תפריט בריא שהלב אוהב

(0)
לדרג

מנתונים שנאספו ב-40 השנה האחרונות עולה כי צריכת בשר, חלב ומשקאות ממותקים קשורה לסיכון יתר לשבץ מוחי. ירקות, דגים, קפה ושוקולד מורידים את הסיכון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר אמריקאי חדש שהתפרסם לאחרונה הצליח למצוא קשר בין התפריט שלכם לסיכון לשבץ מוחי. באופן כללי - עודף מלח ואכילה מופרזת הם גורמי הסיכון הגדולים ביותר.

החוקרים הצליחו לגבש רשימת מאכלים שיכולים להשפיע על הסיכון למחלות לב. כך למשל, מנה יומית של בשר מלווה בעלייה של 24% בסיכון לשבץ מוחי. בנוסף, משקאות ממותקים בכמות גדולה גורמים לעלייה בשכיחות להשמנה, סוכרת, תסמונת מטבולית ומחלות כליליות. גם חלב מלא מלווה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי בהשוואה לחלב דל שומן.

דגים, פירות וירקות, קפה, תה ודגנים מלאים עשויים להוריד את הסיכון לשבץ:

3 מנות דגים ביום מלוות בירידה של 6% בסיכון לשבץ מוחי.

יותר מ-5 מנות של פירות וירקות ביום מלוות בירידה של 26% בסיכון לשבץ מוחי.

צריכה שוקולד רבה מלווה בירידה של 29% בסיכון לשבץ מוחי.

3-4 כוסות קפה ביום מלוות בירידה של 17% בסיכון לשבץ מוחי. במקרה של תה, 3 ויותר כוסות ביום קשורות לירידה של 21% בסיכון לשבץ מוחי.

צריכה רבה של דגנים מלאים מלווה בירידה של 21% באירועי לב וכלי הדם.

הסקירה פורסמה לאחרונה בכתב העת Lancet, וכללה נתונים ממחקרים שנאספו במאגר הנתונים הרפואיים הלאומי של ארה"ב משנת 1970 ועד ימינו. ממצאי המחקרים, כותבים החוקרים, היו מגוונים ואף סותרים. בכל מקרה, דרושים מחקרים נוספים לשיפור הממצאים, כיוון שהעדויות הקיימות כיום אינן מצביעות בהכרח על קשר סיבתי.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום