התינוק בוכה? אל תנערו אותו

(0)
לדרג

הורים או מטפלים המטלטלים תינוק מתוך תסכול, למשל כשהוא בוכה ללא הפסקה, עלולים לגרום למותו או לנזק קשה. בישראל המודעות נמוכה למדי וכך גם מספר הדיווחים

מאת: מערכת zap doctors

על רקע מעצר ההורים החשודים שטלטלו את התינוקות שלהם, הפיץ השבוע ראש מינהל הרפואה, ד"ר חזי לוי, חוזר להגברת מודעות של הורים ומטפלים לנושא "תסמונת התינוק המנוער".

על פי הערכות המועצה לשלום הילד וגורמים נוספים, מדי שנה מתים בישראל כמה עשרות תינוקות מתחת לגיל שנה, כתוצאה מפגיעה פנימית-מוחית קשה שנגרמת להם על ידי ניעור מסיבי. רבים אחרים נפגעים כתוצאה מטלטולים, שתוצאותיהם מתגלות רק שנים אחרי הפגיעה. כל זאת בלי שההורים ירגישו בכך או יתכוונו לכך.

לתופעה יש שם, תסמונת התינוק המנוער (Shaken Baby Syndrome), והיא מתייחסת לאוסף של סימנים וסימפטומים הנובעים מטלטול או ניעור אלים של תינוקות ופעוטות. המקור למעשים הוא תסכול או מתח של ההורה, בתגובה לבכי בלתי פוסק של התינוק.

התסמונת מוכרת בעולם, כך למשל בארה"ב מתים ממנה 1,400 תינוקות מדי שנה ונפגעים כ-50 אלף נוספים. עם זאת, לפי החוזר, אבחון התופעה בארץ לוקה בחסר בשל היעדר מודעות מספקת לתסמונת, וגם כי ההורים לא נוטים לדווח על הטלטול. רק צוות רפואי מיומן המכיר את התופעה מצליח לזהות אותה על ידי בדיקות המתאימות.

בפרסום המיועד למחלקות היילודים והפגיות בבתי חולים כלליים, מתבקשים אנשי הרפואה לצייד כל הורה היוצא מבית החולים בחוברת הסברה בנושא טלטול תינוקות והתמודדות עם בכי.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום