בני 20-30? אל תזניחו את הבדיקות

(0)
לדרג

גם אם אתם מרגישים צעירים ובריאים, עליכם להיבדק אחת לתקופה. "הרוצח השקט" (יתר לחץ דם) אורב גם לכם. כתבה רביעית בסדרה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בדיקות סקר מצב הבריאות הן חשובות, אבל צעירים בגילאי 20-39 שתשומת לבם ממוקדת בלימודים, בקריירה ובחיי המשפחה, לא תמיד מוצאים את הזמן להיבדק. "בדיקות הסקר נועדו לאבחן מחלות או התפתחות של מצבי סיכון, והן מיועדות לאנשים בריאים ללא סימפטומים כלשהם", מסביר ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה.

בגילאים אלה מרבית האנשים מרגישים בריאים, בכושר ואינם סובלים מכאבים. אולם אין זאת סיבה שלא לבצע בדיקות סקר תקופתיות. "מגיל 20 מומלץ לעבור בדיקת לחץ דם אחת לחמש שנים ומגיל 30 אחת לשלוש שנים", אומר ד"ר נצר חירם, מומחה לרפואת משפחה. "אך אם המטופל נמצא בסיכון למחלות לב (בהיבט תורשתי או בגלל אורח חיים לא בריא), מבצעים את הבדיקה אחת לשנה על פי שיקול דעתו של הרופא. בדיקת פרופיל שומנים מומלץ לבצע אחת לחמש שנים; בגילאים מתקדמים, גברים מגיל 35, נשים מגיל 45, אחת לשנה; אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון בגלל היסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי דם או בעיות שומנים, נדרשים לעבור את הבדיקה פעם בשנה, ללא תלות בגילם".

בדיקת שומות ומשטח צוואר הרחם

לדברי ד"ר ויינפאס, "מומלץ לחשב את ה-BMI (מדד מסת הגוף הקובע אם אדם נמצא במשקל תקין, בעודף או בתת משקל) אחת לשנה. על נשים אחרי תקופת ההריון לעבור בדיקת דם כדי לוודא שרמת ההמוגלובין בדמן תקינה, ואינן סובלות מאנמיה. כמו כן, מהרגע שנשים מתחילות לקיים יחסי מין מומלץ להן לעבור בדיקת משטח צוואר הרחם (נקראת בדיקת פאפ, או Pap smear) אחת לשנה עד לקבלת שלוש בדיקות תקינות; ולאחר מכן כל שלוש שנים. הבדיקה מיועדת לזיהוי תאים טרום סרטניים בתאי צוואר הרחם, הנגרמים לרוב מווירוס הפפילומה (HPV) וניתן לאבחן בה גם דלקות נרתיקיות".

לבהירי העור או אנשים החשופים לשמש, ממליץ ד"ר ויינפאס לבדוק בכל גיל פעם בשנה שומות ונקודות חן חשודות; כאלה ששינו צבע, צורה, גודל וטקסטורה או שהן מדממות. בנוסף, הוא מציין כי "החל מגיל הילדות יש לבדוק אחת למספר חודשים היווצרות של שומות חדשות בעלות צורה חשודה. אם השומה כוללת את אחד הסימנים הבאים: גבולות לא ברורים ומוגדרים, צבע אדום, כחול או שחור, דימום, גירוד, או צורה לא סימטרית, יש לפנות לרופא עור. על אנשים הנמצאים בסיכון לחלות בסוכרת, כגון הסובלים מהשמנת יתר, רמת שומנים גבוהה בדם ויתר לחץ דם, לבדוק את רמת הסוכר בדם גם מעבר למסגרת בדיקות הסקר השוטפות".

תקשורת טובה עם הרופא

ד"ר חירם מרגיע את כל מי שאין לו זמן להיבדק, באומרו כי "אין צורך בבדיקה שגרתית שנתית, אך חשוב להגיע לרופא משפחה אחת לשנה ולהקפיד על אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון, פעילות גופנית ותזונה נכונה. כרופא משפחה, אני מודע לכך שהרבה פציינטים לא באים אליי בגלל רצונם לבצע בדיקות סקר, אלא בגלל מחושים מהם הם סובלים, אבל מתפקידנו כרופאי משפחה, האמונים על הרפואה המונעת, הוא לנצל את הביקור של הפציינט ולהפנות אותו לביצוע בדיקות הסקר, המתבקשות על פי גילו וגורמי הסיכון שיש לו. תקשורת טובה בין הרופא למטופל היא המפתח לנתב את המטופל לביצוע הבדיקות שעליו באמת לעשות ולחסוך ממנו בדיקות מיותרות".

ד"ר ויינפאס מוסיף כי בדיקת סקר חובה לבצע אם מתקיימים מספר תנאים: הימצאות המטופל בקבוצת סיכון לחלות במחלה שניתן לרפא בתנאי של זיהוי מוקדם; בטיחות גבוהה של הבדיקה ושכיחות גבוהה של המחלה בקרב הציבור".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום