כושר: חשיבות הדוגמה האישית

(0)
לדרג

הדרך הנכונה לחנך בני אדם היא להיות להם לדוגמה. חשיבות הדוגמה האישית גדלה בתחומי של הקניית הרגלי אורח חיים בריא

מאת: ד"ר זיו ודניאל קסל

רבים מהרופאים, הדיאטנים, המורים והמדריכים לסוגיהם, העוסקים בשיפור הכושר הגופני והקניית הרגלים לאורח חיים בריא, אינם מהווים דוגמה אישית למטופליהם או חניכיהם. הדוגמה האישית פירושה לבטא במעשים ובהתנהגות את הערכים שמצפים מהחניכים ומהמטופלים לאמץ. כאשר הדוגמה האישית חסרה, הדבר פגוע במוטיבציה וביכולת ההתמדה של החניכים.

דוגמה אישית של מאמני כושר
דוגמה אישית של מאמני כושר

למידה בחיקוי

בחלק ממועדוני הכושר והקליניקות העוסקים בתחומי אורח חיים בריא והטיפוח הגופני מקפידים על בחירת מדרכים היכולים לשמש דוגמה לחניכים. מדריך המשדר במראהו אורח חיים בריא וספורטיבי יועדף על-ידי הלקוח לעומת מי שאינו כזה. אצל מדריכי כושר החשיבות אינה מתבטאת רק במראה אלא גם בכושר, הנדרש לשם הדגמת התרגילים. גם דיאטן קליני ונטורופת הסובלים מעודף משקל ובעלי מראה מוזנח לא ממש יעודדו את לקוחותיהם לאמץ הרגלי תזונה בריאים.

מבחינה פסיכולוגית, ניתן לראות חשיבות רבה להופעה החיצונית של המדריך, המורה או בעל המקצוע. תיאוריית הלמידה החברתית, שפיתח אלברט בנדורה, עוסקת בתהליך החיקוי. התיאוריה מדגישה את חשיבות הדוגמה האישית של מורה ומחנך כדי לגרום שינוי אצל חניכו. מאמן כושר בעל עודף משקל המסביר לחניכו את חשיבותו של משקל תקין לבריאותו אינו יכול להוות לו דוגמה. בנדורה מדגיש בתורתו שהאדם ירצה לחקות מודל אשר הוא שואף להיות כמוהו. מאמן כושר נמצא במצב פיזי ירוד בוודאי אינו יכול להוות מושא לחיקוי לחניך המבקש לשפר את כושרו הגופני.

כמה דוגמאות שליליות מהחיים של אנשי מקצוע העוסקים בתחום של אורח חיים בריא:

מדריכת ספינינג - הסובלת מעודף משקל ממשי ומאחוזי שומן גבוהים במיוחד.

קרדיולוג - הסובל מעודף משקל או היוצא להפסקות עישון.

מאמן אישי (קואצ'ינג) לאורח חיים בריא ומוטיבציה לאימונים גופניים - אינו מתאמן כלל וסובל מטונוס (מתח) שרירי נמוך וההופעה החיצונית מרושלת במיוחד.

מדריכת חדר כושר - בעלת יציבה רפויה, כתפיים שמוטות שלא ניכר עליה שהיא מתאמנת כלל. מכיוון שמדריכה זו הינה בעלת טכניקה לקויה בתרגילים בסיסיים כמו הסקוואט, (מתרגילי הכושר הפופולאריים לחיזוק שרירי הרגליים באמצעות משקלות) אין באפשרותה להדגים כהלכה תרגילים שונים המתבצעים על ידי המתאמנת בחדר הכושר.

דיאטן קליני שמן - לעיתים ניתן להבחין בדיאטנים קליניים הזקוקים דחוף לשינוי באורח החיים שיוביל לירידה במשקלם ולירידה באחוזי השומן. דיאטן בעל עודף משקל עלול ליצור אצל הקליינט מוטיבציה שלילית לשינוי.

מדריך מחול אירובי או סטודיו בעל כושר גופני ירוד ואסתטיקה גרועה - במקרה של מדריכי סטודיו לדוגמה האישית יתר חשיבות מכיוון שהמתאמנים מחקים למעשה את המדריך.

מורה לחינוך גופני בעל עודף משקל, נעול בסנדלים ואינו לבוש בבגדי ספורט - אינו מהווה דוגמה אישית לתלמידים. הדגמות של תרגילים או משימות גופניות ספורטיביות שעליו להציג לתלמידיו לא נראות ממש מעודדות בתנאים אלו.

לסיכום: דוגמה אישית בתחום אורח החיים הבריא חשובה במיוחד ועשויה להשפיע על סיכויי ההתמדה של החניך או המטופל באימוץ אורח חיים בריא והשגת מטרות אימון באשר הן.

ד"ר איתי זיו הוא סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב

דניאל קסל הוא פסיכולוג ספורט, מרצה בנושא הפסיכולוגיה של הספורט בקמפוס שיאים באוניברסיטת תל אביב

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בריאות וכושר
פורום אימון, כושר גופני ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום