נסיגת חניכיים: לא חייבים לסבול

(0)
לדרג

נסיגת חניכיים עלולה להיגרם ממחלה, אך זוהי גם תופעה שמתרחשת מעצמה עם הגיל. איך תשמרו על חניכיים בריאות ותחזירו את המראה האסתטי? הכל על מניעה וטיפול

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה) ,מומחה לפריודונטיה
077-2310291 (מספר מקשר)

עוד בנושא: יישור שיניים למבוגרים, ניתוח חניכיים

הפה הוא אחד מכרטיסי הביקור החשובים שלנו, אבל לא מדובר רק באסתטיקה. שמירה על בריאות הפה תמנע מצבים של מחלת חניכיים, איבוד שיניים, כאבים ואי נוחות.

נסיגת חניכיים היא תופעה שכיחה למדי בכל הגילאים. הנסיגה חושפת את צוואר השן והשורש, גורמת לרווחים לא מחמיאים בין השיניים ויוצרת מראה לא אסתטי ולא בריא של חלל הפה. בנוסף, הדבר עלול לגרום לתחושה של רגישות לקור או חום, למאכלים מתוקים וכדומה.

כיצד שומרים החניכיים על השן?

החניכיים משמשות כחלק ממערכת האחיזה של השן. הן עוטפות את עצמות הלסתות ומגנות עליהן. במקרים של מחלת חניכיים או טראומה על רקע צחצוח, כשהעצם נספגת נסוגות גם החניכיים.

הנסיגה מתרחשת בשל מספר סיבות:

מחלת חניכיים - פורצת לרוב בגלל הזנחה עקבית של חלל הפה, וגורמת להצטברות אבנית ורובד חיידקים. אלה מעוררים תגובה דלקתית שגורמת להרס של הרקמות התומכות את השן. כתוצאה מכך החניכיים ועצם הלסת התומכת בשן נסוגות. בעקבות ספיגת עצם מתקדמת, השיניים מתחילות להתרופף ובסופו של התהליך, כאשר מחלת החניכיים מתקדמת, השן מאבדת את אחיזתה.

צחצוח אגרסיבי - עלול לגרום טראומה לחניכיים ולהאיץ את נסיגתן. במקרים כאלה נהוג לראות נסיגה מתקדמת יותר בצד שמאל אצל אנשים שמצחצחים ביד ימין ולהיפך. כמו כן, בדרך כלל מדובר בשיניים בודדות שעליהן הופעל כוח רב מדי, ולא בהכרח בכל חלל הפה. שימוש במברשת רכה וצחצוח עדין לא יגרמו להחזרת המצב לקדמותו, אולם יפסיקו את הנסיגה.

יישור שיניים - לעתים הטיפול עלול לגרום לדחיקת השורש אל מחוץ למעטפת עצם הלסת, דבר שיגרור את נסיגת העצם ובעקבות כך ייסוגו גם החניכיים.

השפעת הגיל - לאורך השנים, קיימת נסיגה טבעית של החניכיים בדומה להידלדלות העצם והיחלשות מערכות הגוף באופן כללי.

האם כל אחד יחווה נסיגה בחייו?

למרבה הצער, כחלק מתהליך הזדקנות, רוב האוכלוסייה תחווה נסיגת חניכיים. מבחינה גנטית, אצל חלק מהאנשים מבנה החניכיים דק יותר ועל כן הם רגישים יותר לנסיגת חניכיים על רקע של טראומה, לעומת חניכיים עבות העמידות יותר. נסיגה על רקע מחלת חניכיים שכיחה יותר בגילאים מתקדמים.

מדוע חשוב לטפל?

כיום, עם עליית המודעות לאסתטיקה, יש גם עלייה במספר המבוגרים המבצעים השתלות חניכיים שלא למטרה רפואית.
אפשר לחיות עם נסיגת חניכיים, אלא שהתופעה תחריף ללא טיפול. כיוון שהמצב האופטימלי והבריא ביותר הוא שהשן תישען על מערכת התמיכה שלה (העצם, הרקמה הקשה, החניכיים הליגמנט הפריודונטלי והרקמות הרכות) רצוי לעקוב אחרי הנסיגה. אם היא אובחנה כמתקדמת יש לטפל בה.

למה לצפות בביקור אצל הרופא?

הטיפול נעשה בהרדמה מקומית, בדומה להרדמה בכל טיפול שיניים אחר. חשוב שלרופא המטפל תהיה מיומנות בטיפולים כירורגיים של השתלת חניכיים, הכוללת שימוש בטכניקות של מיקרוכירורגיה ושימוש בעזרי הגדלה אופטיים. הטיפול נמשך כשעה והוא כולל את עיבוי החניכיים וכיסוי אזור השורש החשוף.

סוגי הטיפולים

הטיפול השכיח והוותיק ביותר הינו שימוש בשתל חניכיים עצמי כלומר, בקצירה (נטילה) של חניכיים מאזור החך של המטופל והשתלתן באזור הנסיגה על מנת לעבות את החניכיים או לכסות את השיניים החשופות. עד היום נחשבת גישה הזו לפתרון טוב וקל לביצוע. החיסרון הוא במקור השתל, אזור החך רגיש מאוד, והפצע הנוצר בו גורם לאי נוחות למטופל.

כיום קיימים בשוק מספר חומרים המשמשים כשתלי חניכיים לעיבוי או כיסוי שמקורם ברקמה אנושית (בדומה לשתלי עור המושתלים בנפגעי כוויות). מהרקמה מוסרים התאים ונותרת רק המשתית, החומר המושתל באזור הנסיגה בין השן לחניכיים. כיוון שמדובר ברקמה ללא תאים אלא רק במשתית ביולוגית אין סכנה לדחיית השתל. החומר נספג והופך לחלק אינטגראלי מהחניכיים.

חומר נוסף המשמש לטיפול בנסיגת חניכיים וקיבל את אישר ה-FDA (מינהל התרופות האמריקאי) מבוסס על חלבון. מדובר בחומר קרישי שמשמש לבניית עצם ומאפשר גם עיבוי של החניכיים. יתרונו בריפוי מהיר.

במה מטפלים קודם? בנסיגה או במחלת חניכיים?

חד משמעית - יש לטפל קודם במחלת החניכיים, כדי להפסיק את הידרדרות הנסיגה ואת הידרדרות המחלה בכלל, וגם כי החניכיים המודלקות רגישות ולא ניתן לטפל בהן לפני הבראתן. יש לנתח, לנקות את החיידקים מתחת לחניכיים, לטפל במחלה עצמה ובמקרים מתקדמים לבצע טיפולים כירורגיים לשחזור הרקמות התומכות בשיניים, השתלות עצם והשתלות חניכיים.

ד"ר עירן פרונט הוא מומחה למחלות חניכיים במרפאות כללית סמייל.

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום