סוכרת: 5 מיתוסים על אינסולין

(0)
לדרג

זה לא מגביל, זה לא כואב, וזה לא מחליש את הלבלב הגיע הזמן להפריך כמה מהמיתוסים המקיפים את הטיפול באינסולין, ולהפיג את החששות בקרב הסוכרתיים

מאת: מערכת zap doctors

בשנה האחרונה פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת דוח נתונים על מחלת הסוכרת בישראל, שממנו עולה כי ישראל נמצאת במקום השני מבין המדינות המפותחות (מדינות ה-OECD) בתמותה מסוכרת. ובמספרים: יותר מ-2,000 אנשים מתים בישראל מדי שנה מסוכרת בין 6% ל-7% מכלל הפטירות בשנה.

נתונים נוספים מצביעים על כך שיותר מ-50% מהסוכרתיים שכבר אובחנו ומקבלים טיפול תרופתי, למעשה אינם מאוזנים כראוי, כלומר רמת ההמוגלובין C1A שלהם גבוהה מ-7%. מדובר בבעיה חמורה, משום שחולי סוכרת שאינם מטופלים בצורה נכונה ואינם מאוזנים נמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים כגון פגיעה במערכת העצבים, פגיעה בעיניים, פגיעה כלייתית, פגיעה לבבית וכף רגל סוכרתית.

קושי עיקרי במהלך הטיפול בסוכרת הוא המעבר מטיפול בכדורים לזריקות אינסולין. סוכרת מסוג 2 היא מחלה פרוגרסיבית. ככל שהמחלה מתקדמת, יעילות התרופות הניטלות דרך הפה יורדת, וגם הגדלת המינון לא תמיד עוזרת לשמור על איזון הסוכר בדם. הרבה פעמים ההחלטה לעבור לטיפול באינסולין מתקבלת בשלב מאוחר מדי של המחלה, בעיקר בשל חששות והעדר מידע מספק על הטיפול, וכדי למנוע סיבוכים רצוי להקדים ככל האפשר את התחלת הטיפול באינסולין.

את הטיפול באינסולין מקיפים לא מעט מיתוסים שגויים, שאחראים גם הם לרתיעה שחשים החולים מלעבור לטיפול זה. פרופ' משה קרפ מ"דיאבטס מדיקל סנטר" בתל אביב, אשר משמש יועץ רפואי באגודה לסוכרת נעורים ויועץ לסוכרת של קופת חולים מאוחדת, מפריך כמה מהמיתוסים האלה, ומפרט מה הן העובדות הנכונות, במטרה להפיג את החששות ולאפשר טיפול יעיל בחולי הסוכרת:

מיתוסים על אינסולין
מיתוסים על אינסולין

מיתוס: טיפול באינסולין מגביל את אורח החיים עקב התלות בהזרקות

עובדות: "לא נכון אנשים שמקבלים אינסולין אינם מוגבלים באורח חייהם. טיפול באינסולין הוא הטיפול היעיל ביותר לאיזון רמות הסוכר והשגת יעדי מטרה A1C.

"כיום קיימים בשוק אינסולינים מתקדמים כדוגמת לנטוס ולוומיר, המאפשרים חיקוי המצב הטבעי של הגוף ושומרים על רמת אינסולין בסיסית למשך 24 שעות. הטיפול באינסולין לנטוס ניתן בזריקה חד יומית בעוד הטיפול באינסולין לוומיר, ב -55% מהמקרים, ניתן פעמיים ביום בזריקה. כשמתחילים את הטיפול באינסולין מיד עם אבחון המחלה, ונותנים אותו לתקופה מסוימת, ניתן אפילו לגרום להפוגה מסוימת, כך שהמטופל ימשיך להיות מאוזן תקופה ארוכה במינון נמוך יתר של אינסולין או במקרים מסוימים לעבור לטיפול בתכשירים פומיים".

מיתוס: אינסולין גורם להיפוגליקמיה, ירידה מסוכנת של רמות הסוכר בגוף, העלולה לסכן את חייהם של הסוכרתיים.

עובדות: "אינסולין, כמו גם כדורים לטיפול בסוכרת, גורמים להיפוגליקמיה, אבל בטיפול נכון - הכולל הקפדה על מינונים נכונים שאינם גבוהים מדי לצד שמירה על תזונה נכונה, - המטופל מקטין את הסיכון להיפוגליקמיה.

"קרה בעבר שחולים פיתחו היפוגליקמיה כשנטלו תרופות אינסולינים מדור ישן , אך כיום עם פיתוח האינסולינים מדור חדש הסיכון להיפוגליקמיה יורד באופן משמעותי".

מיתוס: הזרקת אינסולין היא פעולה כואבת.

עובדות: "לא נכון. כיום הזרקת אינסולין היא פעולה פשוטה ולא כואבת. בשנים האחרונות פותחו מזרקי אינסולין מתקדמים, בעלי מחט דקה במיוחד שדקירתה אינה מורגשת כמעט".

מיתוס: שימוש באינסולין מוכיח שהמחלה חמורה או הוחמרה.

עובדות: "לא נכון. היום ברור כי טיפול באינסולין הוא הדרך היעילה ביותר לאיזון רמות הסוכר, דבר הנתמך בהנחיות הטיפוליות של האיגודים המקצועיים ברחבי העולם. ולכן נוהגים לטפל באינסולין כבר בשלבים מוקדמים של המחלה לפני שהמטופל מפתח סיבוכים.

"בעבר, בשל היותו של אינסולין טיפול הניתן בשלב מאוחר יחסית של המחלה, ובעיקר בשל מסרים לקויים לאורך השנים, השתרשה התפיסה כאילו האינסולין הוא 'מוצא אחרון' המבשר רעות. אולם התפיסה המחקרית כיום גורסת כי אינסולין הינו כלי יעיל לאיזון רמות הסוכר בגוף, ועל כן אין סיבה להשתהות בשימוש בו".

מיתוס: אם אקח אינסולין - הלבלב ייחלש.

עובדות: "לא נכון. במצב של חסר אינסולין חלקי - כמו בסוכרת מסוג 2 או במקרים רבים של סוכרת נעורים (מסוג 1) - תוספת של אינסולין, במיוחד בתחילת המחלה, מחזקת את פעילות הלבלב. במצבים כאלה ניתן להאריך את יכולת הלבלב ליצור אינסולין לתקופה ממושכת על ידי מתן אינסולין. תהליך המוביל לאיזון סוכרת טוב יותר ועשוי להקטין סיכון לסיבוכים מאוחרים. הטיפול באינסולין יכול להביא לשיפור בתפקוד הלבלב בתחילת המחלה, ולפעמים ניתן להפחית ואף להפסיק טיפול באינסולין בזכות זה".

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום