סרטן המעי הגס: טיפול מותאם

(0)
לדרג

ההתפתחויות בתחום הבדיקות הגנטיות בסרטן המעי הגס מחוללות מהפכה טיפולית - מהארכת חיים להצלת חיים, גם של חולים שאובחנו עם מחלה גרורתית

מאת: ד"ר הנרי היאט

60 חולים בישראל יכולים לקבל בכל שנה את חייהם בחזרה בזכות הבדיקה הגנטית לאיפיון סוג הגידול בסרטן מעי גס וקבלת טיפולים מותאמים לפרופיל הגנטי שלהם. על פי ממצאי מחקר שהוצג בכנס הבינלאומי לחקר הסרטן של האיגוד האונקולוגי האמריקאי (ASCO), טיפול ביולוגי מותאם אישית הביא להארכת תוחלת החיים של חולי סרטן מעי גס גרורתיים עם גרורות לא מוגבלות לכבד בכחמישה חודשים, לעומת הטיפול הסטנדרטי. נתונים חדשים אלו מצטרפים לשינוי הגישה לטיפול בחולים שאובחנו עם גרורות המוגבלות לכבד. חלק גדול מאותם חולים שטיפולם יחל מיד עם אבחון המחלה עשויים להחלים.

סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס

שלב חדש

סרטן המעי הגס הוא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל. כ- 3,200 חולים מתווספים מדי שנה, מתוכם כאלף מאובחנים עם מחלה גרורתית, וכ-30% מהם עם מחלה גרורתית המוגבלת לכבד. בהתמודדות עם המחלה, מבחינים בין חולי סרטן המעי הגס ששלח גרורות ובין אלו שלא התגלו בגופם גרורות. הטיפול במחלה נחלק לארבעה שלבים בהתאם: בשלבים הראשון והשני הטיפול הוא תרופתי וכירורגי, ובשלבים השלישי והרביעי, כאשר הגרורות התפשטו, הטיפול מתבצע באמצעות כימותרפיה תוך שילוב תרופות ביולוגיות להקטנת הגרורות.

בשנים האחרונות, עם התקדמות המחקר הרפואי, החלו להתפתח טיפולים ביולוגיים מותאמים אישית, שאותם ניתן לתת לחולים שהמאפיינים הביולוגיים של הגידול הסרטני בגופם מאפשרים זאת. הטיפולים הביולוגיים, המשולבים עם הטיפול הכימותרפי בחולי סרטן מעי גס גרורתי, פועלים לחסימת פעילותו של גורם הגידול או כלי הדם המזינים אותו, דבר המונע ממנו להמשיך ולהתפתח. טיפולים אלו יצרו מהפכה בתחום ריפוי סרטן מעי הגס ובתחומים נוספים, בהגדילם את היעילות הטיפולית באופן משמעותי.

התרופה הביולוגית

את המאפיינים הביולוגיים אפשר להגדיר כביו-מרקר מולקולארי של הגידול (Marker). הבדיקה מאפשרת לאפיין את הפרופיל הגנטי (מולקולארי) ולהתאים לחולה טיפול מונחה מטרה. אחד ה'מרקרים' הנמצאים בתאי הגידול נקרא K-RAS, גן המקודד קולטן הנמצא על פני תא סרטני בחולי סרטן המעי הגס. הימצאות K-RAS נורמאלי (ללא מוטציה) אצל חולים מנבא מראש את הסיכוי שלהם להגיב באופן חיובי לטיפול הביולוגי 'ארביטוקס'. מדובר בתרופה ביולוגית, החוסמת את פעילותו של קולטן (חלבון) ה- ,EGF האחראי על מספר תהליכים בתא הסרטני, לרבות חלוקת תאים סרטניים, האצת ריבוים, שליחת גרורות ויצירת כלי דם חדשים המזינים את התאים.

בדיקת גן ה- K-RAS נעשית על ידי בדיקת ה-DNA של המטופל. גילוי הביו-מרקר K-RAS בשלבי הטיפול הראשונים של מחלה הוא משמעותי: במחקרים שנערכו בתחום, ביניהם מחקר בינלאומי שהתפרסם לאחרונה בכתב העת "LANCET", נמצא כי טיפול ביולוגי המשולב עם טיפול כימותרפי בקו ראשון, בקרב חולי סרטן המעי גס עם גרורות המוגבלות לכבד, מאפשר להעבירם ממסלול טיפול של הארכת חיים אל מסלול של הצלת חיים. כאשר טיפול ביולוגי זה ניתן בשילוב טיפול כימותרפי בקו ראשון, משתפרים סיכויי ההישרדות של החולה, כי הגרורות קטנות וניתן לנתחן. כ-70% מהחולים הגיבו לטיפול ב'ארביטוקס' וכימותרפיה בצורה שאפשרה כריתה של גרורות הכבד, וכ-34% מהמטופלים הגיעו למצב של ריפוי מהמחלה.

בשלב זה הטיפול ניתן בקו שני או שלישי. לפי הפרסומים האחרונים, אצל חולים עם מחלה הממוקמת בכבד, טיפול הכולל חוסמי EGFR בקו ראשון מאפשר ניתוח בחלק מן החולים בהם המחלה לא הייתה אפשרית לניתוח מלכתחילה, וגם מאריך חיים במקרה של מחלה מפושטת.

ד"ר הנרי היאט הוא אונקולוג בכיר

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום