השמנה: טיפול בילדות מונע מחלות

(0)
לדרג

ממחקר מקיף עולה כי ילדים בעלי עודף משקל הופכים למבוגרים מלאים, בסיכון מוגבר למחלות. הבשורה הטובה: אם מורידים במשקל בגיל צעיר, אפשר להוריד הסיכון

מאת: מערכת zap doctors

על רקע המחקרים הרבים המצביעים על קשר בין השמנה בילדות לתחלואה בבגרות, נמצא כי טיפול במשקל עודף בגיל הילדות והנעורים יכול להוריד את הסיכון לרף הנורמה, הממוצע באוכלוסייה. כך עולה ממחקר מקיף שפורסם לאחרונה בכתב העת New England Journal of Medicine.

רקע

במהלך העשורים האחרונים חלה עלייה דרסטית בשכיחות של עודף משקל בילדים. ידוע כי קיים קשר הדוק בין השמנה בילדות לתחלואה בבגרות, בעיקר מחלות לב וכלי הדם, סוכרת, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה וכבד שומני. קיימים אף מחקרים, בהם מנבאים החוקרים כי תוחלת החיים בדורות הקרובים תחל לרדת נוכח ההשמנה והתזונה הלא בריאה.

שיטות

חוקרים מפינלנד אספו נתונים מארבעה מחקרים גדולים שעקבו אחרי משקל ותחלואה מילדות עד בגרות בתושבי ארה"ב, אוסטרליה ופינלנד. לאורך השנים משתתפי המחקר נשקלו, נמדדו ועברו בדיקות שונות, כולל בדיקות סוכר בצום ושומנים בדם. לצורך סיווג המשקל בילדים נעשה שימוש באחוזוני מסת גוף (BMI) לפי גיל; במבוגרים BMI מעל 25 נחשב כעודף משקל ו-30 כהשמנה. בסך הכך נאספו נתונים על 6,328 מטופלים, שהיו במעקב בממוצע 23 שנה. הגיל הממוצע לתחילת המעקב היה 11.

תוצאות

14.6% מהילדים בעלי משקל תקין הפכו למבוגרים בעלי משקל עודף. מבין הילדים עם עודף משקל או השמנה 64% ו-82%, בהתאמה, היו בעלי משקל יתר כמבוגרים.

באופן כללי נמצא קשר הדוק מאוד בין השמנה בילדות לסיכון לסוכרת, מחלות לב, ושומנים בדם בבגרות. עם זאת, בילדים עם עודף משקל שהגיעו לגיל 18 במשקל תקין, הסיכון היחסי ירד חזרה לרמת הסיכון של ילדים בעלי משקל תקין.

מסקנה

השמנה בילדות מגבירה סיכון לתחלואה בבגרות, אך טיפול בבעיית המשקל בזמן יכול להחזיר את הסיכון היחסי לתחלואה לסיכון הממוצע הקיים באוכלוסייה. המחקר הנוכחי מראה כי ניתן להשפיע על הבריאות העתידית של ילדים, גם אם הם סובלים מעודף משקל בגיל צעיר.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום