הגדלת חזה : לנפץ את המיתוסים

(0)
לדרג

על רקע סערת שתלי הסיליקון של חברת PIP הצרפתית, הנה תזכורת לכל מה שאשה השוקלת הגדלת חזה צריכה לדעת על הניתוח

מאת: ד"ר עמי ברק

ההגדרה הנכונה להגדלת חזה היא למעשה הגדלת שדיים כיוון שאין מגדילים את בית החזה כולו, אלא מכניסים שתלי סיליקון ומגדילים רק את נפח השדיים עצמם.

למי מיועדת הגדלת חזה?

הגדלת חזה מיועדת לנשים בעלות חזה קטן או לא מפותח, שמרגישות לא נוח עם עצמן. חשוב להבהיר שלא כל חזה קטן או בינוני זקוק אוטומטית להגדלה. לא מעט נשים מתפקדות ומרגישות מצוין עם חזה קטן, ועל כן מדובר בתחושה אישית וסובייקטיבית בעיקר.

את ההגדלה מבצעים החל מגיל 18, בגיל שבו בדרך כלל האשה משלימה את התפתחותה המינית והמנטלית ויכולה להחליט אם היא באמת זקוקה להגדלת חזה. לא מעט נערות בנות 16 ו-15 מגיעות למרפאות בתקווה שיוכלו לעבור את הפרוצדורה בגילן, אולם עליהן להמתין בסבלנות כשנתיים-שלוש. רק במקרים שבהם קיים עיוות בשדיים, ניתן לטפל בכך עוד בגיל הנעורים.

נשים בוגרות המבקשות לעבור הגדלת חזה הן כאלה שהטרנד לא היה מוכר בנעוריהן או כאלה שסיימו את פרק הלידות בחייהן ומבקשות לבצע במקרים רבים הגדלה משולבת בהרמה. אמנם הגדלה כשלעצמה מעניקה אלמנט קל של הרמה בגלל הכנסת השתל אולם במקרים שבהם השד צונח לחלוטין, הגדלה בלבד לא תסייע.

הגדלת חזה
הגדלת חזה

דילמת השתל: מה מתאים למי?

ההחלטה בדבר גודל השתל מבוססת על הרצון של המטופלת, מימדיה הגופניים וניסיונו של הרופא. רופא טוב צריך להקשיב לרצונותיה ולציפיותיה של האשה שמולו ולבנות עימה יחסי אמון, כדי שהיא תחוש בהבדל ותתהדר בחזה בגודל מתאים ולא מוגזם, ולחילופין לא תסיים את הניתוח עם חזה קטן מדי ומאכזב. לא תמיד זה פשוט ואין המדובר ב"תוכנית כבקשתך". נשים רבות מגיעות למרפאה עם חלום של "CUP" מסוים, או ציפייה מסוימת שאינה תואמת את המצוי והרצוי. יש לדבוק בכמות סמ"ק ולא בגודל החזייה המבוקשת.

הקריטריונים לנפחים מסוימים מתבססים על רקמת השד הקיימת ועל איכות העור ככל שהוא פחות טוב, השתל שיוחדר יהיה קטן יותר.

כמו כן בודקים אם יש רפיון, מהו מבנה בית החזה, והפרמטרים של המטופלת עצמה מה גובהה ומשקלה או ביחס לחזה המבוקש, על מנת להגיע לפרופורציה יפה.

גדול זה לא תמיד מומלץ: שתל גדול מדי שיוחדר עלול לגרור לחץ על בית החזה וכאבי גב. הנפח הגדול ימשוך את השד כלפי מטה והתוצאה תהיה הפוכה במקום הרמה, תהיה צניחה.

השתל הממוצע המוחדר כיום הוא בגודל 350-400 סמ"ק אבל מעבר לפרמטרים של כל אשה חשוב גם לדעת איפה הוא יושתל. את הגדלה ניתן לבצע בכמה אופנים בקפל התת-שדי בקו החזייה, דרך הפטמה או דרך בית השחי. אם זה יהיה מתחת לשריר צריך יהיה להחדיר שתל גדול יותר כדי שהתוצאה תורגש. 200 סמ"ק מתחת לשריר לא יעשו כמעט הבדל.

איכות השתלים

השתלים שבהם משתמשים למשל ב"כללית אסתטיקה" עברו אישור קפדני של משרד הבריאות וה"כללית". מדובר בשתלי סיליקון ג'ל איכותיים ביותר שגם המעטפת שלהם עשויה סיליקון. השתלים נחלקים לשלוש דרגות צמיגות: גבוהה, בינונית (חצי נוקשה) וקלה-רכה המדמה רקמת שד.

אין כללים במה משתמש כל רופא הדבר תלוי בשיטות העבודה שלו. אם השימוש נעשה בשתל רך אפשר להחדיר שתל של 400 סמ"ק וגם אז, התוצאה תהיה רכה ונעימה ולא גדולה מדי.

השתלים מחולקים לשתל אנטומי המדמה צורת אגס או טיפה ולשתל עגול וגם כאן מדובר בהחלטה של הרופא והמטופלת כיצד ייראה השד העתידי.

מעל או מתחת לשריר?

העיקרון המנחה בהגדלות חזה הוא שעל השתל להיות מכוסה לגמרי ברקמות שד ועור ועל כן, כמעט תמיד עדיף להחדירו אל מתחת לשריר החזה, ובעגה המקצועית "מאחורי השריר". במקרים שבהם רקמת השד של המטופלת עבה והשתל המבוקש קטן ורך בוחרים להניח את השתל מעל השריר או לפניו.

היתרון בהחדרת השתל אל מתחת לשריר טמון במראה יפה וטבעי יותר וכך גם התחושה. כמו כן, מאחר שהשתל מונח מתחת לשריר ואינו מכסה את רקמת השד, ניתן לבצע ממוגרפיה ללא קושי וגם להניק. החיסרון: יותר כאבים בעת ההחלמה.

מה הסיכוי שהגוף שלי ידחה את השתל?

מדובר בסיכוי נמוך מאוד העומד סביב 1.5% בממוצע. בדרך כלל נוצרת רקמת חיבור סביב השתל, אך לעתים הגוף יוצר סביב השתל רקמה נוקשה שעלולה לגרום כאבים. רקמה כזו מכונה "קופסית" ולא ברור מה גורם לה. כשהיא לא קשה מאוד, משאירים את המצב כך. כשהיא קשה ומציקה מוציאים את השתל, מגרדים את הרקמה הקשה ומחזירים את השתל לשד. ברוב המקרים הדבר פותר את הבעיה.

איך בוחרים את הרופא הנכון?

ממש כמו השתלים עצמם יש לבחור ברופא מקצועי וטוב. מטופלת שתסמוך על הרופא שלה שהוא מומחה, בעל ניסיון בתחומו, עובד בארגון רפואי אמין ומשתמש בשתלים הטובים היותר נמצאת בידיים טובות.

האם השתלים עלולים להתפוצץ?

כשמדובר בשתלים איכותיים וטובים השתל לא אמור להתפוצץ, אלא במקרים של חבלה, תאונה או טראומה הנגרמת לגוף. במקרה זה יש להסיר את השתל כדי שהסיליקון לא ינדוד בגוף. בימים כתיקונם, שתל איכותי וטוב אינו נוטה להתפוצץ.

כל כמה זמן נהוג להחליף שתלים?

החברות המייצרות שתלים ממליצות להחליפם מדי 10-15 שנה, אבל כיום רוב הנשים לא מחליפות את השתלים אלא במקרה של בעיה. מומלץ להיות במעקב אצל הכירורג המנתח ולהיות ערים לכל שינוי במבנה השד אם יהיה שינוי במבנה, הדבר ייבדק באולטרה סאונד ו-MRI בעת הצורך.

האם יש קשר בין שתלים למחלות ראומטיות וכרוניות?

לאחר עשרות מחקרים שבדקו את הנושא לא נמצא כל קשר בין מקרים של פתולוגיות, מחלות ראומטיות או סרטן לשתלי הסיליקון. בעבר, אישר ה-FDA האמריקאי שימוש בשתלי סיליקון רק במקרים של שחזורי שד, אולם כיום גם משרד הבריאות האמריקאי מאשר שימוש בשתלים להגדלת חזה, בתנאי שיהיו איכותיים.

האם ניתן להניק אחרי הגדלת חזה?

אין כל בעיה להניק לאחר הגדלת חזה כיוון שהשתל מצוי מתחת לשריר, רקמת השד והפטמה לא נפגעות. נשים רבות מניקות לאחר הגדלת חזה.

האם אפשר לטוס לאחר הגדלת חזה?

בהחלט . בניגוד למה שחשבו בעבר, פער הלחצים באוויר אינו יכול להזיק לשתלים,

האם אפשר לעבור בדיקת ממוגרפיה כאשר יש שתלים בחזה?

כיוון שהשתל מצוי מתחת לשריר הוא כמעט ואינו מסתיר את רקמת השד ואפשר לבצע בדיקת ממוגרפיה ללא קושי. בעת בדיקת ממוגרפיה בקרב נשים עם שתלים משתמשים בטכניקה מיוחדת הנקראת "טכניקת אקלנד" המאפשרת בדיקה טובה יותר.

ד"ר עמי ברק, מומחה לכירורגיה פלסטית, רשת מרפאות כללית אסתטיקה, והמרכז הרפואי בני ציון.

בואו לדבר על זה בפורום שחזור שד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום