נטורופתיה: לחיות טוב עם HIV

(0)
לדרג

הרפואה הקונבנציונלית הגיעה להישגים מרשימים בטיפול באיידס, אך מערכת החיסון של החולים עדיין פגיעה. הנטורופתיה מציעה כללים לשיפור איכות החיים

מאת: מור דואני

בשנים האחרונות חלה התקדמות אדירה במישור הרפואי הקונבנציונלי בתחום הטיפול בנגיף האיידס, כאשר באמצעות הטיפול התרופתי עלתה תוחלת החיים של חולי האיידס ובעיקר של נשאי הנגיף באופן משמעותי. עם זאת, היות שהמערכת החיסונית חלשה באופן קיצוני, הסיכון לחלות כתוצאה מחשיפה לווירוסים או גורמי מחלות אחרים גבוה באופן מהותי ביחס לשאר האוכלוסייה.

הנטורופתיה נותנת ביטוי לכוחות ריפוי טבעיים, היכולים לסייע להחלים ממצבים פתולוגיים שונים ולשמור על בריאות טובה, ואימוץ של כמה עקרונות מהתחום יכול הן לשפר את מצבם ואת איכות חייהם של החולים במחלה, והן לעזור לנשאים לדחות ככל האפשר את התפרצות המחלה הפעילה. הנה כמה כללים, תזונתיים והתנהגותיים, שכדאי לאמץ כדי לחזק את הגוף ולשפר את התנגודת החיסונית שלו:

טיפול באיידס על ידי נטורופתיה
טיפול באיידס על ידי נטורופתיה

טיפול במערכת העיכול

"האדם הינו מה שהוא אוכל" המזון הוא החומר הבונה את הגוף ומספק חומרי מוצא חשובים לבנייה מערכת החיסון ולחיזוקה. חשוב להתחיל במערכת העיכול כדי לאפשר לכל הטיפול המערכתי להצליח.

על התזונה להיות פשוטה ולכלול פחמימות מורכבות, שומנים חיוניים ומעט חלבונים איכותיים.

יש לשים דגש על אכילת פחמימות מורכבות הכוללים דגנים וקמחים מלאים, סיבים תזונתיים, פירות וירקות. חשוב להימנע מסוכרים, היות שהם מחלישים את מערכת החיסון וגורמים לאיבוד של רכיבי תזונה החיוניים לתפקוד מערכת העצבים ומערכת החיסון (ויטמין B1 ותיאמין, לדוגמה).

לצריכה של סיבים תזונתיים חשיבות נעלה בסיוע לחיידקי מעיים ידידותיים להתפתח ולכן מומלץ לצרוך גם סיבים פרה-ביוטיים.

חיוני להימנע משומנים רוויים ומחומצנים הפוגעים במערכת העיכול ויכולים לחזק מצבים דלקתיים. כדאי להימנע ממאכלים מטוגנים, מפיצוחים קלויים ומשומנים המגיעים מהחי.

חשוב להקפיד על אכילת חלבון איכותי, המגיע בעיקר מהצומח: קטניות, דגנים מלאים, זרעים ואגוזים. החלבון חשוב מאד לבניית תאים חדשים.

מומלץ לאכול הרבה ירקות טריים, מגוונים ובאיכות גבוהה.

מומלץ לאכול כ-2-3 יחידות פרי ביום, או כוס קטנה של מיץ טרי סחוט במקום יחידת פרי אחת. חשוב להקפיד על אכילת פירות העונה.

חשוב מאוד להקפיד על היגיינה של הפירות והירקות הנצרכים.

חשוב מאוד לגוון בבחירת המזונות הנצרכים, ליהנות מהם ולאכול מתוך שמחה.

התייחסות נבונה ואוהבת לגוף כוללת אכילה של ארוחות קטנות ומרובות כל כמה שעות, כדי לאפשר למערכת העיכול לפעול ללא עומס.

כדאי מאוד להימנע לחלוטין ממזון מעובד.

מומלץ לשמור על משקל גוף תקין. חשוב להפחית עודף משקל שעלול להחליש את המערכת החיסונית, או לחלופין לא להגיע למצב של תת משקל.

תוספי תזונה חשובים ויכולים לשקם את הגוף במהירות גדולה יותר. מומלץ לצרוך ויטמין C, ולהקפיד לשלב ויטמין C חומצי שמעלה את החומציות במעיים ומחסל פתוגנים עם ויטמין C בצורה של אסטר C, המשמש כאנטי אוקסידנט חזק ואנטי ויראלי.

לוויטמין E בשילוב עם סלניום יש השפעה חיובית על ייצור נוגדנים בגוף.

כדאי לצרוך ויטמין B כמערך תומך במערכת העצבים, שדורשת שיקום והשקעה רבה בעת המחלה וגם במצב של נשאות.

טיפול בכבד

לאחר איזון מערכת העיכול ההתמקדות עוברת לכבד. הנטורופתים מתאימים לחולה תזונה שמשפרת את מצב הכבד, עוקבים אחר תפקודיו בבדיקות המעבדה ומתייחסים לאלמנטים נוספים שמשפיעים עליו, דוגמת תרופות שונות שהאדם צורך באופן קבוע, כעסים ורגשות אצורים, איכות השינה, אופי החלומות ועוד. כדי לשפר את תפקוד הכבד מומלץ:

להרבות באכילת ירקות ירוקים עליים וגבעוליים.

להימנע ממזון שומני, מטוגן, מעובד ומתועש.

להרבות בשתיית תה ירוק.

להמעיט בחלבון מהחי.

חיזוק ברובד הרגשי

כאשר האדם רוצה לחיות באיכות חיים טובה, ניתן לסייע לו באמצעות רפואת גוף-נפש. טיפולי גוף-נפש מסייעים בהקלת הכאב, הפחדים, המתח הנפשי והתפקוד הלקוי.

פעילות גופנית קבועה חשובה מאוד לחיזוק מסת השריר ועוזרת בייצור החומרים החיוניים לגוף, דבר שעוזר בחיזוק מערכת החיסון, מספק תגובה טובה יותר לטיפול ומשפר את מצב הרוח. רצוי להפעיל בכל תרגול של הגוף קבוצת שרירים אחרת בסגנון הרוטציה, וכך לעטוף את כל הגוף ביחס הוגן ואוהב.

מומלץ מאוד לתרגל מדיטציה, המגדילה את יכולת הגוף והנפש להגיע להרפיה ורגיעה.

עבודה בדמיון מודרך יכולה לעזור לשנות את המצב הרגשי וכן לחזק את מערכת החיסון באמצעות ההדמיה.

מור דואני היא נטורופתית (Bs.c), מרצה בבית הספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים, מנחה תהליכי התפתחות וצמיחה ליחידים ולקבוצות ומטפלת בקליניקה בראש העין ורמת גן.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום