"פטריות הקסם" נגד דיכאון וחרדה

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא כי החומר ההזייתי פסילוציבין עשוי לסייע לסובלים מדיכאון וחרדה. החוקרים מזהירים: שימוש לא מבוקר בסמים פסיכדליים מסוכן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם סמים פסיכדליים עשויים לסייע בטיפול בדיכאון, חרדה וכאב ראש? מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת PNAS הביא חיזוק נוסף לעדויות המצטברות לפיהן פסילוציבין, כימיקל הזייתי והמרכיב הפעיל בסם המכונה "פטריות קסם", יכול להקל על תופעות אלה.

במחקר השתתפו 30 מתנדבים בריאים, שנטלו את הסם בעבר, אך לא בששת השבועות האחרונים לפני הניסוי. כל המתנדבים ביקרו בשני מרכזי מחקר בהפרש של לפחות 14 ימים. בביקור הראשון ניתנה זריקה תוך ורידית של פסילוציבין; בביקור השני ניתנה זריקת פלסבו.

החוקרים השתמשו בשתי טכניקות הדמיה להדגמת השינויים במוח במעבר ממצב ערות למצב פסיכדלי לאחר הזרקת החומר. בהדמיה נצפו הבדלים בזרימת הדם המוחית והחמצון הוורידי לפני ואחרי מתן העירוי.

החוקרים הופתעו מהממצאים, שכן סברו כי החומר יביא דווקא להגברת הפעילות המוחית באזורים במוח האחראיים לראייה, דבר שיסביר את השינויים הוויזואליים החווים משתמשים בסמים. אלא שבפועל, מתן הזריקה הביא לירידה בתפקוד חלקים בעלי תפקיד מרכזי בהעברת מידע. "כיבוי" אזורים אלה מאפשר מעבר מידע באופן חופשי יותר, ממצא שככל הנראה מסביר מדוע המטופלים חשים חדים וערניים יותר, ותופסים את העולם העולם באופן שונה. החוקרים מוסיפים כי בחולים הסובלים מדיכאון קיימת פעילות יתר באזורים אלה במוח וכי נוגדי דיכאון, פסיכותרפיה ואף מדיטציה מסייעים להחזיר את תפקוד אזורים אלה במוח למצב התקין.

נוכח תוצאות המחקר הנוכחי ומחקרים קודמים, נראה כי במקרים רבים ייתכן שיפור במצב הרוח לאחר חשיפה לחומר. עם זאת, החוקרים מדגישים כי הסמים הפסיכדליים עלולים להזיק לבריאות כשהם ניתנים באופן לא מבוקר, ללא תמיכה פסיכולוגית. לא ברור אם לכל התכשירים הפסיכדליים השפעה עצבית דומה, אך החוקרים משערים כי הסמים הפועלים על מערכת סרטונין, דוגמת LSD ו-DMT משפיעים באופן דומה על המוח.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום