הריון: שינה בהפרעה

(0)
לדרג

שינויים המתרחשים בתקופת ההריון גורמים להפרעות שינה, שעלולות לפגוע במהלך התקין של ההריון

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

על כל תסמיני ההריון המוכרים, כגון בחילות, צרבות, חולשה, עייפות ועוד כהנה, נוספת תלונה שכיחה על קשיי שינה במהלך ההריון, תופעה שמקבלת לאחרונה יתר תשומת לב במחקר. "שינויים הורמונליים ופיזיולוגיים המתרחשים במהלך ההריון חושפים את הנשים להפרעות הפוגעות באופן קשה באיכות שנתן. תופעות אלה, היכולות להופיע גם אצל נשים שמעולם לא סבלו מהפרעות שינה בטרם ההריון, מורידות מאוד את איכות חייהן של הנשים, שאינן זוכות למנוחה מספקת, כך אומרת דר ריבי טאומן, מומחית ברפואת ילדים וברפואת שינה, רופאה בכירה במכון להפרעות שינה בבית החולים "דנה" ויועצת בנושא הפרעות שינה במסגרת קופות החולים.

הפרעות שינה בהריון
הפרעות שינה בהריון

תופעה רחבת היקף

לדברי ד"ר טאומן, כ-90% מהנשים ההרות מדווחות על בעיות שינה בשלביו השונים של ההריון; אצל חלקן החלו הבעיות בתקופת ההריון, ואצל חלקן מדובר בהחמרת הפרעות שמהן סבלו קודם להריון. בעיות השינה העיקריות הן שינה לא רציפה, משך שינה קצר, הפרעות נשימה בשינה ותסמונת הרגליים חסרות המנוח (תחושת כאב ואי נוחות ברגליים), אומרת ד"ר טאומן.

השכיחות הגבוהה של הפרעות שינה בקרב נשים הרות והעדויות על השלכותיהן הבריאותיות אף זכו לאבחנה חדשה ברפואת שינה שנקראתPregnancy Associated Sleep Disorder , הפרעת שינה בהריון.

השלכות בריאותיות

תקופת ההריון מלווה בקשיים פיסיים, נפשיים ותפקודיים שונים, שהפרעות השינה מחמירות אותם. מחקרים מהשנים האחרונות מלמדים שהפרעות השינה הן בעלות השלכות בריאותיות שליליות. כך למשל, נמצא קשר בין קיומן של הפרעות נשימה בשינה אצל האם לבין הופעה של רעלת הריון. עוד נמצא שהלידות של נשים שסבלו ממשך שינה קצר בסוף תקופת ההריון היו ארוכות וממושכות יותר, וכי הייתה עלייה בשכיחות ניתוחים קיסריים בקרב נשים אלו.

לפי ד"ר טאומן, בשנים האחרונות נערך מחקר במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי בתל אביב, שבדק את השפעת הפרעות נשימה בשינה במהלך ההריון על העובר. ממאמר שפורסם לאחרונה בעקבות המחקר, מתברר שלהפרעות נשימה בשינה במהלך ההריון קיימת השפעה על העובר המתפתח.

הפרעות השינה בזמן ההריון גובות מהנשים ההרות ומהתינוק לא רק מחיר פיסי, אלא גם מחיר נפשי. ד"ר טאומן: "הפרעות שינה יכולות לעורר או להחמיר תסמינים של חרדה ודכאון, להשפיע על מערכת היחסים עם בן הזוג ולדחות את זמן חזרתה של האם למעגל העבודה".

טיפול בהפרעות שינה בהריון

לפי ד"ר טאומן, הטיפול בהפרעות שינה בהריון הוא חסר, מוגבל ובעייתי, משום שנשים הרות אינן יכולות לקבל כל טיפול תרופתי מקובל להפרעות שינה, מחשש כי הוא ישפיע לרעה על ההריון או יזיק לעובר.

אז מה בכל זאת יכולה לעשות אשה הרה כדי להתגבר על בעיות השינה? ד"ר טאומן ממליצה על פנייה לרופא מומחה לשינה, אבחון הבעיה הספציפית והתאמת פתרון ייחודי למצב. החדשות הטובות הן שלרב התלונות בנושא שינה יש פתרון טוב יחסית גם ללא מתן תרופות.

שתי הפרעות השינה הנפוצות ביותר בתקופת ההריון הן תסמונת הרגליים חסרות המנוח והפרעות נשימה בשינה. גם בהן ניתן לטפל במהלך ההריון כפי שמפרטת ד"ר טאומן:

"כ-27% מהנשים ההרות מדווחות על תסמונת הרגליים חסרות המנוח בטרימסטר השלישי. הפרעה זו מתבטאת בתחושה של כאב או אי נוחות ברגליים, בעיקר במנוחה בשעות הערב, עם צורך להזיז את הגפיים ותחושת הקלה לאחר מכן. הפרעה זו גורמת לקשיי הירדמות ועלולה לפגוע ברציפות השינה ובאיכותה. ההפרעה קשורה לעיתים קרובות לירידה במחסני הברזל או החומצה הפולית האבחון יכול להתבצע על ידי רופא שינה במרפאה והטיפול כולל חיזוק מאגרי הברזל אם נמצא שהם נמוכים. לא נהוג להשתמש בתרופות אחרות לטיפול בהפרעה זו במהלך ההריון.

"כ-30% מהנשים סובלות מהפרעות נשימה בשינה במהלך ההריון, הנובעות מחסימה של דרכי האוויר העליונות על רקע תפיחות או בצקת, התרוממות הסרעפת והפחתה בנפחי הריאות עקב העלייה במשקל בהריון. הפרעות אלה מתבטאות בנחירות, הפסקות נשימה, יובש בפה, נשימה כבדה ועייפות או ישנוניות יומית. הפרעות נשימה בשינה עלולות לגרום לירידות חוזרות ברמת ריווי ההמוגלובין בחמצן במהלך הלילה, ובמחקרים של השנים האחרונות נמצא כי הפרעות אלה מעלות את הסיכון להתפתחות סכרת הריונית ורעלת. יש חשיבות רבה לאבחון הפרעות נשימה וקביעת חומרתן גם במהלך ההריון. האבחון כולל בדיקת שינה - במעבדת שינה או בבית. הטיפול יכול לכלול תמיכה בנשימה על פי חומרת ההפרעה הנשימתית".

בואו לדבר עם ד"ר ריבי טאומן בפורום הפרעות שינה בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום