. כדאי לדעת שרטיבות חוזרת בידיים גורמת לשגשוגן של פטריות.



2. אקזמה בכף היד היא מחלה מדבקת

לא נכון: המחלות הדלקתיות השונות, וכן מחלות עור אחרות שאינן דלקתיות דוגמת פסוריאזיס, אינן מדבקות. ניתן ללחוץ את ידיהם של החולים בהן ללא חשש. מחלות אחרות שכן עלולות להיות מדבקות הן המחלות הזיהומיות השונות ובכללן זיהומי עור חיידקיים, וירליים ופטרייתיים, אם כי הדעות חלוקות באשר למידת הסיכון להידבקות מהן.



3. מומלץ להשתמש בכפפות בעת שטיפת כלים או ביצוע עבודות ניקיון

נכון: חומרי הניקוי השונים גורמים ליובש ולגירוי בכפות הידיים בקרב מרבית האנשים. חשוב לציין כי הכפפות הרגילות מונעות חדירה של החומר רק במידה מסוימת, כך שמוטב למי שמגלה רגישות רבה להשתמש בכפפות מיוחדות, בעלות יכולת הגנה טובה יותר. יש לשים לב, כי הכפפות מעודדות הזעה מוגברת של כף היד, שעלולה אף היא לגרום ליובש בעור, לכן מומלץ להשתמש בכפפות לפרקי זמן קצרים או לאוורר את כף היד מדי מספר דקות.



4. מומלץ להשתמש בקרם לחות לידיים

נכון: מומלץ להשתמש בקרמים לשמירה על לחות הידיים ולמניעת יובש וסדקים. שמירה על רמת לחות סבירה בכפות הידיים מונעת התייבשות, המהווה גורם סיכון להתפתחותם של תהליכים דלקתיים שונים. יש מגוון קרמים החל מקוסמטיים ועד קרמים טיפוליים שונים במרשם רופא. יש להתאים את התכשיר ומספר השימושים בו במהלך היום לבעיה הספציפית של המטופל. בדרך כלל, לצורך מניעת יובש די בקרמים קוסמטיים ולצורך טיפול במצבי יובש וסדקים ומחלות של ממש יידרש טיפול בקרם רפואי.

צילום: שאטרסטוק


5. משחות סטרואידיות הן הטיפול היחיד שהרפואה מציעה

לא נכון: משחות סטרואידיות הן מרשם מקובל לטיפול באקזמת ידיים מתמשכת. עם זאת, הרפואה מציעה טיפולים נוספים דוגמת פוטו-תרפיה: טיפול באמצעות קרינה מדודה של שמש, תכשירי לחות ושימון שונים ועוד. קיימים אף טיפולים נוספים המבוססים על סטרואידים בבליעה, העלולים לעיתים לגרום לתופעות לוואי כגון השמנה, יתר לחץ דם ועוד. תרופת מרשם נוספת שאושרה לאחרונה לשימוש בארץ ומשווקות באירופה ובקנדה נקראת טוקטינו. היא מבוססת על נגזרת של ויטמין A הידוע בסגולותיו החיוביות לעור. טיפול זה נרשם למי שהטיפול במשחות סטרואידיות לא הקל עליו.



6. משחות סטרואידיות מסוכנות לשימוש

נכון חלקית: בהנחה שהטיפול יעיל, שימוש מושכל וקצר טווח במשחות סטרואידיות עדיף על טיפול מערכתי (דרך הפה או הווריד). אחת הבעיות המרכזיות הנגרמות בשל שימוש במשחות סטרואידיות היא ספיגתו בדם והיותו מלווה בתופעות לוואי שונות. יתרה מזאת, שימוש ממושך מעודד את הזדקנות העור ומביא לקמטים, נימי דם מורחבים ואפילו שטפי דם.

עוד בנושא:

אלרגיה לבוטנים: השפעת החטיפים

אקזמה בעור - טיפול במחלות ובנגעי עור

גירוד בגוף ללא פריחה - מצאו בסימפטומייזר

ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לדרמטולוגיה ומנהלת את מרפאת עור במרכז הרפואי רוטשילד של קופת חולים כללית

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום