הרפורמה בבריאות הנפש תקועה

(0)
לדרג

בג"ץ הורה למדינה להשיב בתוך חודשיים כיצד תקדם את השינוי במתן שירותי בריאות הנפש. לפי ארגון "בזכות", כרבע מיליון ישראלים נפגעים כיום עקב המשבר בתחום

מאת: מערכת zap doctors

בג"ץ הורה למדינה, בדיון שנערך ב-22.12.2011, להשיב בתוך חודשיים, כיצד היא מתכוונת לקדם את הרפורמה בבריאות הנפש, שיישומה תקוע משנת 1997. בית הדין סירב לבקשת המדינה למחוק את עתירת הארגונים החברתיים, הדורשים רפורמה בהקדם.

בדיון טענו העותרים, ארגון "בזכות" ועמותת "עוצמה" (פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש), כי הממשלה אינה עושה כל שביכולתה כדי לתקן את המשבר החריף במתן השירות בקהילה. גם אם החקיקה אינה מתקדמת, הזכירו, לרשות הממשלה עומדים אמצעים חלופיים. כך למשל, מתוקף סעיף 69 לחוק ביטוח הבריאות הממלכתי, רשאי שר הבריאות, באישור הממשלה, להעביר את האחריות למתן שירותי בריאות נפש לקופות החולים.

משרד הבריאות השיב בדיון כי הוא בהחלט שוקל חלופה זו, אך באותה נשימה ביקש למחוק את העתירה הוותיקה שנדונה בבג"ץ משנת 2005. העותרים טענו, כי בנסיבות אלו, ובהתחשב בפגיעה האנושה בזכות היסודית לבריאות של כרבע מיליון פגועי נפש בישראל, לממשלה אין סמכות שלא להחליט.

להסדיר את שירותי ברה"ן תחת גג אחד

העתירה הוותיקה הוגשה לבג"ץ נגד משרד הבריאות ומשרד האוצר בדרישה להסדיר תחת סמכות אחת את מתן שירותי בריאות הנפש. זאת, כדי שכל השירותים יהיו באחריות קופת החולים המבטחת את המטופל.

בית המשפט העליון הוציא עוד אז צו על תנאי המורה למדינה לפעול, אך הרפורמה בבריאות הנפש טרם יושמה. חלף זמן רב עד שהממשלה ניסחה הצעת חוק בנושא ועד שסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, החליט לאמץ מתווה זה. לטענת העותרים, הצעת החוק תקועה כבר יותר משנה לאחר שעברה בקריאה ראשונה בכנסת.

ארגוני בריאות הנפש מתריעים כי כרבע מיליון איש בישראל נפגעים מהיעדר שירותים זמינים בקהילה: פחות משליש מהמבוגרים וכרבע מהילדים הזקוקים לשירותי בריאות נפש מטופלים במסגרות הציבוריות המופעלות כיום בקהילה. שאר הנזקקים אינם מקבלים טיפול כלל או נדרשים לשלם עבורו מכיסם. בישובים רבים, בייחוד בפריפריה, אין מרפאות ציבוריות או שהתורים ארוכים מנשוא.

פרופ' אלי שמיר, יו"ר "עוצמה" ציין כי "לפי נתוני המרפאות הממשלתיות לבריאות הנפש, מספרם של המטופלים והטיפולים ירד ב-20% בחמש השנים האחרונות, זאת בעוד שבעולם המערבי 4-5% מהאוכלוסייה זקוקה לטיפול רפואי נפשי. מספר המטופלים בישראל היה נמוך מ-1% מהאוכלוסייה בכל שנה. רבים נותרים ללא טיפול, על כל הכרוך בכך, כולל אשפוזים יקרים, שניתן היה למנוע, או מטופלים בשוק הפרטי".

לטענת ארגון "בזכות", ללא הרפורמה בבריאות נפש והוספת יותר מ-400 מיליון שקל לתקציבי קופת החולים לא יחול שינוי מהותי.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות הנפש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום