הריון: החוק מגן על האישה

(0)
לדרג

נשים הנזקקות לטיפולי פוריות או לשמירת הריון חרדות לפרנסתן ולעתידן במקום העבודה. למזלן, הכנסת חוקקה חוקים המבטיחים את פרנסתן. חלק ב'

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בני זוג השואפים להיות הורים וניסיונותיהם להרות עולים בתוהו חווים טלטלה קשה: עומס נפשי רב, חרדות, מועקה, עצבות וחוסר אונים נוכח הכישלון. אבל לזוגות אלה יש הודות להתקדמות טיפולי הפוריות תקווה להרות. מעבר לכאבים הפיזיים, לעומס הכלכלי והרגשי, לחששות, לכאב ולמפח הנפש הכרוכים בטיפולים שכשלו, יש לתהליך השפעה גם על עבודתם של בני הזוג ובמיוחד של האישה, המרבה בהיעדרויות מהעבודה בשל הטיפולים. מצב דברים זה עלול לפגוע ביחסיה עם ממוניה, במעמדה, בתפקודה ובהתקדמותה המקצועית.

זכויות נשים בהריון
זכויות נשים בהריון

המחוקק מעודד פריון

כדי למנוע פגיעה בנשים עובדות המחוקק מגן על נשים שעוברות טיפולי פוריות. עו"ד גלית סולומונוב פוגל, מומחית בדיני עבודה, מסבירה: "נשים העוברות טיפולי פוריות זכאיות להיעדר מעבודתן לצורך הטיפולים. עובדת שעובדת 5 ימים בשבוע, רשאית להיעדר 16 יום ואילו עובדת אשר עובדת 6 ימים בשבוע, רשאית להיעדר בגין הטיפולים 20 יום.
היעדרות לצורכי טיפולי פוריות על פי החוק כמוה כהיעדרות מחמת מחלה, לכן על המעביד לשלם לה שכר עבור ימי ההיעדרות. אסור לפטר אישה הנמצא בטיפולי פוריות, אולם על האישה העוברת טיפולים אלה למסור למעביד קודם לכן הודעה על כך, ואף להציג בפניו אישורים רפואיים מתאימים".

שמירת הריון

נשים שהצליחו להרות באמצעות טיפולי פוריות תמשכנה להיעדר מהעבודה פעמים לא מעטות. הריונן נחשב להריון בסיכון ולכן הוא כרוך בטיפול, בדיקה ומעקב תכופים ומעמיקים יותר מהריון רגיל. חלק מהנשים אף יידרשו לשמור על הריונן - מה שמחייב מנוחה ולכן היעדרות חלקית או מלאה מעבודתן. מצב דברים זה עלול שלא להתקבל בהבנה והשלמה על ידי חלק מהמעבידים ולכן עולה השאלה: מהן זכויותיה של האישה ההרה במצב דברים זה?

החוק למען בריאות האישה

לא רק נשים שהרו באמצעות טיפולי פוריות יכולות למצוא עצמן ב"שמירת הריון". כל אישה הרה עשויה להידרש על פי הוראות רופאיה להימצא במנוחה מוחלטת או חלקית בתקופת הריונה. נשים רבות חוששות מפגיעה במעמדן, מפגיעה במערכת היחסים עם המעביד, חשש לזכויותיהן שנצברו ובכלל לעתיד פרנסתן. כדי שלא תיפגענה וכדי שזכויותיהן תישמרנה, דאג המחוקק לחוקק חוקים שיגנו על הנשים ועל זכויותיהן במידה ותיאלצנה לשמור על הריונן.

עו"ד סולומונוב מרחיבה: "מצבים רפואיים שונים, כגון צירים מוקדמים, חשש ללידה מוקדמת, לחץ דם גבוה וחלבון גבוה בשתן המעיד על רעלת הריון, מסכנים את האישה ההרה או עוברה, ולכן יחייבו שמירת הריון חלקית או מלאה, שמשמעותה היעדרות חלקית או מלאה מעבודתה. כדי שתוכר זכותה של האישה לשמירת הריון עליה להציג אישור מרופא נשים מומחה למיילדות המעיד על כך".

מצב שמירת הריון מעורר שאלות רבות בקרב הנשים החוששות מפגיעה בזכויותיהן ועבודתן: האם תהיינה זכאיות לחופשת הלידה ודמי הלידה? האם זכויותיהן תמשכנה להצטבר, על אף היעדרותן? האם שכרן ייפגע? וכדומה. עו"ד סולומונוב מתייחסת לסוגיות השונות ומפרטת את זכויות הנשים בתקופה זו, כפי שהן מוגדרות בחוק:

גמלת שמירת הריון - אישה בשמירת הריון "מקפיאה" את עבודתה ויוצאת, מבחינת המעביד, לחופשה ללא תשלום. את שכרה בתקופה זו ישלם המוסד לביטוח לאומי. עו"ד סולומונוב: "אישה שהינה תושבת ישראל, שכירה או עצמאית, אשר שולמו בעדה דמי ביטוח לאומי במשך 6 חודשים מתוך 14 חודשים שקדמו ליום שבו הפסיקה את עבודתה בגלל שמירת הריון תהא זכאית לגמלה. על האישה לתבוע אותה מהמוסד הביטוח הלאומי, ובתנאי שאין היא זכאית לתשלום מגורם אחר על פי חוק, או על פי הסכם קיבוצי בו היא נכללת. בהתקיים התנאים הללו האישה ההרה תהא זכאית לקבלת גמלת שמירת הריון עד למועד הלידה, תוך שהיא מציגה אישורים רפואיים חתומים על ידי רופא נשים מומחה למיילדות, המאשרים שעליה להימצא בשמירת הריון 30 יום לפחות. גמלת ההריון אינה מוגבלת בזמן והיא מחושבת לפי שכרה הממוצע של העובדת בשלושת החודשים שקדמו לצאתה לשמירת הריון, עד גובה השכר הממוצע במשק".

דמי הלידה- נשים רבות חוששות שימי ההיעדרות הרבים שנכפו עליהן עקב שמירת ההריון יפגעו בזכותן לחופשת לידה ולקבלת דמי לידה לאחריה. עו"ד סולומונוב מרגיעה: "אין קשר בין שמירת הריון לבין חופשת הלידה. כל אישה זכאית לצאת לחופשת לידה בת 14 שבועות בין אם הייתה בשמירת הריון ובין אם לאו".

צבירת ותק וזכויות - עו"ד סולומונוב מרגיעה גם את אלה החוששות שהיעדרותן מהעבודה תפגע בזכויותיהן ובצבירת הוותק שלהן: "זכויותיה של האישה לצבירת ימי ותק אינן נפגעות בגלל שמירת הריון. ימי החופשה ממשיכים להצטבר כאילו עבדה, אך לא בגין ימי שמירת ההריון. ההפרשות לקופת הגמל נמשכות, כפי ששולמו קודם לשמירת ההריון וצבירת הוותק לעניין פיצויי פיטורים ודמי הבראה נמשכת כבימים רגילים".

פגיעה בהכנסה - נשים רבות דואגות לא רק לגורל הריונן, מצב בריאותן ובריאות העובר, אלא חוששות מתגובת המעביד, העלול לצמצם את משרתן ואף לפטרן או לגרום להן להתפטר. עו"ד סולומונוב מבהירה כי אין יסוד לחשש: "אסור למעביד לפגוע בהיקף משרתה או בהכנסתה של אישה הרה ואף לא לפטרה, בתנאי שהיא עובדת אצל אותו מעביד חצי שנה ויותר, בין אם בעבודה קבועה ובין אם זמנית או ארעית. המעביד יוכל לפטר עובדת בהריון רק בתנאי שקיבל לכך היתר מאת שר העבודה והרווחה. היתר שכמובן לא יינתן, אם המדובר בפיטורין בגלל ההריון".

סיכום

נשים שעוברות טיפולי פוריות, או הנמצאות בשמירת הריון,יכולות להפנות את מרצן וכוחן ולהתמקד בכל מה שנדרש להצלחת ההריון, ולהסיר דאגה מליבן באשר לשמירה על מקום עבודתן ופרנסתן. המחוקק דאג לנשים בתקופה מאתגרת זו,ולכן עליהן להיות מודעות לזכויותיהן ולדרוש את המגיע להן.

לכתבה נוספת בנושא לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות נשים בפורטל משפטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום