המדריך המלא לארון התרופות

(0)
לדרג

החורף כבר כאן, ואם עדיין לא עשיתם את זה, כדאי לבדוק את ארון התרופות שלכם, להשליך תרופות שפג תוקפן ולהצטייד בכל מה שצריך כדי להתמודד עם העונה הקרה

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors

תרופות יכולות להקל את כאבינו, לטפל בבעיות ואף להציל חיים, אולם שימוש לא נכון בתרופה עלול להיות מסוכן מאוד. "הצעד הראשון בהפקת מקסימום תועלת מנטילת תרופות עם מינימום תופעות לוואי הוא ללמוד על התרופה שנרשמה עבורנו", אומרת ננסי בשותי, רוקחת קלינית ברשת ניו-פארם. "חלק גדול מהמידע מסופק על ידי הרופא והרוקח, אך תמיד יש לעיין בעלון של התרופה, שבו מידע נוסף, מהימן ובדוק".



בשותי מדגישה כי "על המטופלים ליטול חלק פעיל בטיפול ולדרוש מידע לגבי ההתוויות של התרופה, אופן הלקיחה, תופעות לוואי, אינטראקציות עם תרופות נוספות שנוטלים, משך זמן הטיפול ותנאי אחסון".

ארון תרופות
ארון תרופות

כיצד שומרים על התרופות?

"את התרופה יש לשמור תמיד בקופסה המקורית שלה, ובצירוף העלון. התרופות צריכות להיות מאוחסנות במקום קריר ויבש ובטמפרטורת החדר (25 מעלות צלזיוס). במקרה שהתרופה מגיעה בקופסה עם צמר גפן, יש להקפיד להוציא אותו כי הוא גורם לספיחת לחות, מה שעלול לפגום ביציבות התרופה.

"אם מצוין בעלון שיש לשמור את התרופה בקירור אז הכוונה היא לאחסן את התרופה בטמפרטורה שבין 2-8 מעלות צלזיוס. כמו-כן, יש לשים לב אם מצוין שהתרופה רגישה לאור, ובמקרה הזה להקפיד לשמור במקום מוצל".

מה כדאי להחזיק באופן קבוע בבית?

"מובן שזה משנתה מבית לבית ותלוי בגילים של בני הבית ובמצבם הבריאותי, אבל באופן כללי ניתן לומר כי ארון תרופות בסיסי צריך להכיל תרופות לשיכוך כאבים והורדת חום; תרופות לטיפול בבעיות במערכת עיכול (נוגדי חומצה, תרופות לשלשול וקלקול קיבה ותרופות לטיפול בעצירות); תרופות לחיטוי פצעים וטיפול בכוויות שטחיות; ציוד עזרה ראשונה (פדי גזה, פלסטרים ואלכוהול); וגם מדחום.

"לקראת החורף כדאי להצטייד גם בתרופות נוגדות גודש, ספריי מי-מלח לאף ולכסניות להקלה בכאבי גרון. כמו-כן, ניתן לרכוש ערכה לבדיקת גרון על-מנת לאבחן במקרה של כאבי גרון אם מדובר במחלה חיידקית המחייבת פנייה לרופא או שמא במחלה ויראלית שמחייבת מנוחה והקלה בסימפטומים.

"בנוסף, מומלץ להחזיק מכשיר אדים בכל בית כדי להעלות את הלחות באוויר של החדר ולהקל על הנשימה. בשוק קיימים שני סוגים של מכשיר אדים: מכשיר אדים קרים, המיועד להקלה על בעיות בדרכי נשימה תחתונות (סטרידור, אסתמה וברונכיטיס), ומכשיר אדים חמים, המיועד להקלה על בעיות בדרכי הנשימה העליונות (נזלת/הצטננות)".

איפה הכי כדאי למקם את ארון התרופות?

"קודם כל הרחק מהישג ידם של ילדים. כמו-כן, יש להציב אותו במקום קר ויבש ולא בחדר האמבטיה או במטבח, מכיוון שאלה מקומות הכי חמים ולחים בבית.

"חשוב לבדוק את תוקף התרופות בארון כל כמה חודשים ולזרוק תרופות פגות תוקף. תאריך התפוגה לא מצביע רק על ירידה ביעילות; בחלק מהתרופות הוא יכול להצביע על ירידה ביציבות ופירוק לחומרים שיכולים אף להזיק. כמו-כן, אין להשתמש בתרופות שעברו שינוי בצבע, שינוי במרקם או בריח, גם אם הן עדיין בתוקף".

כשעושים סדר בארון התרופות ולפני שימוש בתרופה מסוימת, צריך לשים לב במיוחד לתרופות בעלות תוקף קצר. "יש תרופות שברגע שמכינים או פותחים אותן התוקף שלהן משתנה, למשל: בטיפות ומשחות לעיניים ניתן להשתמש עד לחודש מרגע הפתיחה, נוזלים לאינהלציה טובים לשימוש עד לחודש מרגע הפתיחה, בתרופות לאינהלציה שמסופקות באמפולות ניתן להשתמש תוך 24 מרגע הפתיחה ובתרחיפים אנטיביוטיים שעברו מיהול היציבות היא לכמה ימים. חשוב לשאול את הרוקח לכמה זמן האנטיביוטיקה יציבה".

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום