היזהרו מקעקועים וצבע לשיער

(1)
לדרג

חינה לא טבעית וצבעי שיער אהובים על ילדים. אולם חלקם מכילים חומר שיכול לגרום לתגובות אלרגיות, העלולות במקרים קיצוניים להיות קשות במיוחד

רופאת עור ומין ,מומחית לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
08-9170444

קעקועי חינה זמניים נהפכו זה מכבר לתופעה נפוצה בקרב צעירים המבלים בערי נופש בישראל ובעולם, והם זוכים לפופולאריות רבה בתקופת חג הפורים או בתקופות הקיץ בעיקר באילת. צבעה של החינה הטבעית הוא אדום, וכשמורחים אותה על העור מתקבל גוון חום- כתום, הנשטף לאחר כיומיים. החינה היא חומר טבעי המשווק בצורת אבקה, המופקת מעליו היבשים של הצמח LAWSONIA ALBA, הגדל בצפון אפריקה, המזרח התיכון והודו.

הבעייתיות בקעקועים

הורים רבים אינם מודעים לסיכונים הבריאותיים שילדיהם נחשפים אליהם בשל השימוש בקעקועי חינה. הבעיה אינה בחינה הטבעית, שאינה גורמת לאלרגיה, אלא בסוג החינה שנוהגים להשתמש בה לצורך קעקועים, שמוהלים בה חומרים שונים דוגמת שמנים, אבקות, קפה שחור וכדומה, במטרה להכהות את צבעה, להאריך את עמידותה ולשנות את מרקמה.

אחד החומרים השכיחים שנוהגים להוסיף לחינה הטבעית הינו חומר הקרוי para-phenylenediamine או בכינויו PPD. את המרכיב הזה מוסיפים לחינה כדי להקנות לה צבע שחור ויכולת עמידות לתקופה ארוכה יותר, עד שבועיים שלושה. בחלק ניכר מהמקרים השימוש בחינה השחורה עלול לגרום להופעת תגובה אלרגית לאחר מספר ימים. התגובה שהיא תגובה ל-PPD ולא לחינה עצמה, מתבטאת בהופעת תפרחת אדומה על פני אזור הקעקוע, המלווה לעיתים בשלפוחיות ופצעים מוגלתיים. לעיתים נדירות עלולה אף להתפשט תפרחת בכל הגוף, ולעיתים נדירות עוד יותר תופעות הלוואי מתבטאות בקוצר נשימה, נפיחות בפנים ואף חנק. אחד הסיבוכים של תופעה זו הוא הצטלקות בעלת צבע אדום באזור הקעקוע שאינה חולפת, או הופעת פיגמנטציה במקום החשיפה. יתרה מזאת, התגובה של מי שגילה רגישות לקעקוע חינה המכילה PPD ונחשף אליה שוב עלולה להיות קשה הרבה יותר.
קעקועי חינה וצביעת שיער קעקועי חינה וצביעת שיער

טיפול בפריחה

אם התפתח אודם או חו?ם מקומי באזור הקעקוע, יש לפנות לרופא העור. בבדיקה גופנית יאבחן הרופא אם מדובר בתגובה אלרגית או בבעיה אחרת, כגון זיהום חיידקי. הטיפול נקבע לפי חומרת התגובה וכולל שימוש במשחות המכילות סטרואידים, אנטיביוטיקה ובמקרים קשים טיפול בסטרואידים בבליעה. כאשר מתעורר ספק לגבי רגישות המטופל, ניתן לבצע תבחינים אלרגיים. הבדיקה, הכוללת הצמדת מדבקות על עור הגב, מתבצעת במסגרת מרפאת דלקת עור ממגע במרפאת העור שבבתי החולים.

בעיית צבעי השער

חשיפה ל-PPD, המצוי ברוב צבעי השיער הנפוצים מתרחשת גם בעת צביעת שיער. ילדים הרגישים יותר להתפתחות אלרגיה, עלולים לפתח ריגוש לחומר ובעתיד, אם יקעקעו את גופם בקעקוע חינה קיימת סבירות להתפתחות תפרחת משנית לקעקוע. סכנה נוספת היא שהאלרגיה לצבע השיער עלולה להתפתח לאלרגיה לחומרים אחרים, כגון תרופות המכילות מרכיבים בעלי מבנה כימי דומה.

לסיכום

ההמלצה כיום היא לא לעשות קעקועי שאינם מתבססים על חינה טבעית בלבד בגלל הסיכון הגבוה לתופעות לוואי. לעומת זאת, אין מניעה לעשות קעקועים מחינה טבעית, אדומה או חומה, שאיננה מכילה את האלרגן המסוכן. כמו כן, על הורים לשקול את הסיכון הכרוך בשימוש בספרי וצבע לשיער.

ד"ר מיכל סלומון היא מומחית לרפואת עור במרכז הרפואי ע"ש שיבא

ד"ר שושנה גרינברגר היא מומחית לרפואת עור בביה"ח אדמונד ולילי ספרא לילדים שבתל השומר

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית
פורום מחלות זיהומיות

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום