שתלי PIP: השד אינו נורא

(0)
לדרג

משרד הבריאות הורה לרופאים להחליף שתלי PIP לכל אישה שחפצה בכך. מומחה ממליץ על החלפה גם אם השתלים לא זלגו

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

נשים רבות בוחרות להגדיל את החזה כדי להיראות טוב יותר, להעצים את נשיותן ולחזק את ביטחונן העצמי. כך, למעלה מ-10 מיליון נשים בעולם עברו הגדלת חזה עם שתלי סיליקון מכל הסוגים.


שתלי PIP
שתלי PIP

השתלות: כך זה עובד

"בניתוח להגדלת חזה יוצרים מעין כיס בדופן בית החזה, מתחת לרקמת השד או השריר של דופן בית החזה ולשם מכניסים שתל סילקון", מסביר ד"ר יצחק ליפין, מומחה בכיר לכירורגיה פלסטית ולניתוחים אסתטיים, ובעל קליניקה פרטית במרכז לבריאות האישה ברמת אביב. "השתל בנוי ממעטפת של חומר אלסטי שעשוי מסיליקון והיא דומה במראה למעין שקית שבתוכה ג'ל. ישנם מספר יצרנים בעולם לשתלי סיליקון, אשר סוגי השתלים שהם מציעים שונים בעובי ומבנה המעטפת, בג'ל וכמובן בגודל השתל וצורתו. השתלים אמורים לעמוד בסטנדרטים רפואיים מחמירים, כדי שלא ייגרם נזק לגוף, לא יתעוררו דלקות ותגובות בלתי רצויות מבחינה בריאותית, וכמובן שיחזיקו מעמד לאורך זמן".

שתלי סיליקון של חברת PIP

"בעקבות גילוי מקרי זליגת הג'ל בשתלים מתוצרת החברה, החלו הרשויות בצרפת לחקור את המקרים וגילו כי הסיכון לקרע או דליפה של הג'ל, סיכון הקיים בכל סוגי השתלים, גדול פי חמישה ויותר בשתלים מתוצרת החברה. הג'ל בתוך השתל אמורה להישאר כמקשה אחת ולא לזלוג אם נפגעת המעטפת, אולם בשתלים של החברה נעשו שינויים במעטפת שגרמו להיחלשותה ובנוסף השתמשה החברה בסוג של ג'ל שלא אושר לשימוש בבני אדם".

סכנות הדליפה

בתחילת שנות התשעים התחוללה בארה"ב בהלת סיליקון, דבר שהביא בשלב מסוים לאיסור השימוש בו, אך יותר מאוחר, לאחר בדיקות נוספות של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, אושר השימוש ללא מגבלות. "שתלי סיליקון איכותיים אינם צפויים לגרום נזק כלשהו", מרגיע ד"ר ליפין, "יתרה מזו, הסיכוי של נשים מושתלות חזה לחלות בסרטן השד קטן ב-30% לעומת נשים שלא עברו השתלה. במקרה של שתלי PIP, התברר כי במטרה לחסוך בעלויות הייצור נעשה שימוש בסיליקון תעשייתי זול המכיל תוספי דלק. אמנם בבדיקה ראשונית נמצא שהוא אינו רעיל, אבל הוא עלול לגרום, אם ידלוף לגירוי מקומי של השד, ולכן בשלב הזה קראו היצרנים למושתלות להימצא תחת מעקב רפואי. במקביל מצאו שאצל שמונה נשים מתוך 30,000 שעברו השתלה בצרפת התפתחו גידולים שונים בשד. אלא שמדובר בגידולים מסוגים שונים ואף נדירים מאוד, ולכן קשה לבסס קשר כלשהו בינם לבין השתלים שבגופן של הנשים", מסכם ד"ר ליפין.

מה עושים?

לפי ד"ר ליפין, "בעוד שממשלת צרפת החליטה כי שתלים מתוצרת חברת PIP אשר לגביהם התעורר חשש כי הם מסרטנים, יוצאו בתור צעד מנע על חשבון הממשלה, ממשלות אחרות, בהן ממשלת בריטניה, גרמניה וישראל טענו בימים האחרונים כי השתלים אינם מהווים סכנה בריאותית, אלא אם כן יש חשד לדלף או לקרע בהם.

"ה-ISAPS, האיגוד הבינלאומי של המנתחים הפלסטיים האסתטיים, הידוע בקפדנותו בענייני בטיחות, יצא בהמלצה להוציא באופן גורף את כל השתלים של חברת PIP. משרד הבריאות הישראלי, לאחר התייעצות משותפת עם האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, הוציא הנחיה לפיה כל אישה שבגופה הושתלו שתלי PIP ושחפצה בהסרתם, גם בלי שהוכחה דליפה, תוכל להסירם. עם זאת, ההכרח הרפואי בהסרת השתלים יהיה רק אם אותרה דליפה. במקרה של חשש לדליפה מומלץ על ניתוח להסרת השתלים. ההחלטה התקבלה לאחר בדיקה עדכנית של המלצות משרדי הבריאות במערב אירופה.

"לאור כל האמור לעיל, דעתי האישית היא שהבהלה אינה במקומה", מבהיר ד"ר ליפין, "יש בהחלט חובה לגשת ולבצע בדיקת אצל פלסטיקאי מומחה ובדיקת אולטרסאונד כדי לוודא שאין קרע או דליפה. בנוסף, אם יש שינוי במראה וצורת השד או אם עברו כ-10 שנים מאז הניתוח, הנטייה היא יותר לכיוון של החלפת השתלים. חשוב גם להתייחס למצבן הנפשי של המושתלות. במקרה של מתח נפשי ולחץ המלצתי היא להחליף שתלים".

בואו לדבר על זה עם ד"ר ליפין בפורום הגדלת חזה, הרמת חזה והקטנת חזה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום