תעלומת קרום הבתולין

(0)
לדרג

מהו קרום הבתולין, מדוע הוא עלול לגרום לבעיות רפואיות שונות ומהן הדרכים לאחותו? מתברר שבפעולות כירורגיות פשוטות ניתן לפתוח את הקרום ולסגור אותו

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

לקרום הבתולין אין תפקיד אנטומי, אך בחברות מסוימות מייחסים לו חשיבות רבה והוא משמש הוכחה לכך שהאשה בתולה. קיימות צורות שונות של הקרום, ולכן קשה לעתים לדעת אם הקרום נחדר ועבר טראומה, או שזאת צורתו הטבעית. "טראומה לקרום הבתולין יכולה להיגרם מיחסי מין, כולל בכפייה, אך גם מספורט, משימוש בטמפונים, בעקבות בדיקה גניקולוגית, נפילה או רכיבה על אופניים", מסביר ד"ר חיים קריסי, מומחה לרפואת נשים ולכירורגיה של רצפת האגן.

בזמן קיום יחסי מין לראשונה מופיע אצל חלק מהנשים דימום קל עד בינוני כתוצאה מקרע של הקרום, אבל לדברי ד"ר קריסי, "קרום הבתולין לרוב גמיש מאוד ואינו ניזוק בקלות, ולכן רק 43% מהנשים הבתולות מדממות ביחסי המין הראשונים. אצל שאר הנשים לא יהיה דימום בזמן קיום יחסי המין, מכיוון שהנרתיק והקרום גמישים ומסוגלים להכיל את איבר המין הזכרי ללא טראומה משמעותית".

חסימה מוחלטת של פתח הנרתיק

אלא שישנם מקרים שבהם גורם קרום הבתולין לבעיות רפואיות של ממש; אחת הבעיות היא סגירה מוחלטת של פתח הנרתיק על ידי הקרום, באופן שלא מאפשר לדם הווסת לצאת החוצה. "בדרך כלל הבעיה מאובחנת בגילאי העשרה, כשסימני המין המשניים (שדיים ושיער ערווה) מתפתחים בצורה תקינה, אך המחזור החודשי לא מופיע", מסביר ד"ר חיים קריסי.

"הנערה תתלונן על כאב מחזורי מדי חודש, ובבדיקה גניקולוגית הרופא יבחין כי פתח הנרתיק סגור. בבדיקה רקטלית נמוש גוש, שהוא בעצם דם רב שנאסף מספר חודשים ואף שנים וממלא את הנרתיק. בבדיקת אולטרה סאונד הרופא יראה נוזל סמיך בנרתיק, והטיפול המתאים הוא פתיחה כירורגית לניקוז. הטיפול אינו כואב, ויכול להתבצע בהרדמה מקומית בלבד".

בנוסף לבעיה זו, לעתים הקרום נוקשה מאוד ואינו נקרע במהלך יחסי מין, מצב היוצר כאבים בעת נסיונות החדירה. גם כאן הפתרון הוא פתיחה כירורגית של הקרום. ד"ר קריסי: "יש מצבים שבהם קרום בתולין בעל פתח צר מאוד, דבר עלול לגרום לדם הווסת לצאת לאט מאוד במשך ימים. מצב בעייתי נוסף הוא קרום בתולין חצוי, דבר המקשה על האשה לקיים יחסי מין תקינים ופעולות פשוטות כמו למשל הוצאת טמפון, מכיוון שהוא מתנפח בתוך הנרתיק. הטיפול לבעיה זו כולל פתיחה קלה בהרדמה מקומית וללא כאבים".

שחזור לפני החתונה

קיימות חברות, מסורתיות בעיקר, שבהן נהוג שהאישה תאבד את בתוליה רק לאחר החתונה. כתוצאה מהלחץ החברתי והרצון לעמוד בנורמה זו, נשים רווקות עם קרע או פגיעה בקרום הבתולין מבקשות לשחזר את הקרום לפני מועד החתונה.

"קרום הבתולין יכול להיפגע מטראומה מקומית או מקיום יחסים", אומר ד"ר קריסי. "לאחר קיום יחסי מין יש קרעים קטנים יחסית בשולי קרום הבתולין, שניתן לאחות לחלוטין בניתוח מדויק בהרדמה מקומית. לאחר לידה או בטראומה מתמשכת לקרום הבתולין נשארות מעט שאריות קרום, ולכן כמעט בלתי אפשרי לשחזר אותו ללא ניתוח בהרדמה כללית".

לדברי ד"ר קריסי, ישנן שתי שיטות עקריות לאיחוי קרום הבתולין. בשיטה הראשונה, המתבצעת מספר ימים לפני קיום יחסי המין, נעשה תפר שחוצה את הנרתיק לרוחב, ובמהלך קיום היחסים הוא נקרע מיד וכתוצאה מכך נוצר דימום קל. זו השיטה הפחות טובה, שרק יוצרת דימום, אך לא משחזרת את הקרום ומתבצעת רק אם אין מספיק זמן.
בשיטה השנייה - משחזרים את קרום הבתולין על ידי חיבור שאריות קרום הבתולין המקורי באמצעות תפרים בהרדמה מקומית או כללית. "לרוב הנשים שלא ילדו השיטה הזו עדיפה, אך דורשת מיומנות ניתוחית גבוהה יותר", מסביר ד"ר חיים קריסי. "התפרים מהניתוח נספגים מעצמם בתוך כשבועיים, וכדאי לבצע את הטיפול לפחות 3-4 שבועות לפני החתונה. הפעולה אינה כרוכה בכאבים, והאשה יכולה לחזור לפעילות באופן מיידי".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים פלסטיים ואסתטיים של הפות, הלדן ורצפת האגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום