האם אספירין עלול לפגוע בראייה?

(0)
לדרג

במחקר שבו השתתפו אלפי מבוגרים בני 65+, נמצא כי נטילת אספירין קשורה לניוון מקולרי גילי (AMD). החוקרים סייגו: ייתכן שנטלו את התרופה לאחר שהראייה נפגעה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לפי מחקר חדש, שימוש ממושך באספירין גורם להזדקנות מוקדמת של רשתית העין ולניוון מרכז הראייה, תופעה המכונה ניוון מקולרי גילי (AMD).

במחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Ophthalmology, השתתפו כ-4,700 בני 65 ומעלה משבע מדינות אירופאיות: נורבגיה, אסטוניה, בריטניה, צרפת, איטליה, יוון וספרד.

המשתתפים דיווחו על הרגלי נטילת התרופה ונשאלו גם אודות המצב הסוציו-דמוגרפי, רמת ההשכלה, הרגלי עישון וצריכת אלכוהול. שאלות אחרות התמקדו ברקע הרפואי, כולל היסטוריה של שבץ מוחי או אוטם לבבי, ואבחונים של תעוקת לב או סוכרת. בהמשך עברו כל המרואיינים בדיקות הדמיה של קרקעית העין.

ב-36% מהמשתתפים נמצאה עדות לניוון מקולרי מוקדם וב-3.3% עדות לניוון מאוחר. כ-40% מהמשתתפים דיווחו על נטילת אספירין על בסיס חודשי, 7% דיווחו על נטילת התרופה לפחות פעם בשבוע, ו-17.3% מהנבדקים נטלו את התרופה מדי יום.

בקרב משתתפים שנטלו אספירין כל יום, הודגמה עלייה עקבית בחומרת המחלה. גם לאחר נטרול משתנים הנוספים שיכולים להשפיע על התפתחות הליקוי, כמו מחלות לב וכלי הדם, הקשר נותר בעינו. עם זאת, ייתכן שקיימים נתונים אחרים שלא נלקחו בחשבון.

החוקרים ממליצים לנקוט משנה זהירות בהתייחסות לממצאי המחקר, כיוון שלא ניתן לשלול אפשרות כי חולים הסובלים מ-AMD נטלו אספירין לאחר שהפרעות הראייה כבר הופיעו. מגבלה נוספת נובעת מדיווח שגוי מצד המשתתפים על היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. לפיכך, ממליצים החוקרים לערוך מחקרים נוספים להערכת הקשר בין אספירין להפרעות בראייה.

לפרטים נוספים על טיפולים חדשניים - מחקרים קליניים לחולים במחלות עיניים שונות (AMD, מחלות רשתית, קטרקט ועוד) לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות רשתית ורטינופטיה סוכרתית - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום