תרופות רבות? סיכון לאין אונות

(0)
לדרג

לפי מחקר אמריקאי, נטילת תרופות רבות עלולה להוביל להפרעות זקפה, והסיכון עולה עם כמות התרופות. בכל מקרה, אין להפסיק הטיפול התרופתי בלי להיוועץ ברופא

מאת: ד"ר עמית עקירוב

גברים הנוטלים תרופות רבות בשל מחלות שונות, נמצאים בסיכון מוגבר להפרעות בתפקודי זקפה, כך לפי מחקר אמריקאי חדש. הפרעות אלה אינן נובעות בהכרח ממחלות הרקע, אלא מעודף התרופות לטיפול בהן.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת BJU International השתתפו יותר מ-37,000 גברים בני 45-69 תושבי קליפורניה. החוקרים מצאו כי בקרב מי שנטלו שלוש תרופות או יותר באופן קבוע (57% מהמשתתפים), שיעורי הפרעות בתפקודי זקפה היו גבוהים יותר.

בסך הכל דיווחו 29% מהמשתתפים על הפרעות זקפה בדרגה בינונית עד חמורה. 16% מהגברים שנטלו שתי תרופות ופחות דיווחו על הפרעה בינונית בתפקודי זקפה - כלומר, סבלו רק לפעמים מקושי בהגעה לזקפה או בשמירה עליה. זאת בהשוואה ל-20% מהגברים שנטלו 3-5 תרופות, רבע מהגברים שנטלו 6-9 תרופות וכ-30% מהמשתתפים שנאלצו ליטול לפחות 10 תרופות. אלה סבלו מההפרעה לעתים קרובות יותר.

בגברים שנטלו 3-5 תרופות נרשם סיכון גבוה ב-15% להפרעות זקפה, בהשוואה לאלו שנטלו מספר קטן יותר של תרופות, והסיכויים היו גבוהים יותר מכפליים בגברים שנטלו 10 תרופות או יותר. החוקרים מסבירים כי הממצאים אינם מוכיחים כי התרופות אשמות בהכרח בהפרעות הזקפה, אלא שמאפיינים של גברים הנוטלים תרופות רבות עשויים להציב אותם בסיכון מוגבר להפרעות זקפה.

כצפוי, נמצא כי הפרעות זקפה היו נפוצות יותר בגברים מבוגרים יותר, בעלי משקל גבוה יותר, מעשנים ובקרב הסובלים ממחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, או דיכאון. אלה נטו ליטול מספר גבוה יותר של תרופות. עם זאת, לאחר ניכוי השפעת מצבים אלה על הקשר בין תרופות להפרעות בתפקוד המיני, מצאו החוקרים כי הקשר נותר על כנו.

החוקרים מדגישים כי אין להפסיק את הטיפול התרופתי במקרה של הפרעות זקפה, בלי להתייעץ עם הרופא המטפל. ייתכן שניתן להפחית את מינון התרופה, או להחליפה בתרופה אחרת.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעה בתפקוד מיני אצל גברים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום