פורים: מסירים את המסכה

(0)
לדרג

אנשים מבוגרים עמלים במשך שנים לגבש לעצמם זהות ולכן מפחדים לאבדה ולו לרגע. התחפושת מנתקת את המבוגר מהאני שלו ומעוררת בו את הפחד לאבד שליטה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

חג פורים, כמאמר השיר, הוא אכן חג גדול לילדים, "החג בהא הידיעה", אומרת ד''ר אירנה נתנאל, פסיכותרפיסטית מוסמכת לטיפול התנהגותי, ומסבירה:

"רוב הילדים אוהבים להתחפש, להחליף זהויות ולשחק. הם מרגישים משוחררים מעכבות בזהותם החדשה ונהנים מחילופי התפקידים. לעומתם הרוב הגדול של המבוגרים לא מרגיש נוח בתחפושת ורובם מעדיפים שלא להתחפש כלל, או לשים תחפושת סולידית ועצורה, כדי לצאת ידי חובה".

הרוב הגדול של המבוגרים לא מרגיש נוח בתחפושת ורובם מעדיפים שלא להתחפש כלל. צילום: שאטרסטוק

מה מבדיל בין ילדים למבוגרים בהתייחסותם לתחפושות?

כולנו היינו פעם ילדים, אז מהו בעצם התהליך שגורם לנו להירתע בבגרותנו ממשחק מהנה ומענג שאהבנו בילדותינו?

ד"ר נתנאל מסבירה: "אנשים מבוגרים עמלים במשך שנים לגבש לעצמם זהות ולכן מפחדים לאבדה ולו לרגע. התחפושת מנתקת את המבוגר מהאני שלו, מערערת את ביטחונו העצמי ומעוררת בו את הפחד הגדול ביותר - אובדן שליטה".

להבדיל ממבוגרים, אצל הילדים, לפי ד"ר נתנאל, "כל יום פורים". הם מתחפשים בקלות, מחליפים זהויות ומגלמים דמויות שונות ומגוונות תוך כדי משחק. ילדים מתחפשים כל הזמן. גם אם אינם ממש עוטים על עצמם תחפושת. למשל, ילדה יכולה במהלך המשחק להחליף כמה זהויות: להיות אמא, ילדה, רופאה וחולה. בכל תפקיד היא תתמזג באופן מלא עם הדמות שהיא מגלמת; לכן אין להתפלא על התלהבותם של הילדים לקראת חג הפורים".

האם זה נכון לאפשר לילדים להתחפש לכל מה שהם רוצים?

הורים רבים מביעים חשש ממשחקי החלפת הזהויות של ילדיהם, ודואגים שמא הדמיון ישתלט על המציאות וימנע מהילד לגבש לו זהות משלו.

ד"ר נתנאל מרגיעה: הפעלת הדמיון היא פעולה חיוביות ומבורכת. היא מעידה על אינטליגנציה רגשית גבוהה, על עולם פנימי עשיר ועל השתחררות מעכבות ומעצורים. שימוש בדמיון תורם לפיתוח האינטליגנציה, להעשרת עולמם של הילדים ולחיזוק ביטחונם העצמי. באמצעות הדמיון הילדים מתנסים בחוויות המאפשרות להם לחוש ברגשות ולהתמודד עם מצבים שאינם מזדמנים להם במציאות. לכן, נכון לאפשר לילד שרוצה להתחפש לעשות זאת, 'לזרום' איתו, לא להגבילו ובוודאי לא לתת לו תחושה שהוא מגזים".

אפשרו לילד שרוצה להתחפש לעשות זאת. צילום: שאטרסטוק


ומה לגבי הורים לילדים שאינם אוהבים להתחפש?

ד"ר נתנאל ממליצה שלא להפעיל לחץ על הילד אלא להבין ולהכיל אותו. לדבריה, מעט הם ילדים שלא אוהבים להתחפש. בדרך כלל מדובר בפעוטות עד גיל שלוש, הנבהלים מהתחפושת ומתקשים לזהות את עצמם כשהם עוטים אותה. גם בגילאים אלה וגילאים בוגרים יותר, ייתכן שילד יירתע מתחפושת כי היא מזכירה לו חוויה מאיימת, אולי דמויות בהצגה או סיפור שעוררו את פחדיו. הבעיה במצב דברים זה היא לרוב בעיני ההורים, החוששים מכך שילדם יהיה שונה אם לא יתחפש. את הדאגנות לא צריך להפגין כלפי הילד. צריך לקבל ולהבין אותו. דווקא התעקשות והלחץ על הילד יגרמו לו לחוויה שלילית בכל הנוגע להתחפשות, ואף עלולים למנוע ממנו להתחפש בעתיד ובכך להחמיץ חוויות ילדות חשובות להתפתחותו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום