מי שפיר: הזכות לבחור רופא?

(0)
לדרג

ההסתדרות הרפואית עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל ההסדר החדש המגביל את בחירת הרופא הפרטי שיבצע בדיקות הריון רגישות. משרד הבריאות: חיזוק הרפואה הציבורית

מאת: מערכת zap doctors

ההסתדרות הרפואית (הר"י) וקבוצת נשים הרות עתרו אתמול (ג') לבג"ץ נגד ההסדר החדש של משרד הבריאות, המונע לטענתם מנשים את הזכות לבחור את זהות הרופא המבצע בדיקת מי שפיר וסיסי שיליה.

עד השינוי האחרון במדיניות מימון בדיקות האבחון, נשים שהיו זכאיות למימון של בדיקת מי שפיר יכלו לעבור את הבדיקה בכל יחידה שביצעה אותה לפי בחירתן, ללא תלות בקופת החולים אליה השתייכו, במימון משרד הבריאות. לאחר השינוי, נשים עדיין יכולות לבחור את היחידה שבה יעברו את הבדיקה, אך אינן יכולות לרכוש שירותים נוספים מעבר לאלה הקבועים בסל הבריאות ללא איבוד המימון הציבורי.

לפי העתירה, משרד הבריאות הוציא את ההסדר החדש שלא בסמכות ופעל בניגוד לחובת ההיוועצות עם גורמים רפואיים אחרים. עוד מתריעים בהר"י כי במצב הנוכחי נשים נאלצות כעת לממן מכיסן את מלוא עלות הבדיקה ולשלם אלפי שקלים נוספים על חשבונן. מנגד, נשים שידן אינה משגת ייאלצו לוותר על בדיקה שכרוכה בסיכונים לרבות הסיכון להפלה, אם אינן יכולות לבחור כרצונן רופא מוכר שעליו סומכות בבדיקה כה משמעותית עבורן.

לטענת הר"י, ההסדר החדש הגורם לפגיעה קשה ובלתי חוקתית בזכותן לאוטונומיה של נשים ובזכותם של רופאים המבצעים את הבדיקות לחופש העיסוק.

"חיזוק לרפואה הציבורית"

עמדת משרד הבריאות הוצגה אתמול בדיון שנערך אתמול בוועדה לקידום האשה בכנסת, עמדת משרד הבריאות. "במשך השנים, עם התפתחות הרפואה הפרטית, הציעו לנשים בדיקות נוספות, ובנוסף למימון משרד הבריאות, שמשלם עבור בדיקת מי השפיר, התחילו לגבות מנשים כסף עבור בדיקות נוספות", אמר פרופ' יואל זלוטוגורה. "החלטנו לעשות סדר ולחזק את המערכת הציבורית. דרשנו להפריד אם פרטי, אז הכל פרטי. משרד הבריאות מספק רופאים עם ניסיון רב מאוד. אין הוכחה לכך שהרפואה הפרטית נותנת יתרון רפואי לאשה. איננו מונעים ממי שרוצה, ללכת לרופא פרטי, אבל אז כשהכל פרטי, אנחנו לא נממן".

בתשובת משרד הבריאות לעתירות שהוגשו בעניין זה בעבר נטען כי לפני הנוהל החדש, בתי חולים פרטיים קיבלו עבור ביצוע בדיקות מי שפיר את מרכיב המימון הציבורי, וגם את המרכיב הפרטי הנוסף, שיכול היה להגיע עד אלפי שקלים. "מצב זה, שבו נגבו ממטופלות סכומים גבוהים ומשמעותיים בגין בדיקה הכלולה בסל שירותי הבריאות לא עולה בקנה אחד עם העקרונות העומדים בבסיס חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ולא עם המתכונת המקובלת למתן שירותים בסל הבריאות, שהיא הפניית מטופלים לנותני שירותים מטעם קופות החולים או המדינה, ולא מתן החזר על רכישה פרטית".

עו"ד תמי סלע, היועצת המשפטית של ועדת ציינה בדיון כי "בטענה שלאשה חשוב לבחור את הרופא יש ממש. עם זאת החלטת משרד הבריאות מחזקת את המערכת הציבורית וגם תשפיע אולי על השוק הפרטי, שבהתאם לנוהלים החדשים יימנע מלגבות מנשים תוספות על בדיקות נוספות, כך שהתוצאה תהיה אולי שנשים ישלמו פחות".

לפי נתוני מחקר המידע של כנסת, שפורסמו לקראת הדיון, "נראה כי השינוי המוצע מצמצם את האפשרות שעד כה הייתה שמורה לנשים זכאיות למימון ציבורי לביצוע בדיקת מי שפיר או סיסי שליה, אך מבטל למעשה פריבילגיה ייחודית שהייתה שמורה לנשים אלו, ומשווה את התנאים שבהם הן צריכות לעמוד כדי לקבל את המימון לאלה הנדרשים בשירותים רפואיים אחרים.

"בהקשר זה נשאלת השאלה אם רמת הסיכון הטמונה בבדיקות האמורות (הסיכון להפלה) מצדיקה את ההסדר הייחודי שהיה נהוג בעבורן, או שמא אין מקום להבחין בינן לבדיקות או טיפולים אחרים, חלקם רגישים אולי לא פחות?".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בדיקות מי שפיר
פורום הריון ולידה - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום