כללים לתזונה נכונה לאחר ניתוח

(25)
לדרג

ניתוחים, ובמיוחד ניתוחים גדולים, הם טראומה לגוף: הרדמה, חתך, הניתוח וההתאוששות. התזונה בתקופה זו צריכה להיות זהירה ולתמוך בתהליך ההחלמה

מאת: נירה אולנד

לאחר ניתוח הגוף נדרש לעבודה מאומצת לאיחוי רקמות שנחתכו, להגלדת החתך, לעתים גם להתמודדות עם דלקות או זיהומים. אם מדובר בניתוח גדול, בדרך כלל עולה דרישה לתזונה עשירה בקלוריות ולרכיבים תזונתיים אחרים כגון חלבון וויטמינים שונים. תזונה מתאימה חיונית לתהליך ההחלמה: המאכלים והרגלי האכילה יכולים להשפיע על קצב ההחלמה, עוצמת תופעות הלוואי, התפקוד היומי, מצב הרוח, איכות החיים והתחושה הכללית. אולם, לעיתים קרובות התיאבון ירוד לאחר הניתוח. יש לכך מספר סיבות: מערכת העיכול לא פועלת כסדרה בגלל חומרי ההרדמה, הסטרס, חולשת הגוף, המצב הנפשי, הניתוק מהבית ועוד.

תזונה לאחר ניתוח
תזונה לאחר ניתוח

הנחיות לתזונה בתקופת ההחלמה

1. קבלו מהמנתח והצוות הרפואי מידע לגבי הגבלות תזונתיות בעקבות הניתוח, במיוחד אם הניתוח קשור למערכת העיכול (כולל ושט, קיבה, מעיים, כיס מרה, לבלב וכבד).

2. התחילו ממזון נוזלי וקל לעיכול, למשל: מרק צח, מיץ צלול, ג'לי. התקדמו בהדרגה למרקם דייסתי, כגון גבינה לבנה רכה, דייסת קורנפלור או דייסת סולת, מרק ירקות עם רסק עוף; המשיכו לאוכל בעל מרקם רך, כגון פירה, אורז מבושל היטב, קציצת בשר, ספגטי עם רוטב בולונז, ירקות מבושלים עד כדי רכות, פירות וירקות רכים קצוצים. ולאחר מכן תוכלו להמשיך בתזונה רגילה ללא מגבלות.

3. מזון ושתייה דלים בשומן קלים יותר לעיכול ולספיגה. רצוי להמעיט בשבועות הראשונים לאחר הניתוח באכילת חמאה, מרגרינה, מאכלי בצק עתירי שומן, כגון בורקס, פיצה, ג'חנון ומלאווח. להמעיט בשימוש בשמן, לאכול בשרים דלי שומן או ללא שומן נראה לעין. תוך שבועיים לאחר הניתוח, באין הנחיה אחרת, אפשר לחזור ולהוסיפם בהדרגה לתפריט.

4. איכלו ארוחות קטנות לעיתים קרובות, כדי לקבל כמות קלוריות וחלבון במידה מספקת. רצוי לחלק את הארוחות ל-5-8 ארוחות קטנות. אל תרעבו, איכלו מידי שעתיים עד שלוש שעות.

5. חלבון בונה את רקמות הגוף שנפגעו בניתוח, לכן הוא חשוב במיוחד בתקופת ההחלמה. איכלו מזונות עשירים בחלבון מדי יום: ביצים, מוצרי חלב, דגים, עוף, הודו, בקר, מוצרי סויה, טופו, קטניות ועוד.

6. איכלו ירקות ופירות, במיוחד אלה העשירים בויטמין C (פירות הדר, קיווי, גויאבה ללא הגרעינים, תות שדה, עגבנייה, פלפל, קולרבי); מזונות העשירים בברזל (בעיקר מוצרי בשר); מזונות עשירים בסידן (בעיקר מוצרי חלב); שלבו ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים בארוחות, כדי שהגוף יקבל את הויטמינים והמינרלים הדרושים לו.

7. אם אתם מתקשים לעכל די צרכיכם - הוסיפו מולטי ויטמין שמכיל כ-100% מהכמות היומית המומלצת לרכיבים השונים, כפי שהם מופיעים בטבלה המפורטת על אריזת התוסף.

8. לעסו היטב את המזון ואל תשתרעו פרקדן אחרי האכילה, כדי למנוע צרבות ורפלוקס.

9. נסו להפחית דברי מזון שאין בהם רכיבי תזונה חיוניים, כגון ממתקים, שתייה מתוקה, חטיפים ועוד. חטיפים או ממתקים מותרים הם אלו המכילים ויטמינים ומינרלים, כגון פירות יבשים, שקדים ואגוזים למיניהם, מרקים עשירים טחונים, מוצרי חלב, שייקים על בסיס חלב או גלידה עם פירות.

10. הרבו לשתות. שתייה מרובה תסייע להניע את מערכת העיכול ותימנע התייבשות. נסו להמעיט בשתייה לפני ובזמן הארוחה, כדי לא למלא את נפח הקיבה בנוזלים שלא יותירו די מקום לארוחה. אין מגבלה לשתות אחרי הארוחה או בין הארוחות.

11. סובלים מעצירות? השתייה מקלה על עצירות. הוסיפו עוד כוס מים קרים או חמים בבוקר, או כף של מיץ לימון, או עגבנייה מגוררת על פומפייה עם כף שמן זית. פעילות גופנית מתונה כגון הליכה יש בה כדי לתרום לשיפור היציאות. צריכת שזיפים מיובשים להקלת העצירות על בסיס יומי אינה מומלצת. אפשר לאכול אותם אחת ל-3 ימים.

נירה אולנד היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונה ל'סעודתא', ארוחות מוכנות לחולים

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום