הקשר בין כאב ראש להפרעות קשב

(2)
לדרג

מחקר בבי"ח בני ציון: כ-30% מבני הנוער מתלוננים על כאבי ראש לעתים תכופות. בנוסף, נמצא קשר בין כאבי הראש להפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה

מאת: מערכת zap doctors

באמצע הלימודים, הראש מתפוצץ. כאבי הראש יכולים להיות קשורים להפרעות קשב וריכוז, כך עולה ממחקר חדש שנערך לאחרונה במרכז הרפואי "בני ציון", בשיתוף עם בית החולים "רמב"ם".

במחקר השתתפו 2,000 תלמידי כיתות י' מבתי ספר בחיפה וילדים שהגיעו למרפאה לנוירולוגיית ילדים במרכז הרפואי מיוזמתם, והתלוננו על כאבי הראש. נמצא כי כ-30% מבני הנוער מתלוננים על כאבי ראש תכופים, הפוגעים באיכות חייהם. בנוסף, מהממצאים עולה הקשר בין תדירות כאבי הראש להפרעות קשב וריכוז וללקויות למידה.

מה גורם לכאב ראש?

את הגורמים לכאבי ראש אצל ילדים ניתן לחלק לארבע קבוצות: כאבי ראש הנמשכים שבוע לכל היותר, המלווים לעתים בחום, שנגרמים בדרך כלל כתוצאה ממחלה זיהומית; כאבי ראש הנמשכים מספר שעות, אך מופיעים לסירוגין. לקבוצה זו שייכת המיגרנה, שמופיעה גם אצל ילדים קטנים מאוד, כבני 5-6, ומתאפיינת בכאבים חזקים המלווים בבחילה ובהקאות; קבוצה נוספת היא של כאבי ראש כרוניים, הנמשכים מספר חודשים ומתגברים בעוצמתם ובתדירותם. הקבוצה הרביעית כוללת כאבי ראש תכופים, לרוב קלים, שאינם מפריעים לפעילות היומיומית. אלה יכולים להיגרם על רקע נפשי, בגלל מצוקה, מתח או חרדה.

"ראינו בבירור, כי ילדים המאובחנים כבעלי ליקויי למידה, התלוננו תכופות על כאבי ראש חוזרים מסוג מתח וילדים עם הפרעת קשב התלוננו על כאבי ראש מסוג מיגרנה. גילינו שהפרעות הקשב והלמידה הינם גורם משמעותי לכאבי ראש בילדים ונוער", מסביר ד"ר יעקב גניזי, מנהל המרפאה לנוירולוגיית ילדים.

לדבריו, לחץ הוא סיבה שכיחה לכאבי ראש בקרב ילדים ומתבגרים, המופיעים אצל יותר מ-50% מהילדים בגילאי בית ספר. בניגוד למיגרנה, כאב ראש הנובע מלחץ, מתואר ככאב עמום ולוחץ, מלווה במתח שרירי, אך אינו כולל בחילות או הקאות.

"בדרך כלל כאבי הראש אינם ביטוי של מחלה מסוכנת, אך זו בעיה שההשפעה שלה על איכות החיים והלמידה משמעותית ביותר. הגורמים לכאבי הראש מורכבים והטיפול צריך להיות משולב: טיפול תרופתי, טיפול פרא-רפואי ומשפחתי".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום נוירולוגיית ילדים
פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום