חום גבוה בראי הרפואה המשלימה

(0)
לדרג

מדוע עולה חום הגוף? מתי נכון להוריד אותו באמצעות תרופות ומתי פשוט להניח למנגנונים בגופנו לפעול? האם החום הוא הסיבה למחלה או התוצאה שלה?

מאת: ד"ר מוטי לוי

הזמינות של תרופות להורדת חום והקלות שבה ניתן להורידו גורמות לרבים לשכוח, כי חום אינו המחלה אלא הסימפטום שלה. ההתמקדות בהורדת החום במקום בריפוי המחלה עלולה להאריך את זמן ההחלמה ואף לגרום נזק לטווח הרחוק.

כמה מילים חמות

האדם משתייך לקבוצת היצורים בעלי דם חם, שגופם מייצר חום ממקור פנימי ושומר אותו ברמה קבועה. החום בגופנו נשלט על ידי אזור בבסיס המוח שנקרא היפותלמוס ופועל כמעין תרמוסטט הדואג ליציבות רמת החום בגוף. החום הממוצע של אדם בריא הוא 36.8 מעלות צלזיוס, ויכול להגיע עד 37.7 מעלות תוך שינוי רתמי בין שעות הבוקר לשעות ערב - בבוקר חום הגוף נמוך בחצי מעלה לעומת החום בשעות הערב. החום נוצר מתוך התהליכים הבסיסיים של הגוף - נשימה, עיכול, פעילות הלב וכדומה, וכן ממאמץ השרירים.

חום מוגדר כעלייה בטמפרטורת הגוף במרכז בקרת החום במוח. כאשר נוצר חוסר איזון בין קצב איבוד החום לבין קצב היווצרותו הגוף מתקרר, מה שגורם לו להפעיל מנגנון רעד (מנגנון פיזיולוגי הגורם לגוף לרעוד) על מנת להגביר את ייצור החום הפנימי וכדי להגיע לאיזון מחדש. תהליך דלקתי זיהומי, אלרגיות, מחלות ממאירות ומחלות דלקתיות לא זיהומיות גורמים לעליית חום הגוף ולחרוג מרמת האיזון. ברוב המקרים פעולתם של התאים הלבנים של מערכת החיסון היא המשפיעה על המוח ומעלה את חום הגוף. כשם שקיימים מנגנונים להעלאת חום, יש מנגנוני המווסתים את החום וגורמים להורדתו אם הוא עולה מעל המותר.

השאלה הקשה שבה מתלבטים בדרך כלל הורים לילדים היא האם עליית חום הגוף מסוכנת? המחקרים בתחום חום הגוף ומחלות הילדים מלמדים, כי אין קשר בין חומו של הילד לבין חומרת מחלתו. המדד הנכון הוא תפקוד הילד. אם חומו של הילד גבוה, גם אם הוא מתקרב ל-40 מעלות, והוא ממשיך במשחקיו, נראה פעיל ומגיב, הרי שאין סיבה לדאגה, אפילו שהסבל ניכר בהתנהגותו. איך אפשר לדעת? אם חומו ירד ומעט אחרי כן הוא חוזר לשחק ומתפקד כרגיל - רוב הסיכויים שלא מדובר במחלה חמורה. בכל מקרה הילד צריך להיבדק על ידי רופא כשהוא מראה סימני מחלה, בלי קשר לחום גופו. אם ילד החולה במחלה חמורה, הורדת חום לא תשפיע על תפקודו ולכן זהו מצב המצריך התערבות רפואית מיידית. אולם כאשר חום גופו ירד לדוגמה ל-38 מעלות צלזיוס ותפקודו סביר, יש להסתפק בכך ולא להמשיך לתת לו תרופות, שכן הדבר עלול לגרום למינון יתר ולפגיעה בכבד.

הורדת חום
הורדת חום

החום כמגן

עלייה בחום מאפשרת ל"חיילים" של מערכת החיסון (התאים הלבנים) לנוע מהר יותר לאזור המזוהם על מנת להילחם ולחסל את הפולש הזר. חיידקים הפוגעים בבני אדם מתרבים בטמפרטורת הגוף הרגילה, אולם דווקא כאשר החום עולה קצב ריבוים יורד משמעותית. בחום גבוה מופעל מנגנון המצמצם את זמינותם של מרכיבים חשובים להתרבות מיקרואורגניזמים כמו ברזל. חום גבוה, אם כן, לא רק שאינו מזיק אלא אף משפר את פעילותה של מערכת החיסון.

חום הגוף העולה נדרש במיוחד בשנות הילדות. כשהילד נולד, גופו נסמך על כוחות התורשה שקיבל מהוריו. מרגע זה מתחיל מסע מרתק, שבו גופו של הילד מנסה לבצע את השינויים הנדרשים כדי להסתגל ולבטא בצורה הטובה ביותר את יכולותיו הייחודיות בהגיעו לבגרות. הדבר דומה לדייר המבקש לשפץ את ביתו החדש כדי שיתאים לצרכיו. השיפוץ מלווה בלכלוך, רעש ואי סדר, אולם בסיומו האדם מרגיש בו בנוח ובהרמוניה. תהליכי השיפוץ משולים בעצם למחלות חום. אם נמנע מהדייר לשפץ את ביתו או שהוא נעצר בתחילתו, הדייר יהיה עצבני, מתוסכל ובלתי מרוצה. כך גם הילד - בשנותיו הראשונות הוא חווה מחלות חום שמסייעות לו "לשפץ" את גופו ולהסתגל לתכונותיו הייחודיות, כדי שבבגרותו יוכל למצות את כל יכולותיו. השימוש הנרחב והקל מדי בתרופות להורדת חום יוצר מצב בו נמנע מגופו של הילד להגיב על ידי העלאת חומו; זה משול בדוגמה שלנו למניעת השיפוץ בדירה. פעולת התרופות מגבירה את אי השקט והעצבנות של הילד, ואף עלולה לגרום לו לפתח מחלות כרוניות כמו אסתמה ואלרגיות.

מה אומרים המחקרים?

מחקר שעקב אחר ילדים שחלו באבעבועות רוח הצביע על משך הגלדה ארוך של הנגעים בילדים שטופלו בפאראצטמול (להורדת חום) ביחס לילדים שטופלו בפלצבו (תרופה דמה). מחקרים אחרים העלו, כי משככי חום בזמן זיהום ויראלי האריכו את משך התפתחות הווירוס בהפרשות האף ועיכבו את יצירת הנוגדנים נגדו. מחקר נוסף שהתפרסם לא מכבר בדק את השימוש בתרופה להורדת חום, אצטאמינופן (החומר הפעיל שמכילות התרופות אקמול, דקסמול, אברול ועוד) בקרב אלפי נשים בין השנים 1976 -1990. מהמחקר עלה כי נשים שצרכו את התרופה במשך 14 יום בחודש העלו את הסיכוי לחלות באסתמה ב-60%.

אז מה עושים כשעולה החום?

ראשית יש להיבדק על ידי רופא, ואם הוא לא מאבחן בעיה משמעותית אלא ממליץ על מנוחה, אפשר להתקדם לשלב הטיפול:

שיטה להורדת חום: מדובר בשיטה פשוטה המתבססת על קירור השוקיים. סוחטים לימון לקערת מים פושרים בחום נמוך ב 2-3 מעלות ביחס לחום הגוף. מספיגים מגבת במי הלימון, סוחטים, עוטפים את השוק במגבת הרטובה ומכסים אותה במגבת יבשה. חוזרים על אותה פעולה ברגל השנייה.

תרופות הומיאופתיות: ניתן להשתמש ב-Aconitum המשמשת בשלבים הראשונים של הופעת החום. אם פספסנו את תחילת המחלה ניתן לעבור ל-Belladonn- תרופה הומיאופתית נוספת המסייעת להורדת חום גבוה.
ניתן להשתמש גם ב- ABC המכילה את שתי התרופות הקודמות וגם בקמומיל הומיאופתי המקל על כאבי שרירים ועל אי הנוחות המתלווה לחום.

חשוב לשים לב: אם משתמשים בתרופות כימיות, אסור לשלב תרופות מסוגים שונים בו זמנית מחשש לפגיעה בכליות למשל, ויש להקפיד הקפדה יתרה על המינון הנכון בהתאם לגיל.

ד"ר מוטי לוי הוא רופא ראשי ברשת מרפאות "כללית רפואה משלימה"

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום