נשים: ביקור ראשון אצל הגניקולוג

(4)
לדרג

את מרגישה בוגרת ובשלה לקיים יחסי מין ומשוכנעת שהגיעה העת, אבל חוששת לפנות לגניקולוג. אין לך ממה לפחד

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

נערה מתבגרת שואלת את עצמה מתי עליה לערוך את הביקור הראשון אצל הגינקולוג. אילו בדיקות היא תעבור? מה צפוי לה בהמשך? מהן הבדיקות השגרתיות שחשוב לבצע ובאילו גילאים? האם לבוא בלוויית החבר? עם האם? עם החברה הטובה ביותר? ההמלצה שלי חדה וברורה - לראות גניקולוג בפעם ראשונה כאשר יש כוונה לקיים יחסי מין", כך אומר הגניקולוג ד"ר מלמד וולנטיין. אם הנערה היא בתולה ובכוונתה להישאר כזאת בזמן הקרוב, אין לה כל סיבה להיפגש עם גניקולוג, אלא אם כן מתגלית בעיה רפואית כלשהי".

הכנות

לקראת קיום יחסי מין, סבור ד"ר וולנטיין, על הנערה להיות בטוחה שבחירתה נעשתה מרצון, שהיא מוכנה נפשית, שלמה עם עצמה ובחרה בפרטנר ראוי. לביקור אצל הרופא מומלץ להגיע עם האם. אם האם מודעת ומעורבת בתהליך, מלווה את ילדתה ותומכת בה: יש בזה כדי לחזק את הנערה. אם הנערה חוששת לשתף את אמה, ייתכן שהיא עדיין אינה בשלה לכך. אם הנערה מסוגלת לשתף את אימה זה אומר שהיא בוגרת ויציבה מספיק לעשות את הצעד המשמעותי".

מהלך הביקור

אחד החששות הראשונים של נערה טרם ביקורה אצל הגניקולוג הוא מהלך הבדיקה. ד"ר וולנטיין: מהלך הבדיקה תלוי בשאלה האם הנערה עדיין בתולה. רוב הנערות מגיעות לרופא נשים אחרי שהחלו לקיים יחסי מין. אם לא זה המצב והנערה הגיעה כדי לקבל הדרכה, היא תישאל אודות יחסיה עם בן זוגה, אודות מצבה הבריאותי ולכל היותר תעבור בדיקת אולטרסאונד חיצונית. אם היא אינה בתולה היא תעבור בדיקה שגרתית רגילה, ככל אישה בוגרת, לרבות אולטרסאונד וגינלי".

בתום הבדיקה תוצע לנערה האפשרות לקבל חיסון נגד נגיפי הפפילומה. תוסבר לה חשיבות החיסון למניעת ההדבקה והסיכונים לחלות בסרטן צוואר הרחם. בהקשר זה חשוב להדגיש כי חיסון בשלב מוקדם בחיי מין פעילים הוא יעיל יותר. בהמשך הביקור יותאמו לנערה אמצעי מניעה והיא תודרך לגבי אופן השימוש בהם, על כללים לשמירה על בריאותה ועל החשיבות שבקיום ביקורים סדירים אצל רופא נשים".

ביקורים סדירים

אצל נוירולוג, אורתופד, או רופא אף אוזן גרון מבקרים רק במידת הצורך- כאשר מתעוררת בעיה רפואית ויש לטפל בה ולעקוב אחר תוצאות הטיפול, או אחר התפתחות מחלה כלשהי. לעומת זאת, אצל גניקולוג יש לבקר באופן סדיר ורצוף ולא רק כאשר מתעוררת בעיה בריאותית. ד"ר וולנטיין: רופא נשים הוא מעין רופא 'תחזוקה בריאותית'. מעת תחילת קיום יחסי מין רופא נשים אמור לפגוש במטופלת שלו לפחות פעם בשנה; וכמובן כאשר מתעוררת בעיה או חשד לבעיה כלשהי, או כאשר הפציינטית הרתה.

לצד המעקב הרגיל, ביקור אצל גניקולוג כולל בדיקות, שחלקן שגרתיות. הבולטת והמוכרת בין הבדיקות הללו היא בדיקת פאפ בה נלקחים תאים מהרירית המצפה את צוואר הרחם לשם גילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם או תהליכים טרום-ממאירים, הנגרמים לרוב עקב זיהום. את הבדיקה, לפי ד"ר וולנטיין, יש לבצע פעם בשנה, החל משלוש שנים לאחר תחילת המגע המיני; ואם כעבור 4-5 שנים נמצא שהבדיקות תקינות, ואין רקע משפחתי של מחלת סרטן צוואר הרחם, אזי הבדיקה תיערך אחת לשלוש שנים.

לסיכום, מרגע שהתחלת בקיום שגרת מין פעילה רופא הנשים נהפך לידידך הטוב. עלייך לבחור רופא מומחה, נעים הליכות ומנוסה, שתרגישי איתו בנוח ושתוכלי לבקר אצלו ללא עכבות באופן סדיר וכך לשמור על בריאותך.

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום