מחלות מין: הבוקר שאחרי

(0)
לדרג

קיום יחסי מין לא מוגנים עלול לגרום להידבקות במחלות מין, שמלבד התסמינים הכואבים, עלולות לסכן חיים. הדרך להימנע מכך היא לקיים יחסים מוגנים

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

מלבד חוסר הנוחות, הכאבים והסיכונים הבריאותיים הנלווים למחלות מין, הן גורמות למבוכה ואף לבושה, אולם התעלמות מקיומן לא תמנע אותן ולא תביא למרפא למי שחלה בהן. מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעור התחלואה במחלות מין כגון כלמידיה, זיבה ועגבת גבוה יותר באזור תל אביב בהשוואה לאזורים אחרים בארץ.

ד"ר שרגא וקסלר, מומחה לרפואת נשים, המנהל מרפאה הכוללת אבחון וטיפול במחלות מין בגברים ובנשים, לא מופתע מהממצאים. לדבריו, "אחוז האנשים החיים באופן מתירני גבוה יותר בתל-אביב בהשוואה לשאר חלקי הארץ. בנוסף מספר חברי הקהילה הגאה רב יותר בתל-אביב ובקרב ההומוסקסואלים שביניהם יש אחוז גבוה יותר של מחלות מין בשל אורח חייהם".

מחלות מין
מחלות מין

הקטנת הסיכון

בכדי לנסות לבלום את התפשטות מחלות מין משרד הבריאות מפעיל שתי מרפאות מין ייחודיות בקהילה הגאה, בתל-אביב ובחיפה, בהן ניתן לקבל טיפול ללא עלות, בלי קשר לאופי הביטוח הרפואי או למעמד האזרחי. בנוסף, באמצעות מרפאה ניידת, הצוות מגיע לאזורים שבהם יש ריכוז של אוכלוסיות בסיכון גבוה לתחלואה, הכוללות נשים וגברים העוסקים בזנות, אנשים המשתמשים בסמים בהזרקה, הומוסקסואלים ומהגרים חסרי מעמד.

מחלות מין עוברות בין בני אדם ביחסי מין מכל הסוגים כולל מין אוראלי, אולם אפשר להידבק גם מחיידקים, נגיפים וטפילים ולא רק באמצעות מגע מיני, אלא גם באמצעות חפצים ומכשירים שהוחזקו בידי אדם נגוע. "רק הימנעות ממגע מיני יכולה למנוע לגמרי הידבקות במחלות מין, אולם על מנת להקטין את הסיכון מומלץ להשתמש בקונדום, לקיים יחסי מין עם בני זוג בריאים ולהתחסן כנגד הפטיטיס B וכנגד HPV", מסביר ד"ר וקסלר. "אוכלוסייה הנוטה יותר מאחרים ללקות במחלות מין כוללת אנשים הסובלים ממחלות כרוניות, אנשים בעלי מחלות הפוגעות במערכת החיסון כמו איידס, או כאלו המקבלים תרופות לדיכוי מערכת החיסון כמו סטרואידים, וכמובן אנשים המקיימים יחסי מין ללא הגנה או כאלו המקיימים יחסי מין עם בני זוג רבים".

אבחון המחלה

ממשרד הבריאות נמסר כי מספר הדיווחים על גברים הסובלים ממחלות מין גבוה מזה של נשים. ד"ר וקסלר טוען כי "הסטטיסטיקה מבוססת על דיווח ולא כולם מדווחים. בנוסף יש מחלות להן תסמינים חיצונים ניכרים אצל גברים, כגון זיבה, בעוד שאצל נשים אין כל סימן חיצוני בשלביה המוקדמים של המחלה, ולכן הנשים אינן מדווחות".

תסמינים שכיחים של מחלות מין הינם הפרשה, גרד, צריבה במתן שתן, כאב בעת מתן שתן, פצעים באברי המין או בסביבתם, גרד בפי הטבעת, הפרשה עכורה מהנרתיק, הפרשה דמית מהנרתיק, כאב ביחסי מין וכאב בבטן התחתונה. אבחון מחלות מין נעשה בשיחה, בבדיקה גופנית ידנית ובמישוש, בהסתכלות ובבדיקת מעבדה (דם, שתן, הפרשה ובדיקת PCR).

העלאת המודעות

"מחלות מין לרוב אינן חולפות מעצמן ולצורך ריפוין יש צורך בנטילת אנטיביוטיקה", מסביר ד"ר וקסלר. "מחלה כמו עגבת חולפת כביכול, אך למעשה היא חודרת לרקמות ולאברים פנימיים, מקננת בהם ועלולה להתפרץ שוב אחרי חודשים ושנים. צ'רצ'יל, למשל, מת בגיל 97 מעגבת בה לקה בצעירותו. כלמידיה וזיבה עלולות לפגוע בפריון ולהביא לעקרות ומחלת הקונדילומה (יבלות של אברי המין -HPV) עלולה אף לגרום לסרטן".

משרד הבריאות פועל להגדלת מודעות של הרופאים לנושא ולשכות הבריאות עוברות הדרכה כיצד לתשאל את החולים ולנהל את המעקב אחר החולים. אולם ד"ר וקסלר סבור כי רמת המודעות והידע בחברה הישראלית נמוכה בין השאר משום אי הנעימות לדבר על כך. "החברה שלנו קטנה וכולם מכירים את כולם ולכן הכלל הוא: סייג לחשיפה - שתיקה". על מנת להקטין את תפוצת מחלות המין, ממליץ ד"ר וקסלר לעבור בדיקות לגילוי נשאות למחלות מין ולוודא שגם בני ובנות הזוג יעברו בדיקות אלו.

בואו לדבר על זה בפורום קונדילומה, HPV, נגיף הפפילומה, הרפס, מחלות מין וצוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום