טיול בחו"ל: טיפול בבעיות רפואיות

(0)
לדרג

מלריה, שלשולים, סחרחורות בפסגת ההר ועקיצות יתושים באמצע טראק. לפני הטיול הגדול לחו"ל מומלץ לדעת ממה להיזהר. רפואת מטיילים: כתבה שנייה בסדרה.

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

מצבי חולי בטיול, בייחוד כשמטיילים במדינות העולם השלישי, שכיחים למדי, אך אין צורך לתת להם להרוס לכם את התוכניות. "מטיילים נחשפים למחלות זיהומיות שחלקן קיימות בימינו רק באזורים טרופיים מסוימים", מסביר ד"ר אבי יצחקי, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל "מרפאת מטיילים וחיסונים". לדבריו, "ניתן למנוע חלק מהמחלות על ידי חיסונים, שמירה על היגיינה ואמצעי זהירות, אך לא ניתן למנוע את כל המחלות. זאת כי חלק מהמחלות מועברות באמצעות מזון ומים נגועים, יתושים וחרקים, מגע עם בעלי חיים, יחסי מין ללא קונדום, שימוש במחטים מזוהמות או הדבקה הנובעת מקירבה לאדם חולה".

מלריה וצרות אחרות

באזורים טרופיים או במדינות עולם שלישי קיימים זיהומים רבים, לדוגמה מחלת המלריה, הנגרמת על ידי טפיל החודר לגוף באמצעות עקיצת יתוש האנופלס. "קיימים ארבעה סוגים של טפילי מלריה, שבחלק מהמדינות הצליחו לפתח עמידות כלפי חלק מהתרופות למניעת המחלה", אומר ד"ר יצחקי. "ניתן לקבל במרפאת מטיילים טיפול מונע המתאים לאזור שאליו נוסעים. הטיפול כולל נטילת כדורים לפני שנכנסים לאזור הנגוע ולאחר תקופת השהות בו. חיוני לקבל טיפול מונע למלריה מכיוון שזו מחלה קשה המסכנת חיים ומדי שנה נדבקים בה כ-300 אלף איש".

הבטן מתהפכת

שלשולים וכאבי בטן גם הם תופעה שכיחה בקרב המטיילים. אף שקיימים חיסונים נגד חיידקים כמו סלמונלה או כולרה, לא ניתן למנוע את התופעה באופן מוחלט. "תופעות אלה נובעות בדרך כלל מזיהומים בדרכי העיכול. הן עוברות לאחר יומיים-שלושה, בהם מומלץ למטייל לנוח, לשתות הרבה מים ולאכול מזון מלוח", אומר ד"ר יצחקי. "במקרים מסוימים המצב מסתבך עד להקאות, דם בצואה ועליית חום הגוף. במקרים כאלה מומלץ לפנות לעזרה רפואית ואם אין כזו בנמצא, כדאי להשתמש באנטיביוטיקה שהבאתם מהארץ".

חולים על הגובה

ייתכן שבמהלך הטיול תבקרו באזורים מיוחדים, הדורשים מאמץ גדול כמו טיפוס על הר או אזור גבוה. "כאשר עולים לגובה בזמן קצר יחסית, לאחר כמה שעות עלולים להרגיש חולשה, עייפות, סחרחורת, בחילה וכאבי ראש - אלו תסמינים של מחלת גבהים וישנן דרכים למנוע אותה", מסביר ד"ר יצחקי. הוא ממליץ למטיילים שמגיעים לגובה של 3,000 מטר להישאר יומיים-שלושה בנקודה הממוקמת בנקודת ביניים ורק לאחר מכן להמשיך לעלות אזור הגבוה יותר. אם אין ברירה וחייבים לטפס, כדאי לא לאכול ארוחות כבדות ולא לשתות אלכוהול, גם לאחר הגעתכם למקום. כמו כן, יש להימנע ממאמץ מיותר . לדבריו, "ישנו טיפול מונע למחלת גבהים הניתן לאחר התייעצות עם רופא ומתאים לאנשים המתכננים טיול לגובה רב ללא עצירות ביניים".

יתושים בג'ונגל

המטיילים באזורים אקזוטיים אוהבים מסלולים בתוך ג'ונגלים ויערות טרופיים למיניהם, אולם גם היתושים מחבבים אזורים אלה והם עוקצים את המטיילים ללא רחם. במהלך העקיצה עלולות לעבור לקורבן מחלות רבות ומסוכנות כמו קדחת דנגי, מלריה וקדחת המוח היפנית, לחלקן קיים חיסון או טיפול מונע ולחלקן לא. ד"ר יצחקי מציין כי הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכון למחלות היא לשלב בין חיסון נגד המחלות, טיפול תרופתי מונע, חומרים נגד יתושים, כילות, רשתות וביגוד המגן על הגוף.

אם אתם מרגישים חולים, כדאי לעצור את הטיול ולנוח מספר ימים. אם החום לא יורד במשך שלושה ימים חשוב להתייעץ עם רופא, ואם המטייל שוהה באזור נגוע מלריה ואין עזרה רפואית באזור, מומלץ להשתמש בתרופות נגד מלריה שניתנו במרפאת מטיילים בארץ.

כתבה נוספת בתחום: נסיעה לחו"ל עם ילדים

בכתבות הבאות: הכנה לחופשת סקי, מדריך חיסונים למטיילים, תיק תרופות לנסיעה לחו"ל, ביטוח בריאות לטסים לחו"ל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת מטיילים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום