שירות בריאות הנפש לילד במשבר

(1)
לדרג

מדיון שנערך בכנסת עולה כי יישום הרפורמה החל טרם אישורה: ירידה דרסטית במספר מיטות אשפוז, היעדר מסגרות שיקום ומחסור חמור בכ"א

מאת: מערכת zap doctors

ב-15 השנים האחרונות חלה ירידה של 40% במספר המיטות המיועדות לאשפוז קטינים בבתי חולים ובמחלקות פסיכיאטריות; כך עולה מנתונים שהוצגו בדיון שהתקיים אתמול (ג') בוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ זבולון אורלב.

מדו"ח של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת עולה כי ב-1998 שיעור המיטות ל-1,000 נפשות בקבוצת הגיל הרלוונטית עמד על 0.160, זאת בהשוואה ל-0.115 מיטות ב-2010 ירידה של 28%. במקביל, שיעור האשפוזים ל-1,000 איש עלה ב-38%: ב-1998 שיעור האשפוזים ל-1,000 נפשות עמד על 0.244 לעומת 0.337 בשנת 2010.

"לפני 15 שנים, כשחוקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי, הפסיכיאטריה לא נכללה בחוק", אמר בדיון ד"ר איגור ברש, סגן ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, "עשו רפורמה מבנית וסגרו 200 מיטות, בתקווה שהמטופלים יטופלו בקהילה, ושייבנו פתרונות פוסט אשפוזיים, וממילא יזדקקו לפחות אשפוזים".

יו"ר הוועדה זבולון אורלב הסביר כי "קיצצו מיטות אשפוז בהנחה שיהיה יותר טיפול בקהילה, אבל לא נתנו פתרונות של טיפול בקהילה".

1 מ-10 יסבול מבעיה נפשית

לפי נתונים שהוצגו בדו"ח 11.8% מבני הנוער בגילאי 14 עד 17, סובלים מסימפטומים של הפרעה פסיכיאטרית הגורמת להם למצוקה ומפריעה לתפקודם. עם זאת, שיעור הפנייה לסיוע מקצועי בשל בעיה נפשית או חברתית עומד על 22% מבני הנוער ו-11% מבין האמהות בלבד.

בנוסף לירידה המתמדת במספר מיטות האשפוז הפסיכיאטרי לילדים, קיימת בעיה של היעדר מסגרות חוץ ביתיות במקרה של שחרור מאשפוז. מהדו"ח עולה כי להערכת משרד הבריאות בכל שנה מתעכב שחרורם של כ-30 ילדים ובני נוער בשל היעדר זמינות של מענה חוץ-ביתי.

מחסור חמור בכוח אדם

ד"ר מיכל רפופורט, מהאיגוד לפסיכיאטריה של הילד: "בארץ רק 170 פסיכיאטרים לילדים ולנוער. כשילד מגיע לטיפול במרפאה אני מקציבה לו טיפול של שנה, כדי שאוכל להעניק טיפול לכל הממתינים בתור. נותנים עדיפות למקרים הקשים, ומקרים 'קלים' כמו גירושין או עבריינות נאלצים להמתין חודשים ארוכים בעוד שהבעיות מחמירות". לדבריה, פעמים רבות ילדים שוחררו מאשפוז, לאחר שמצבם התייצב, אבל בחוץ אינם מקבלים אישור מקופות החולים לתרופות המומלצות להם. "הקופות מאשרות תרופות רק לילדים הסובלים מפסיכוזה או סכיזופרניה ולא לילדים עם בעיות התנהגות".

יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב הבטיח בסיכום הדיון כי הוועדה תבצע ביקור פתע במסגרות המטפלות בילדים, ותקיים ישיבת מעקב בעוד חצי שנה.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום