"המדינה מתנגדת לשר"פ בבתי"ח"

(0)
לדרג

כך אמר הכלכלן פרופ' דב צ'רניחובסקי בכנס חיפה לבריאות, תקשורת ומשפט. לדבריו, המדינה מעדיפה כי ההכנסות משב"ן, כ-4 מיליארד שקל, יופנו לאסותא ולמדיקל סנטר

מאת: מערכת zap doctors

"ניהול שירותי רפואה פרטיים בבתי חולים ציבוריים מצריך ממנהל בית החולים אנרגיה אינסופית, מאחר שצריך לפקח על הרופאים, שלא יהפכו את בית החולים הציבורי לבית החולים פרטי שלהם". כך אמר אתמול (ב') פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל הדסה לשעבר, בפאנל רפואה ציבורית מול רפואה פרטית בכנס חיפה לבריאות, תקשורת ומשפט, שהתקיים באוניברסיטת חיפה בשיתוף בית חולים רמב"ם.

פרופ' מור יוסף מתח ביקורת על מנהלי בתי החולים הציבוריים במרכז הארץ: "מי שלא יכול לשמור על הרופאים שלו בבית החולים אחרי השעה 14:00 לא יוכל לפקח על שר"פ בבתי החולים הציבוריים", אמר.

חופש הבחירה נגמר בביה"ח

כידוע, כל מבוטח רשאי לבחור את רופא המשפחה בקופת החולים, וכך גם את האורטופד או הגניקולוג שיטפל בו. אולם חופש הבחירה נגמר בבתי החולים, שם אנחנו מטופלים בידי הרופאים הנמצאים באותו רגע במשמרת. כך, אם נרצה לעבור ניתוח בבית חולים ציבורי, לא נדע למעשה מי יהיה המנתח. בחירת הרופא מתאפשרת למעשה רק באמצעות הפעלת שב"ן ביטוח בריאות פרטי, שמשולם לקופת החולים.

הניתוחים הפרטיים מבוצעים כיום רק בבתי חולים פרטיים, דוגמת אסותא ומדיקל סנטר. יוצאים מן הכלל הם בתי החולים הציבוריים בירושלים הדסה ושערי צדק, שם ניתנים שרותי רפואה פרטיים (שר"פ) בתוך בתי החולים ומהווים, לפי הערכות, כ-30% מסך הניתוחים המבוצעים במוסדות אלו.

"נולדתי וגדלתי בשר"פ בהדסה, שמקיים שירותי רפואה פרטיים כשרים מזה 50 שנה, באופן שקוף ומפוקח", אמר פרופ' מור יוסף, "אך היכן שיש כסף, ישנם גם פיתויים".

ואכן, מהנתונים שהוצגו בכנס עולה כי ל-83% מתושבי ישראל יש ביטוח שב"ן, שבמידת הצורך מקנה להם את השתתפות הקופות במימון טיפולים בבתי חולים פרטיים. תשלומי השב"ן מזרימים כ-4 מיליארד שקל בשנה למערכת הבריאות, והכסף מופנה בעיקרו לבתי חולים פרטיים כגון אסותא, מדיקל סנטר והשר"פ בהדסה.

החלטה פוליטית

לדברי פרופ' דב צ'רניחובסקי, מהמחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון ניתן להעניק לכל תושבי המדינה שירותי רפואה פרטיים במסגרת בתי החולים הציבוריים: "אם האוצר היה מוסיף עוד 300-400 מיליון שקל לכל אזרחי מדינת ישראל היה שב"ן והיה ניתן להעביר את כל התקציב לבית החולים הציבוריים ולחזק אותם. וכך לאפשר לכל אזרח במדינה לבחור איזה רופא ינתח אותו בבית חולים ציבורי. אולם כאמור, מדובר בהחלטה פוליטית הממשלה החליטה ב-1987 על שב"ן במסגרת חוק ההסדרים, אבל לא מוכנה להכניס אותו לבתי חולים ציבוריים".

פרופ' צ'רניחובסקי שתומך בפתרון הפול טיימר אומר כי הוא הגיוני מבחינה כלכלית, שכן כך מתגמלים רופאים מומחים על מנת שימשיכו לעבוד אחרי צהריים ובערב בבתי החולים הציבוריים. כך משאירים את הכסף והרופאים בבתי החולים הציבוריים ולא נותנים להם לזלוג החוצה למסגרות פרטיות.

פרופ' מור יוסף סייג את דברי צ'רניחובסקי באומרו כי "היום המחיר של הפרמיה לשב"ן נמוך יחסית ועומד על כמה עשרות שקלים למשפחה, זאת משום שרק אנשים מעטים מנצלים את שירותי השב"ן. אולם ברגע ששימושי השב"ן יינתנו בכל בתי החולים הציבוריים הפרמיה על השב"ן תעלה לשמיים ואז תיווצר בעיה חדשה".

יותר טוב מ"רפואה שחורה"

"הביקוש הציבורי לבחירת מנתח רק עולה. ומדינת ישראל החליטה על שב"ן, שניתן בבתי חולים פרטיים כמו אסותא ומדיקל סנטר אבל איך ייהנו ממנה חולים שגרים בצפון הארץ ובדרומה?", שאל פרופ' מור יוסף. לדבריו, החלופות הקיימות לבחירת מנתח בבית חולים הן רפואה פרטית בבתי חולים ציבוריים כפי שקיימת בהדסה ו"רפואה שחורה"; כך כינה תופעה הקיימת בבתי החולים הציבוריים במרכז הארץ, כשרופאים עוזבים את עבודתם ב-14:00 והולכים לקליניקות הפרטיות שלהם.

עוד ציין פרופ' מור יוסף כי הדסה לא תקום ולא תיפול בשל השר"פ, שכן ההכנסותיה משר"פ הן טיפה בים: "מתוך תקציב של שני מיליארד שקל בשנה השר"פ מהווה רק 150 מיליון שקל". פרופ' מור יוסף מדגיש כי גם המערכת הציבורית נהנית מרפואה פרטית במסגרתה, שכן היתרונות הרפואיים נמצאים בבתי החולים הציבוריים בהם נמצאים מיטב המומחים והתשתיות הטובות ביותר. כך בתי החולים הציבוריים לא מפסידים את החולים לטובת בתי החולים הפרטיים.

בואו לדבר על זה בפורום ביטוח משלים - כללית מושלם, מכבי זהב ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום