בייבי יוגה: הנאה או סכנה?

(0)
לדרג

שיעורי היוגה לילדים תופסים תאוצה ברחבי הארץ, אך האם הם עלול להיות מסוכנים ולגרום לנזקים ארוכי טווח? תלוי את מי שואלים

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

בעקבות המקרה המצער של התאומים בני הארבעה חודשים שאושפזו בשיבא ואחד מהם נפטר הועלו סברות שונות לסיבות שגרמו למצבם. אחת מהסברות הייתה שהם היו בחוג יוגה לתינוקות ואולי החבלות שנגרמו להם היו כתוצאה מטלטול והנפות. לבסוף התגלה שאין קשר למצבם אך דעות המומחים בנוגע לשיעורי יוגה לילדים (בייבי יוגה) חלוקות.

הנפה או טלטול?

"מדובר בתופעה אנטי ממסדית שעלולה לגרום לנפילות של התינוקות, חבלות בראש, פריקת מפרקים קרע של רקמות ודימומים מוחיים", אומר פרופ' מתי ברקוביץ, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים ומנהל יחידת הילדים בבית-חולים אסף-הרופא. "אין שום סיבה לסובב תינוק ביד אחת ולהתייחס אליו כאל תרנגול כפרות. יש להתייחס לתופעה זו כתסמונת התינוק המטולטל ולהבין שעלול להיות נזק חמור לתינוק".

דפני דנון, בעלת "סטודיו יוגיני", מלווה נשים סביב מעגל הלידה ומורה ליוגה לא מבינה על מה המהומה. "אין אף תינוק שאי פעם חווה דימום או נזק נוירולוגי כלשהו מהנפות. הנזק היחידי שדובר עליו היה פריקה של כתף או מרפק. אני לא מזלזלת בזה כמובן, אבל יש דרכים ממש פשוטות להימנע מזה, ובמקרה הכי גרוע לטפל במקרה אם חלילה זה קורה". לדבריה, "אין דמיון בין טלטול להנפה, כמו שאין דמיון בין עיסוי לצביטה. יש הבדל גדול בין טלטול של תינוק בוכה על ידי הורה עצבני וחסר שליטה ובין הנפה של בייבי יוגה, שהיא הרמונית, נעימה ונעשית בהשתתפות התינוק שמרפה את הגוף שלו ומתמסר לתנועה, כי הוא נהנה ממנה. ברגע שההנפה מסתיימת התינוק מסמן בהתלהבות בגופו שהוא רוצה עוד פעם".

יוגה לתינוקות
יוגה לתינוקות

מגוננים על התינוק

פרופ' ברקוביץ טוען כי הסיבה שלא רואים תינוקות בבתי חולים כשקורה להם משהו היא מהחשש של ההורים לבוא ולספר, ממש כמו הורים שלא חיסנו את ילדיהם ולכן לא יגיעו לבית חולים כשתצוץ בעיה. הוא מציע להורים שרוצים להדק את הקשר עם התינוק לחבק, לנשק ולשים אותו קרוב לחזה במקום לקחת אותו ליוגה. "הפעולות שמתבצעות בשיעור עלולות לגרום למיסוך בעיות של חולשת שרירים מסויימים וכך הרופאים לא יוכלו לאבחן בעיות כמו לדוגמה שהילד יגיע לגיל שלושה חודשים עם ראש שמוט. המורים ליוגה לא עברו הכשרה בפיזיותרפיה ובהתפתחות הילד ולכן הם לא מוסמכים לטפל בילדים".

דנון מציינת שפריקות הן לא תוצאה של תרגיל ביוגה אלא נטיה של ילד מתוך חולשה. "דווקא פעילות של בייבי יוגה יכולה להגן מפני פריקות ולחזק את השרירים של תינוקות גמישים מידי". עוד היא מוסיפה כי כשתינוק גדל בסביבה שמעודדת אותו לחוות מנחי גוף שונים, ולחוות גם הנאה מעיסוי ומחווית תנועה משותפת עם ההורה במרחב, הוא לומד לחקור ולמצוא את המקום שלו בעולם המבוגרים באופן פעיל. כל זה שונה מחוויה של תינוק שחווה את העולם מתוך שכיבה על הגב בעגלה או בטרמפולינה ולא חווה הרבה תנועה או מתוך שתיים שלוש זוויות ראיה של העולם מהפינה הקבועה שלו. המסר שהוא מקבל פעמים רבות ביום הוא שזה מסוכן או אסור, ושבכלל העולם מסוכן עבורו. רואים הרבה הורים צעירים שכל כך מגוננים על התינוק והילד עד שהוא פוחד להתנסות, ויש לכך השפעה רבה על הדימוי העצמי שלו וכמובן מגוון ההתנסויות שהוא חווה צר יותר".
לסיכום, פרופ' ברקוביץ מציין שאין מודעות בציבור לסכנות האפשריות כתוצאה מהפעילות שעלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לתינוק.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום