משקאות ממותקים: איום כבד

(0)
לדרג

מחקר: שתייה של ליטר קולה ביום מעלה את כמויות השומן באיברים הפנימיים בגוף ומכפילה את כמות השומן בכבד ובשרירים, דבר העלול להוביל למחלות לב ולסוכרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שתיית משקאות ממותקים מובילה לעלייה בשומן באיברים הפנימיים, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

במהלך המחקר ביקשו חוקרים מדנמרק מ-47 משתתפים בעלי עודף משקל לשתות בכל יום ליטר של מים, חלב, דיאט קולה או קולה רגילה, במשך תקופה של חצי שנה.

נמצא כי שתייה של בקבוק קולה בנפח 1 ליטר ביום הובילה לעלייה של 25% בשומן הוויסארלי (באיברים הפנימיים, בחזה ובבטן), ולהכפלת כמות השומן בכבד ובשרירים. מהמחקר עולה כי ההשפעות השליליות של משקאות ממותקים הן הרבה מעבר לעלייה במשקל או בכמות השומן בגוף, וכי מדובר בהצטברות שומן באזורים לא-נכונים.

ממצאים אלה מספקים עדות נוספת התומכת בהמלצות להפחתת צריכת משקאות ממותקי-סוכר. עם זאת, המחקר הנוכחי לא מצא כי בקבוצה ששתתה קולה נרשמה עלייה גדולה יותר במשקל הגוף, בהשוואה לקבוצות האחרות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבודות שנעשו עד כה, נמצא כי עלייה בשומן ברקמות הפנימיות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות תסמונת מטבולית, סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם ומחלת כבד. איגוד בריאות הלב האמריקאי ממליץ על שתייה של עד 3 פחיות משקה קל בשבוע, אך לפי הנתונים, גברים צעירים צורכים הרבה יותר מכך - כשתי פחיות ביום בממוצע.

החוקרים מציינים עוד כי הסוכר במשקאות הקלים בדנמרק, שונה מזה שבו משתמשים להמתקת מרבית המשקאות הקלים בארה"ב. הממתיק המקובל באירופה הוא סוכרוז, בניגוד לסירופ עתיר פרוקטוז שבו משתמשים בארה"ב. לכן ייתכן שצריכת משקאות קלים בארה"ב תוביל לבעיות משמעותיות יותר בכל הנוגע לעלייה במשקל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום