האם יש מאכלים רעים?

(0)
לדרג

למוצרי מזון רבים שאנחנו אוהבים וצורכים כגון מלח, קפה וקפאין, יצא שם רע. הגיע הזמן להפריך את העלילות נגדם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

שוקולד משמין, קפה משתן ומלח גורם לעלייה בלחץ הדם. אלו הם רק אפס קצה השם הרע שהוציאו למאכלים אלו. אבל מותר להמליח את הסלט. מותר, ואפילו רצוי, לקנח בשוקולד ומומלץ לסיים את הארוחה בכוס קפה מהביל... כל זה במידה.

קפאין

קפאין הוא אלקלואיד, רכיב תזונתי השייך למשפחת חומרים הנקראת מתיל-קסנתינים ונמצא באופן טבעי בלמעלה מ-60 מיני צמחים בעולם, בעליהם, בזרעיהם, בגרעיניהם ופירותיהם. בני האדם צורכים אותו בעיקר בקפה, תה, קקאו, שוקולד, משקאות קלים, משקאות אנרגיה ותרופות מסוימות.

ד"ר רלי אבל, דיאטנית קלינית רפואית, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה וסגנית יו"ר מחקר בשירותי בריאות כללית מחוז מרכז, מפרטת את היתרונות הגלומים בקפאין: מחצית מכמות הקפאין הנכנסת לדם נספגת במהירות ומתפזרת בתוך זמן קצר בכל רקמות הגוף ונוזליו. קפאין משפיע על פעילות מערכת העצבים המרכזית. הוא מעלה את רמת הערנות ומפחית עייפות, ובכך משפר את יכולת הביצוע של מטלות הדורשות ערנות חושים וריכוז (כמו נהיגה או לימודים). בנוסף, הקפאין גורם להרחבת כלי דם מסוימים ולהצרה של אחרים ולהגדלת קיבולת השרירים. הוא גם גורם להרגעת כאבי ראש מסוימים על ידי הגברת זרימת הדם למוח. במספר מחקרים נמצא כי לשתיית קפה קשר להפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן מסוגים שונים, ירידה בסיכון לאבני מרה, עלייה בכושר השכלי, יכולת ביצוע ספורטיבית, הקטנת הסיכון לפרקינסון, סוכרת סוג 2 וסרטן המעי הגס. קפאין יכול גם לשמש כמשכך כאבים, וכמעורר השתנה, ולפיכך לעיתים מצוי בתרופות ללא מרשם.

לקפאין יש גם חסרונות, וצריכה מוגזמת שלו עלולה לגרום לנזקים בריאותיים. ד"ר אבל מסבירה: למרות כל הטענות הקושרות צריכת קפאין למחלות מסוימות, כגון מחלת שד פיברוציסטית הנחשבת לגורם סיכון לסרטן שד, עלייה בלחץ דם, החשת דופק לב, הפרעות קצב, עלייה בכולסטרול בדם ועוד, אין כל הוכחה מדעית חד-משמעית הקושרת צריכת כמות מתונה לגורם סיכון בריאותי כלשהו. כמו כן, במספר מחקרים נמצא כי צריכת משקאות מכילי קפאין יכולה להביא לירידה במסת העצם וכתוצאה מכך להגדלת הסיכון לשברים, זאת עקב צמצום הספיגה של הסידן במעי והגדלת הכמות המופרשת בשתן ובצואה. אבל ההשפעה על בריחת עצם המיוחסת לקפאין הינה זניחה ודי בתוספת של 1-2 כפות של חלב לכוס קפה בכדי לבטל אותה. זאת ועוד, נמצא, כי בכל האוכלוסיות שנבדקו צריכת הסידן היומית הייתה מתחת לרמה המיטבית. בפועל אין ראיות מובהקות להשפעה מזיקה של קפאין על מסת העצם או על משק הסידן בגוף בקרב בודדים הצורכים סידן על פי הרמות המומלצות בקצובה היומית".

למרות המחמאות שחולקת ד"ר אבל לקפאין היא מזהירה מפני צריכתו בזמן ההריון מעבר ל-300 מ"ג ליום, כי כמויות גבוהות של קפאין עלולות לגרום להפלה וללידת תינוקות במשקל נמוך. לסיכום אומרת אבל כי ניתן ומומלץ לצרוך קפה, אולם במידה ובכפוף להשפעותיו הבעייתיות לאוכלוסיות מסוימות. כך, נשים הרות, חולים במחלות קרדיווסקולריות (לב ועורקים) ואנשים שמצאו כי קפה משפיע על מצבם הרגשי וגורם להם לנדודי שינה, מתח חרדה או דכאון.

מזונות שנויים במחלוקת
מזונות שנויים במחלוקת

מלח

מלח הוא מרכיב חיוני ושכיח בתזונה שלנו שלא רק שמשבח את טעם המזון, אלא שצריכה ממנו של עד 4 גרם ליום תורמת לשמירה על מאזן הנוזלים בגוף, לוויסות לחץ הדם, ולפעילות תקינה של מערכת העצבים והשרירים. אולם צריכה מעבר לכמות המומלצת עלולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, בהן סרטן הקיבה, יתר לחץ דם, הקשיית דופן כלי הדם ומחלות לב כליליות, שבץ מוחי, בריחת סידן, אסטמה ומחלות ריאה, מחלת כליות וכן נטייה לאצירת נוזלים בגוף ובצקות.

ד"ר אבל: כמות של 4 גרם היא לכאורה כמות קטנה וסבירה, אלא הבעיה היא שרוב צריכת המלח היא סמויה ומקורה במוצרי מזון מעובדים. רק 20% מהמלח מקורו במלח שולחני או מלח בתבשילים. לכן יש לחשב את כמויות המלח הסמוי ולהגביל את צריכתו הכוללת בתפריט היומי לכמות המומלצת. לכך אפשר להגיע אם ממעטים בצריכת רטבים מוכנים, אבקות מרק למיניהן, מנות חמות, מזון משומר, נקניקיות, המבורגר, חטיפים מלוחים, מזונות מוחמצים, גבינות צהובות, גבינות מלוחות, זיתים, דגים מלוחים, אבקת אפייה, סודה לשתייה, תבלינים מוכנים טחונים, פיצוחים מומלחים ועוד".

שוקולד

שוקולד, משבצות מתיקות נחשקות המשפרות את מצב הרוח וכה ערבות לחך, האם הוא תורם לבריאותנו?

במחקרים רבים הוכח קשר חיובי בין צריכת שוקולד למצב הבריאותי ואף לאריכות ימים. הוכח כי שוקולד מעלה את כמות האנטיאוקסידנטים, בדם ובכך מגן על גופנו מפני פגיעתם של רדיקלים חופשיים ההורסים תאים בריאים של גופנו, ומכונים משום כך 'אם כל המחלות'. צריכת שוקולד גם תורמת להפחתת ערכי לחץ דם ומעכבת תהליכי טרשת עורקים, לירידה בשכיחות של מחלות לב ושבץ מוחי.

השוקולד הטעים גם מונע הזדקנות והיווצרות קרישי דם ותהליכים דלקתיים הקשורים להתפתחות מחלות סרטן. כמו כן, תורם השוקולד לחיוניות, לתחושות הנאה ועונג, לשיפור במצב הרוח ומונע דכאון וחרדה".

אז למה בכלל להגביל את צריכת השוקולד? זאת משום שצריכה עודפת ומוגזמת של שוקולד עלולה להשפיע לרעה על בריאותנו. כך, צריכת יתר של שוקולד עלולה להוביל להשמנה ועלייה במשקל, שהרי בשוקולד יש גם שומן, סוכר והוא עתיר קלוריות. מרכיב לא חביב נוסף המצוי בו הוא החומצה הפלמיטית שצריכה מוגברת ממנה עלולה לגרום לעליית הכולסטרול. צריכת שוקולד מרובה עלולה לפגוע בבריאות השיניים, לגרום לצרבות, לכאבי ראש ומיגרנות, לעלייה בלחץ הדם ולדפיקות לב מואצות. זאת ועוד, השוקולד עלול לגרום לעלייה ברמות חומצת שתן בדם ולהגביר עקב כך את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות".

כמה כן מותר לאכול? ד"ר אבל קובעת: ההמלצה היא לצרוך מדי יום עד שורה אחת של שוקולד מריר מאיכות טובה, המכיל לפחות 70% של מוצקי קקאו, וזאת כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
פורום תזונה קלינית
פורום סיבים תזונתיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום