צ'מפיקס נגד עישון: סיכון לאובדנות

(0)
לדרג

מחקר: הטיפול בתרופה מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון ואף לאובדנות בהשוואה לאמצעים אחרים לגמילה מעישון. ה-FDA ביקש מחברת התרופות פייזר לבחון את הנושא

מאת: מערכת zap doctors

הטיפול בתרופה לגמילה מעישון מסוג צ'מפיקס (Varenicline), מלווה בסיכון מוגבר להתנהגות אובדנית ולדיכאון, בהשוואה לתרופות אחרות הקיימות בשוק. בהשוואה לתחליפי ניקוטין, הסיכון לתופעות אלה גבוה עד פי 8. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת האינטרנטי PLoS One.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את שיעורי הדיווחים על אובדנות ודיכאון בחולים שנטלו תרופות שונות הנמכרות בארה"ב לגמילה מעישון. הם בחנו דיווחים אודות פגיעה עצמית שהתקבלו בין השנים 1998-2010 בקרב כ-9,500 מטופלי צ'מפיקס, כ-1,700 מטופלי זיבאן (Bupropion) ובקרב 2,000 איש שנטלו תחליפי ניקוטין.

נמצא כי לאורך השנים התקבלו יותר מ-13,000 דיווחים שונים, כש-90% מהדיווחים על התנהגות דיכאונית או חשש לפגיעה עצמית היו בקרב מי שטופלו בצ'מפיקס. טיפול בזיבאן ותחליפי ניקוטין היו אחראים בהתאמה ל-7% ו-3% מהמקרים.

במונחים מוחלטים, כ-2,900 מ-3,200 דיווחים על דיכאון או אובדנות נקשרו עם הטיפול בצ'מפיקס, מעט יותר מ-200 עם זיבאן ופחות מ-100 עם תחליפי ניקוטין.

לדברי החוקרים, הממצאים עומדים בניגוד לסקירה שפורסמה לאחרונה מטעם מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), לפיהם לא מצא הבדל בכמות האשפוזים הפסיכיאטריים בקרב נוטלי צ'מפיקס ביחס למי שנוטלים תחליפי ניקוטין. לטענת החוקרים, מחקר זה לא זיהה את מרבית תופעות הלוואי הפסיכיאטריות החמורות, כולל נטייה לאובדנות, דיכאון, אגרסיות ותוקפנות, מכיוון שלא תמיד הסתיימו באשפוז. "הסיכון עולה על התועלת", כותבים החוקרים במסקנות המחקר, וממליצים לעדכן את אזהרות השימוש בתרופה.

מה-FDA נמסר בתגובה כי נוכח טענות דומות שעלו בעבר, כבר ביקשו מחברת התרופות פייזר לערוך מחקר שיבדוק את בטיחות השימוש בצ'מפיקס בהשוואה לתרופות אחרות; התוצאות צפויות בשנת 2017. להערכת המינהל, בהתוויות המאושרות כיום, הטיפול בתרופה בטוח ויעיל להפסקת העישון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?
פורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום