תרופות לסוכרת: סיכון לסרטן?

(0)
לדרג

מחקר: שימוש ארוך טווח בתרופות אינסולין וסולפוניל-אוריאה נגד סוכרת עלול להכפיל את הסיכון להתפתחות סרטן הלבלב. מטפורמין מוריד את הסיכון, ספציפית בנשים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם תרופות נגד סוכרת עלולות לגרום לסרטן? לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Gastroenterology, התשובה היא כן. במחקר מצאו החוקרים כי הטיפול באינסולין ותרופות ממשפחת סולפוניל-אוריאה עלול להביא לעלייה של כפליים בסיכון לסרטן הלבלב. מנגד, הטיפול במטפורמין דווקא מוריד את הסיכון, ספציפית בנשים.

החוקרים מסבירים כי סרטן לבלב הוא ממאירות נדירה יחסית, אך בעלת שיעורי תמותה גבוהים. גורמי סיכון משמעותיים כוללים גיל מתקדם ועישון; גורמי סיכון אחרים כוללים צריכת אלכוהול, גורמים תזונתיים והשמנת יתר. הקשר בין סוכרת מסוג 2 לסרטן לבלב הוא מורכב וייתכן כי סוכרת קצרת טווח היא תוצאה של סרטן לבלב מוקדם ולא הגורם לו.

החוקרים ערכו מחקר מקיף וזיהו כ-2,700 חולים שאובחנו לראשונה עם סרטן לבלב במהלך תקופת המחקר (1995-2009). מהממצאים עולה כי טיפול ארוך טווח במטפורמין (30 מרשמים ומעלה) לא לווה בשינוי בסיכון הכולל לסרטן לבלב. עם זאת, טיפול ארוך טווח בתכשיר זה לווה בסיכון מופחת לסרטן לבלב בנשים. מנגד, טיפול ארוך טווח בסולפוניל-אוריאה (30 מרשמים ומעלה) לווה בסיכון גבוה כמעט כפליים לסרטן לבלב וכך גם טיפול ארוך טווח באינסולין (40 מרשמים ומעלה) גרר עלייה של כמעט פי 2.3 בסיכון.

החוקרים מוסיפים כי לא צפו את ההשפעה של מין על הסיכון לסרטן לבלב בעקבות טיפול במטפורמין וממליצים להתייחס לכך בזהירות, שכן הממצאים מבוססים על מספר מוגבל של מקרים ומאחר שאין הסבר ברור לדבר. הסיכון המוגבר לסרטן לבלב על רקע טיפול ארוך טווח בסולפוניל-אוריאה ואינסולין תואר במחקרים קודמים; עם זאת, תוצאות אלו התבססו על מספר מוגבל של מקרים וביקורות ודורשות התייחסות זהירה.

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום